Pemindahan ibu negara Indonesia (2019–kini)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Usaha pemindahan ibu negara Indonesia bermula pada tahun 2019 pada masa kepresidenan Joko Widodo. Melalui rapat terhad kerajaan pada 29 April 2019, Joko Widodo memutuskan untuk memindahkan ibu bandar negara ke luar Pulau Jawa.[1] Pemindahan ibu bandar ini terbentang dalam Rancangan Pembangunan Jangka Menengah Kebangsaan 2020–2024.[2]

Ralat Lua pada baris 27 di Modul:Location_map/multi: Unable to find the specified location map definition: "Module:Location map/data/Indonesia" does not exist.

Pada 26 Ogos 2019, Presiden Joko Widodo mengumumkan bahawa ibu negara baharu akan dibangun di wilayah pentadbiran Kabupaten Penajam Paser Utara dan Kabupaten Kutai Kartanegara.

Pada 17 Januari 2022 dalam Rapat Panitia Khusus DPR bersama Kerajaan dan DPD, Menteri Perancangan Pembangunan Negara Suharso Monoarfa mengatakan ibu negara baharu akan dinamakan Nusantara.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Usulan pemindahan ibu negara Indonesia dari Jakarta ke lokasi lainnya telah dibincangkan sejak masa kepresidenan Soekarno sehingga Susilo Bambang Yudhoyono (SBY). Presiden SBY menyokong idea untuk membuat pusat politik dan pentadbiran Indonesia yang baru, kerana masalah persekitaran dan penduduk berlebihan Jakarta.[3][4]

Alasan pemilihan lokasi[sunting | sunting sumber]

Menurut Presiden Joko Widodo, alasan wilayah di Penajam Paser Utara dan Kutai Kertanegara dijadikan lokasi ibu bandar baru ialah kecilnya risiko bencana alam di wilayah itu, lokasi yang "terdapat di tengah-tengah Indonesia", lokasi di dekat bandar Balikpapan dan Samarinda yang sudah berkembang, "infrastruktur yang relatif lengkap", dan adanya 180 hektar tanah yang telah dikuasai kerajaan.[5]

Rancangan kerajaan[sunting | sunting sumber]

Dalam pengumuman pada 26 Ogos 2019, Joko Widodo berkata kerajaan tidak lama lagi akan menggubal undang-undang bagi penempatan semula ibu negara untuk kelulusan Dewan Perwakilan Rakyat. Pembinaan akan bermula pada 2020, dan pemindahan akan dilakukan secara berperingkat mulai 2024. Kemudian, pemimpin ibu negara baharu tidak akan dipimpin oleh seorang gabenor, tetapi Ketua Badan Penguasa Ibu Negara Indonesia yang mirip dengan menteri, dan Agensi Pihak Berkuasa juga akan dibantu oleh pengurus yang menyelia kerajaan ibu negara baharu.[5]


Pertandingan reka[sunting | sunting sumber]

Kerajaan, melalui Kementerian PUPR, menganjurkan pertandingan gagasan reka kawasan Ibu Kota Negara (IKN) peringkat kebangsaan dari bulan Oktober sehingga Disember 2019 yang berhadiah keseluruhan 5 bilion rupiah.[6] Dewan juri yang terdiri dari 13 orang disiapkan untuk memilih pemenang pertandingan tersebut, dengan Imam Santoso Ernawi selaku Ketua Pasukan Petugas Perancangan Pembangunan Infrastruktur IKN sebagai ketua dewan juri.

Pertandingan tersebut menetapkan tiga kriteria umum yang perlu dipenuhi usulan reka ibu bandar baru, iaitu reka perlu mencerminkan identiti bangsa; reka perlu menjamin keberlanjutan persekitaran, sosial, dan ekonomi; serta mencerminkan bandar yang bijak, moden, dan berstandard antarabangsa.

