Pembersihan karbon dioksida

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jurutera dalam bilik bersih, menggunakan salji CO2 untuk membersih cermin uji bersalut emas bagi Teleskop Angkasa James Webb

Pembersihan karbon dioksida (pembersihan CO2) terdiri daripada sekumpulan kaedah bagi pembersihan bahagian dan pensterilan, menggunakan karbon dioksida dalam pelbagai fasanya.[1] Ia selalu diguna pada permukaan yang halus.[2][3][4]:275 Pembersihan CO2 telah menjumpai aplikasi dalam aeroangkasa, automotif, elektronik, perubatan, dan industri yang lain.[5][6] Pembersihan salji karbon dioksida telah digunakan untuk menanggalkan zarah dan sisa organik dari besi, polimer, seramik, kaca, dan bahan lain, dan daripada permukaan termasuk pemacu keras dan permukaan optik.[4]:270

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Cleaning Methods". Carbon Dioxide Snow Cleaning. Applied Surface Technologies. Dicapai pada 13 August 2015.
  2. ^ "About Us". Carbon Dioxide Snow Cleaning. Applied Surface Technologies. Dicapai pada 4 August 2015.
  3. ^ "What is Dry Ice Blasting (Cleaning)?". Cold Jet. Dicapai pada 23 September 2015.
  4. ^ a b Sherman, Robert; Adams, Paul (1995). "Carbon Dioxide Snow Cleaning – The Next Generation of Clean" (PDF). Precision Cleaning: 271–300. Dicapai pada 24 September 2015.
  5. ^ "Applications". Carbon Dioxide Snow Cleaning. Applied Surface Technologies. Dicapai pada 23 September 2015.
  6. ^ "Industries and applications". Cold Jet. Dicapai pada 23 September 2015.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "US5125979" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "co2clean-faqs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "co2clean-afm" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Chernoff" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "co2clean-safety" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "coldjet-how" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "fraunhofer-gesellschaft" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ober" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.