Pemotong Kayu yang Jujur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pemotong Kayu yang Jujur, juga dikenali sebagai Mercury dan Pemotong Kayu dan Kapak Emas, adalah salah satu Dongeng Aesop, bernombor 173 dalam Indeks Perry. Ia berfungsi sebagai kisah peringatan mengenai perlunya kejujuran, walaupun pada harga kepentingan sendiri.

Kisahnya[sunting | sunting sumber]

Kisah versi Yunani menceritakan pemotong kayu secara tidak sengaja terjatuhkan kapaknya ke dalam sungai dan, memandangkan kapak itu adalah satu-satunya cara untuk dia mencari nafkah, dia duduk dan menangis. Mengasihani padanya, dewa Hermes (atau Mercurius) menyelam ke dalam air dan kembali dengan sebilah kapak emas. "Adakah ini apa yang anda telah hilang?", Hermes bertanya, tetapi pemotong kayu itu mengatakan tidak, dan membalas jawapan yang sama apabila sebilah kapak perak dibawa ke permukaan. Hanya apabila alatnya diambil, dia menuntutnya. Kagum oleh kejujurannya, dewa membenarkan dia menyimpan ketiga-tiganya. Mendengar nasib baik lelaki itu, seorang jiran yang iri mencampakkan kapaknya sendiri ke sungai dan meraung untuk dikembalikan. Apabila Hermes muncul dan menawarkan kepadanya kapak emas, lelaki itu dengan tamak mengakuinya tetapi malangnya tidak diberikan kedua-dua kapak itu termasuk kapaknya sendiri.

Lukisan Victoria dari Salvator Rosa tentang Mercury dan tukang kayu yang tidak jujur

Walaupun moralnya adalah 'Kejujuran adalah dasar terbaik', sebagaimana peribahasa Inggeris, terdapat pepatah Byzantine zaman pertengahan yang merujuk kepada dongeng ini, yang menyatakan bahawa 'sungai tidak selalu membawa kapak'. Tetapi memandangkan ini turut bermaksud bahawa tidak ada orang yang selalu bertindak secara konsisten, ini jelas akan dihapuskan dari aplikasi cerita.[1] Urutan idea yang membawa kepada pemahaman tentang dongeng ini juga mendedahkan jurang dalam logik jiran yang iri. Dia telah memerhatikan sebab hampiran untuk kaya, iaitu menjatuhkan kapak di sungai, dan mengabaikan sebab utama - keperluan untuk kejujuran yang teliti. Gabungan keadaan yang betul harus berada di sana untuk Hermes bertindak seperti yang dilakukannya. Tanpanya, sebagai jiran akhirnya belajar, 'sungai tidak selalu membawa kapak (emas)'.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ William F. Hansen (2002). "Hermes and the Woodcutter". Ariadne's Thread: A Guide to International Tales Found in Classical Literature. Cornell University Press. m/s. 44. ISBN 0-8014-3670-2. Dicapai pada 2013-04-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • 15th-20th century book illustrations online
  • 19th-20th century book illustrations online
  • Illustrations of La Fontaine's fable by Gustave Doré

Templat:Aesop