Pemerintahan beraja Kepulauan Solomon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Raja Kepulauan Solomon
Penjawat kini
Charles III
sejak 8 September 2022
Butiran
Pewaris takhtaWilliam, Putera Wales
Raja pertamaElizabeth II
Pembentukan7 Julai 1978

Pemerintahan beraja Kepulauan Solomon adalah sejenis kerajaan di mana raja atau permaisuri yang mewarisi kedudukan mereka ialah ketua negara. Raja semasa, Charles III, telah menjadi ketua negara sejak 8 September 2022. Beliau mewakili Mahkota Kepulauan Solomon, yang merupakan simbol negara mereka. Walaupun raja yang sama juga merupakan ketua negara untuk 14 negara lain dalam Negara-Negara Komanwel, setiap negara beraja adalah berbeza dan berasingan. Raja semasa dipanggil Raja Kepulauan Solomon dan baginda serta keluarganya melakukan tugas rasmi dan mewakili Kepulauan Solomon di dalam dan luar negara. Namun, hanya raja sahaja yang berperanan dalam undang-undang negara.

Di Kepulauan Solomon, raja memegang kuasa eksekutif, dan Parlimen Kebangsaan memerlukan perkenan raja untuk undang-undang menjadi rasmi. Walau bagaimanapun, rakyat negara memegang kuasa tertinggi, dan raja tidak memainkan peranan besar dalam tadbir urus. Ahli parlimen yang dipilih, bersama dengan menteri dan hakim, memegang sebahagian besar kuasa. Raja mempunyai kuasa penting seperti melantik perdana menteri, tetapi ia hanya digunakan sebagai jalan terakhir untuk tujuan keselamatan.

Peranan utama monarki hari ini adalah untuk memastikan sentiasa wujud kerajaan yang stabil dan mengelakkan sebarang penyalahgunaan kuasa tanpa menunjukkan sebarang pilih kasih kepada mana-mana parti politik. Walaupun terdapat kuasa tertentu yang hanya raja boleh gunakan, kebanyakan tugas yang melibatkan aktiviti praktikal dan upacara dilaksanakan oleh gabenor jeneral Kepulauan Solomon, yang bertindak sebagai wakil raja.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]