Semasa pendaftaran ditutup, terdapat keseluruhan 762 usulan tajuk dari para peserta pertandingan, 12 usulan diantaranya berasal dari peserta luar negara.[7]

Pemenang pertandingan reka ibu negara yang diumumkan pada 23 Disember 2019 menyatakan reka bertajuk Nagara Rimba Nusa sebagai pemenang utama sayembara tersebut. Reka lainnya yang bertajuk "The Infinite City" dinyatakan sebagai pemenang kedua, dan "Seribu Galur" sebagai pemenang ketiga. Selain itu, reka bertajuk "Zamrud Khatulistiwa" dan "Banua Rakyat Nusantara" juga menjadi pemenang harapan pertama dan kedua.[8]

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Pada Mei 2020, Bappenas menyatakan bahawa kegiatan pemindahan ibu negara akan tetap dilanjutkan, walaupun sebahagian anggaran perlu dialihkan kerana pandemik COVID-19 di Indonesia. Kegiatan tersebut akan difokuskan terhadap kegiatan pengkajian dan persiapan sebelum pembangunan fizikal dikerjakan, walaupun pembangunan kenderaan sokongan yang telah bermula sebelum 2020 akan tetap dilanjutkan.[9]

Pada September 2020, Ketua Bappenas Suharso Monoarfa menyatakan bahawa pemindahan ibu bandar ditunda kerana kerajaan perlu menangani pandemik COVID-19.[10] Pembangunan infrastruktur dasar di sekitar ibu bandar baru masih berlangsung.[10]

Respon[sunting | sunting sumber]

Setiausaha Agung Partai Persatuan Pembangunan Arsul Sani serta pensyarah Universiti Trisakti Yayat Supriatna menyebutkan perlunya disahkan undang-undang agar keputusan pemerintahan Joko Widodo menjadi mengikat dan tidak diubah oleh presiden selanjutnya. Pada semasa ini, kedudukan Jakarta sebagai ibu bandar didasarkan pada UU 29/2007 tentang Kerajaan Provinsi Jakarta.[5]

Sultan Adji Muhammad Arifin, pemimpin Kesultanan Kutai Kartanegara ing Martadipura, merasa bersyukur dengan pemindahan ibu bandar negara dikarenakan wilayah tersebut merupakan tempat berdirinya Kerajaan Kutai yang merupakan kerajaan dengan bukti sejarah tertua di Indonesia.[11]

Ancaman meluasnya kerosakan ekosistem dan asap kebakaran hutan dan tanah tahunan di Kalimantan menjadi perhatian serius bagi kumpulan pemerhati persekitaran dalam pemindahan ibu negara.

Ekonomi kanan, Emil Salim mempersoalkan proses pemindahan ibu negara dari Jakarta yang dianggap justeru akan meninggalkan masalah banjir dan sesak yang semestinya dapat diselesaikan dengan penyelesaian konkrit tanpa memerlukan pemindahan besar-besaran yang memerlukan banyak dana.[12] Kumpulan pemerhati persekitaran Greenpeace Indonesia mengkritik rancangan pemindahan ibu negara ke Kalimantan yang dapat mengancam kelestarian hutan hujan Kalimantan sebagai "paru-paru dunia" dan ekosistem jarang, termasuk spesies orang utan.[13][14] Risiko kabus asap dari kebakaran hutan dan tanah sebagai kesan kerosakan alam di wilayah ibu negara baru juga menjadi pertimbangan serius bagi pemerhati persekitaran.[15][16][17]

