Pemeriksa diraja rahsia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pemeriksa rahsia kerajaan)
Pemeriksa diraja rahsia
Hangul암행어사
Hanja暗行御史
Perumian SemakanAmhaeng-eosa
McCune–ReischauerAmhaengŏsa

Pemeriksa diraja rahsia ialah kedudukan sementara yang unik bagi Dinasti Joseon, iaitu seorang pegawai rahsia yang dilantik secara langsung oleh raja dikirim ke wilayah-wilayah setempat untuk memantau pegawai pemerintah dan menjaga penduduk ketika melakukan perjalanan dalam penyamaran. Tidak seperti pemeriksa biasa yang kegiatannya di bawah Pejabat Ketua Pemeriksa adalah rasmi dan umum, pelantikan dan kegiatan pemeriksa diraja rahsia dirahsiakan sepanjang misi.

Huraian jawatan[sunting | sunting sumber]

Umumnya, pegawai muda (biasanya berusia tiga puluhan) berpangkat rendah atau menengah dilantik sebagai pemeriksa diraja rahsia kerana mereka harus mengembara jauh untuk jangka masa yang panjang. Pegawai muda juga cenderung mempunyai keadilan yang kuat dan cenderung mempunyai hubungan peribadi dengan pegawai tempatan. Walaupun pemeriksa diraja rahsia ialah jawatan sementara (dan pemuda-pemuda berpangkat rendah dilantik untuknya), kuasanya setara dengan seorang gabenor (pegawai tempatan berpangkat tertinggi) dan dia mempunyai kuasa untuk memecat pegawai tempatan termasuk gabenor atas nama raja.

Untuk misi rahsia mereka, mereka menerima surat pelantikan (bongseo, 봉서), keterangan mengenai tujuan dan misi mereka (samok, 사목), dan "mohor tuntutan kuda" yang disebut mapae (마패), yang mereka gunakan untuk meminta kuda dan orang dari stesen tempatan yang dikendalikan oleh kerajaan pusat. Untuk memastikan kerahsiaan sesuatu misi, seorang pemeriksa diraja rahsia hanya boleh membuka bongseo hanya setelah meninggalkan ibu kota. Ketika mereka tiba di daerah yang ditugaskan, mereka meninjau kawasan itu dengan menyamar. Setelah tinjauan rahsia selesai, mereka mendedahkan diri dengan menunjukkan mapae atau bongseo dan memeriksa pejabat dan rekod majistret. Sekiranya mereka mendapati terdapatnya kes-kes yang dihakimi secara tidak adil, mereka akan mengadili semula untuk memperbaiki kesalahan. Setelah menyelesaikan misi mereka, pemeriksa akan kembali ke ibu kota dan menyampaikan laporan kepada raja – memperincikan kesalahan yang dilakukan oleh bekas pegawai tempatan yang aktif dan aktif, melaporkan suasana penduduk, dan mengesyorkan bakat tersembunyi untuk pelantikan dan mengesyorkan penduduk kampung yang berbudi luhur untuk penghargaan.

Gelaran ini disebut untuk pertama kalinya pada tahun 1555 semasa pemerintahan Myeongjong, tetapi jawatan ini sudah ada sejak tahun 1509 pada masa pemerintahan Jungjong. Kegiatan pemeriksa diraja rahsia menjadi lebih kerap dan lazim pada akhir zaman Joseon. Pemeriksa rahsia terakhir ialah Yi Myeon-sang, yang bertugas di wilayah Jeolla pada tahun 1892.

Sistem pemeriksa rahsia sangat efektif dalam mengurangkan rasuah di wilayah, tetapi juga memiliki banyak masalah. Menurut satu akaun, kadar kelangsungan hidup pemeriksa diraja rahsia hanya 30 peratus. Kadang-kadang mereka menjadi mangsa haiwan liar, penyamun, atau pembunuh yang dihantar oleh pegawai yang korup. Di samping itu, pemeriksa diraja rahsia harus membayar perbelanjaan untuk misi itu dari poket mereka. Oleh itu, seorang pemeriksa diraja rahsia kadang-kadang terpaksa menjadi pengemis yang lebih memerlukan daripada kerahsiaan.[1] Selepas masa Sukjong, sistem pemeriksa diraja rahsia juga disalahgunakan sebagai senjata dalam pertempuran puak.

Sejak zaman Pertengahan Joseon, kira-kira 670 orang pemeriksa diraja rahsia telah berkhidmat. Tokoh terkenal yang bertugas sebagai pemeriksa diraja rahsia termasuk Jo Gwang-jo, Yi Hwang, Jeong Yak-yong, dan penulis Kim Man-jung.[1] Yi Sibal (semasa pemerintahan Seonjo), Yi Geon-chang (semasa pemerintahan Gojong) dan terutama Park Mun-su (semasa pemerintahan Yeongjo) terkenal dengan pekerjaan mereka sebagai pemeriksa diraja rahsia. Pemeriksa diraja rahsia ialah subjek popular untuk fiksyen pada zaman Joseon dan zaman moden. Banyak legenda mengenai Park Mun-su sebagai penegak keadilan bagi orang-orang yang dieksploitasi oleh pegawai yang korup telah disampaikan turun temurun sebagai kisah rakyat (terdapat 300 buah kisah seperti itu).

"Pemeriksa diraja yang tersembunyi" ialah terjemahan Amhaeng-eosa yang lebih harfiah dan tepat, tetapi lebih sering diterjemahkan sebagai pemeriksa diraja rahsia.

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Eksploitasi pemeriksa diraja rahsia dipaparkan dalam novel era Joseon yang terkenal, Chunhyangjeon. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, siri TV 1981-1983 'Secret Royal Inspector', siri TV 2002 'Inspector Park Mun-su,' siri TV 2009 'Tamra, Island,' dan beberapa adaptasi filem Chunhyangjeon menjadikan pemeriksa diraja rahsia sebagai protagonis utama.

Peranan pemeriksa diraja rahsia telah digambarkan dalam drama bersejarah Korea Selatan. Di Royal Secret Agent, siri televisyen komedi bersejarah tahun 2020, Kim Myung-soo dan Kwon Nara melakonkan watak pemeriksa diraja rahsia.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b KBS, Neutinamu, Episode 151, Amhaengeusa
  2. ^ "[Photos] Script Reading Stills Added for the Upcoming Korean Drama "Blade of the Phantom Master"". HanCinema. October 13, 2020. Dicapai pada December 16, 2020.