Pemujaan Para Gembala (Giorgione)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pemujaan Para Gembala
PelukisGiorgione
Tahunlebih kurang 1505 hingga 1510
BahanMinyak atas panel
SubjekPemujaan Para Gembala
Dimensi90.8 cm × 110.5 cm (35.7 in × 43.5 in)
LokasiGaleri Seni Kebangsaan, Washington, D.C.
PemilikGaleri Seni Kebangsaan
No. induk1939.1.289
URLhttp://www.nga.gov/content/ngaweb/Collection/art-object-page.432.html

Pemujaan Para Gembala, kadang-kadang masih dikenali sebagai Kelahiran Allendale, sempena nama bekas pemilik, merupakan sebuah lukisan yang dihasilkan oleh pelukis oleh Zaman Pembaharuan ItaliGiorgione. Ia telah disiapkan pada tahun 1505 hingga 1510. Lukisan minyak atas papan ini disimpan dan dipaparkan di Galeri Seni Kebangsaan, Washington, DC, Amerika Syarikat.

Sekelompok lukisan seumpama ini kadang-kala digambarkan sebagai "kelompok Allendale", sempena nama Kelahiran Allendale. Kelompok ini termasuk lukisan Washington yang lain, Keluarga Suci, dan panel predella Pemujaan Majusi di Galeri Kebangsaan, London. Kelompok ini, kini sering diperluas untuk merangkumi Pemujaan Para Gembala di Vienna, dan kadang-kadang lebih lanjut, biasanya termasuk (semakin meningkat) atau dikecualikan bersama-sama daripada karya Giorgione.

Komposisi[sunting | sunting sumber]

Giorgione menggambarkan kejadian utama di sebelah kanan, di depan gua kecil yang gelap, manakala di sebelah kiri digambarkan dengan landskap terang yang dimahkotai oleh pokok-pokok. Ketegangan dramatik ikhlas diperoleh dengan pilihan untuk meletakkan penziarah gembala berlutut di tengah lukisan. Seluruh kumpulan ibu bapa, anak dan penziarah membentuk segi empat tepat berlabuh yang membentuk titik fokus pengimbang pada landskap menyusut di sebelah kiri.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]