Parti Gerindra juga memberi respons negatif terhadap rancangan pemindahan ibu negara ke Kalimantan Timur yang segera sebagai satu "pembaziran" semata-mata demi pencitraan politik dan menambah beban negara kepada swasta dan asing.[18][19] Politik PKS Mardani Ali Sera mempermasalahkan rancangan keterlibatan pihak asing dalam pengarahan proses pembentukan ibu bandar baru, dengan berpendapat bahawa kemampuan para ahli dalam negeri sudah cukup untuk membina ibu bandar negaranya sendiri.[20] Gabenor Jawa Barat Ridwan Kamil mengkritik penyediaan kawasan untuk ibu negara baharu yang dianggap sebagai pembaziran tanah[21] Berdasarkan hasil selidik Lembaga Selidik KedaiKOPI pada Ogos 2019, 95,7% responden dari Jakarta menyatakan penolakannya terhadap rancangan pemindahan ibu bandar ke Kalimantan Timur.[22]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Media, Kompas Cyber (2019-04-29). "Kepala Bappenas: Presiden Setuju Ibu Kota Negara Dipindah ke Luar Jawa". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia).
  2. ^ Media, Kompas Cyber (2019-05-09). "Kepala Bappenas: Pemindahan Ibu Kota Masuk RPJMN 2020-2024". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia).
  3. ^ Center, PT. Indonesia News. "Read Inilah.com - Telinga, Mata, dan Hati Rakyat - Berita Terkini". inilahcom. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-01-01. Dicapai pada 16 Desember 2017. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  4. ^ SBY: Mari Lanjutkan Ide Membangun Ibu kota Baru - news.okezone.com
  5. ^ a b c Yulaika Ramadhani (26 Agustus 2019). "Alasan Jokowi Pilih Penajam-Kutai Jadi Ibu Kota Baru, Ganti Jakarta". Tirto. Check date values in: |date= (bantuan)
  6. ^ "Sayembara Gagasan Desain Kawasan Ibu Kota Negara". sayembaraikn.pu.go.id. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-10-29.
  7. ^ "Sayembara Desain Ibu Kota Diikuti Banyak Peserta karena Bergengsi". properti.kompas.com. 22 Oktober 2019.
  8. ^ "Inilah Para Pemenang Sayembara Gagasan Desain Ibu Kota Negara". Kompas.com. 23 Desember 2019. Check date values in: |date= (bantuan)
  9. ^ RI Tengah Pandemi, Bappenas: Proyek Ibukota Baru Jalan Terus. cnbcindonesia.com. 7 Mei 2020.
  10. ^ a b Kusuma, Hendra. "Alasan di Balik Pemindahan Ibu Kota ke Kaltim Ditunda Terungkap". detikfinance (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2020-09-13.
  11. ^ Sultan Kutai Adji Muhammad Wajar Ibu kota Pindah ke Wilayah Kerajaan Tertua
  12. ^ "Pemindahan Ibu Kota, Emil Salim: Astagfirullah, Saya Menangis Membaca Ini". suara.com (dalam bahasa Indonesia). 2019-08-23.
  13. ^ "Tanggapan Greenpeace Indonesia Terhadap Rencana Pemindahan Ibukota Indonesia ke Kalimantan Timur". Greenpeace Indonesia (dalam bahasa Indonesia).
  14. ^ "Pemindahan Ibu Kota Negara Disepakati, Akan Seperti Apa Nasib Hutan Kalimantan Calon Pengganti Ibu Kota Baru? - Semua Halaman - National Geographic". nationalgeographic.grid.id (dalam bahasa Indonesia).
  15. ^ Tacconi, Luca. "Memindahkan ibu kota ke Kalimantan tingkatkan risiko kebakaran hutan dan tidak selesaikan masalah Jakarta". The Conversation.
  16. ^ "Kabupaten yang Jadi Ibu Kota Baru Indonesia Ini Bersiap Tetapkan Status Siaga Bencana Karhutla". Tribunkaltim.co (dalam bahasa Indonesia).
  17. ^ "80 Hektare Lahan Gambut di Calon Ibu Kota Baru Terbakar, Ini yang Dilakukan BPBD Penajam Paser Utara". Tribunkaltim.co (dalam bahasa Indonesia).
  18. ^ "Bangun Bodetabek Dinilai Lebih Menguntungkan Daripada Memindah Ibu Kot". JawaPos.com (dalam bahasa Indonesia). 2019-05-01.
  19. ^ Kusuma, Hendra. "Jokowi Mau Pindahkan Ibu Kota, Gerindra: Jangan Boros Demi Pencitraan". detikfinance (dalam bahasa Indonesia).
  20. ^ https://bisnis.tempo.co/read/1296435/jokowi-puji-eks-pm-inggris-tony-blair-yang-terlibat-perang-irak/full&view=ok
  21. ^ "Ridwan Kamil Sebut Ibu Kota Baru RI Boros Lahan". CNBC Indonesia (dalam bahasa Indonesia).
  22. ^ Amirullah (2019-08-27). "KedaiKOPI: 95,7 % Responden Jakarta Tak Setuju Ibu Kota Pindah". Tempo (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-01-31.