Pemerintahan beraja Bahamas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raja Bahamas
Penjawat kini
Charles III
sejak 8 September 2022
Butiran
GelaranKebawah Duli Yang Maha Mulia
Pewaris takhtaPutera William, Duke Cornwall dan Cambridge
Raja pertamaElizabeth II
Pembentukan10 Julai 1973
PersemayamanGovernment House, Nassau[1]

Pemerintahan beraja Bahamas ialah sistem pemerintahan di mana raja keturunan adalah berdaulat dan ketua negara Komanwel Bahamas. Raja dan ketua negara Bahamas terkini ialah Raja Charles III. Sebagai raja berdaulat, baginda ialah penjelmaan peribadi Mahkota Bahamian. Walaupun kedaulatan itu dikongsi sama dengan 14 negara merdeka lain dalam Negara-Negara Komanwel, setiap monarki negara adalah berasingan dan berbeza dari segi undang-undang. Akibatnya, raja semasa secara rasmi bergelar Raja Bahamas dan, dalam kapasiti ini, baginda dan ahli keluarga diraja yang lain menjalankan fungsi awam dan swasta di dalam dan luar negara sebagai wakil negara Bahamas. Walau bagaimanapun, Raja ialah satu-satunya ahli Keluarga Diraja yang mempunyai sebarang peranan perlembagaan.

Semua kuasa eksekutif terletak pada raja, dan perkenan diraja diperlukan untuk Parlimen Bahamas menggubal undang-undang dan untuk surat paten dan Perintah dalam Majlis mempunyai kesan undang-undang. Kebanyakan kuasa dijalankan oleh ahli parlimen yang dipilih, menteri-menteri Mahkota, yang umumnya diambil dari kalangan mereka, dan hakim dan hakim keamanan. Kuasa lain yang diberikan kepada raja, seperti pelantikan perdana menteri, adalah penting tetapi hanya dianggap sebagai kuasa simpanan dan sebagai bahagian keselamatan penting dalam peranan monarki.

Mahkota hari ini terutamanya berfungsi sebagai penjamin tadbir urus yang berterusan dan stabil serta perlindungan yang tidak memihak daripada penyalahgunaan kuasa. Walaupun beberapa kuasa hanya boleh dilaksanakan oleh pemerintah, kebanyakan tugas operasi dan upacara raja dilaksanakan oleh wakilnya, gabenor jeneral Bahamas.

Senarai raja[sunting | sunting sumber]

No. Potret Nama gelaran
(Keputeraan–Mangkat)
Memerintah Bahamas Nama penuh Raja/Permaisuri Kerabat
Mula Akhir
1 Elizabeth II
(1926–2022)
10 Julai 1973 8 September 2022 Elizabeth Alexandra Mary Philip Mountbatten Windsor
Gabenor jeneral: Sir John Paul, Sir Milo Butler, Sir Gerald Cash, Sir Henry Milton Taylor, Sir Clifford Darling, Sir Orville Turnquest, Dame Ivy Dumont, Arthur Dion Hanna, Sir Arthur Foulkes, Dame Marguerite Pindling, Sir Cornelius A. Smith
Perdana menteri: Sir Lynden Pindling, Hubert Ingraham, Perry Christie, Hubert Minnis, Philip Davis
2 Charles III
(2022-kini)
8 September 2022 kini Charles Philip Arthur George Camilla Parker Bowles Windsor
Governors-general: Sir Cornelius A. Smith
Perdana menteri: Philip Davis

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lennox, Doug (2009), Now You Know Royalty, Dundurn Press, m/s. 102, ISBN 9781770704060