Pembukaan Kota Mekah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembukaan Kota Mecca
Sebahagian daripada Perang Muslim-Quraisy

Muhammad maju ke Makkah dalam epik Siyer-i Nebi.
Tarikh630 Masihi
Lokasi
Keputusan Quraisy menyerah
Pihak yang terlibat
Muslim Quraisy
Komandan dan pemimpin
Muhammad
Khalid ibn al-Walid[1]
Abu Sufyan ibni Harb
Kekuatan
10,000 Tidak diketahui
Kerugian dan korban
2[2] (Kurz bin Jabir Al-Fihri dan Khunais bin Khalid bin Ra'biah) 13[3]

Pembukaan Kota Mekah (bahasa Arab: فتح مكة, Fathu Makkah) bermaksud pembebasan Kota Mekah daripada pengaruh, amalan & cengkaman jahliyah. Sebelum Mekah dikuasai oleh Islam, ia berfungsi sebagai pusat penyembahan berhala dan lain-lain amalan tradisi masyarakat Arab jahiliyah.

Setelah lapan tahun berhijrah ke Madinah, Muhammad beserta 10.000 pasukan tentera Islam kembali dan menguasai Mekah secara keseluruhan, sekaligus menghancurkan berhala yang ditempatkan di dalam dan sekitar Kaabah pada 10 Ramadan 8 H bersamaan Januari 630 M [4].

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Mengikut catatan sejarah, setelah Perjanjian Hudaibiyah ditandatangani pada tahun keenam hijrah (628 M), Islam berkembang dengan meluas. Hal ini telah menyebabkan masyarakat Quraisy berasa iri hati. Mereka juga telah membantu Bani Bakar untuk menyerang Bani Khuzaáh yang memberikan kesetiaan kepada Muhammad.

Apabila Muhammad mendapat tahu hal ini, lalu baginda bersama-sama 10,000 orang tentera Islam terus menuju ke Mekah. Dalam perjalanan, tentera Islam telah bermalam di 'Marun zahrán', Muhammad mengarahkan tentera Islam supaya mendirikan khemah dan menyalakan obor api yang banyak untuk menggerunkan masyarakat Quraisy. Muhammad juga telah mengutus Abbas bin Abdul Mutalib untuk berunding dengan Abu Sufyan.

Untuk memasuki kota Mekah Muhammad memerintahkan tentera Islam supaya berpecah kepada empat kumpulan dan memasuki Mekah melalui empat penjuru. Mereka juga diminta supaya tidak melakukan kekerasan atau pembunuhan kecuali apabila terpaksa. Namun, pertempuran hanya berlaku di selatan Mekah dan telah mengorbankan dua orang tentera Islam dan tiga belas orang masyarakat Quraisy.

Setelah memasuki Mekah, Muhammad melakukan tawaf, mencium Hajar Aswad dan memusnahkan berhala yang terdapat di sekeliling Kaabah. Baginda juga memasuki Kaabah dan mencuci dinding Kaabah dengan air zam-zam. Selain itu, baginda memaafkan dan membebaskan penduduk Mekah yang pernah menentang Islam.

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "صحيح مسلم/كتاب الجهاد والسير - ويكي مصدر". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-25. Dicapai pada 2021-08-09.
  2. ^ Akram, Agha Ibrahim (10 August 2007). Khalid Bin Al-waleed: Sword of Allah: A Biographical Study of One of the Greatest Military Generals in History. Maktabah Publications. m/s. 57. ISBN 978-0954866525.
  3. ^ Akram 2007, p. 61.
  4. ^ http://www.witness-pioneer.org/vil/Books/SM_tsn/ch6s6.html