Penapisan Internet di China

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penapisan internet di Republik Rakyat China (PRC) mempengaruhi kedua-dua penerbitan dan melihat bahan dalam talian. Sehingga tahun 2019 lebih daripada enam puluh larangan dalam talian telah diwujudkan oleh Kerajaan China dan dilaksanakan oleh cawangan-cawangan ISP, syarikat dan organisasi milik negara.[1][2]  

Menurut CNN, penapisan Internet China lebih luas dan maju daripada itu di mana-mana negara lain di dunia.[3] Kerajaan China menghalang kandungan laman web dan memantau akses Internet individu.[4] Seperti yang dikehendaki oleh kerajaan China, platform internet dan perkhidmatan pemesejan utama di China menubuhkan mekanisme penapisan sendiri yang rumit. Ada yang mengupah ribuan pasukan untuk kandungan polis dan melabur dalam algoritma AI yang kuat.[5]

Banyak peristiwa kontroversi yang dilarang daripada liputan berita, menghalang rakyat China daripada mengetahui tindakan kerajaan mereka. Langkah-langkah sedemikian mengilhami nama samaran dasar, "Tembok Api Besar China."

Kaedah yang digunakan untuk menyekat laman web dan halaman termasuk pencurian DNS, menyekat akses kepada alamat IP, menganalisis dan menapis URL, pemeriksaan paket, dan menyusun semula sambungan.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "II. How Censorship Works in China: A Brief Overview". Human Rights Watch. Dicapai pada 30 August 2006.
  2. ^ "Chinese Laws and Regulations Regarding Internet". Chinaeclaw.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 February 2012. Dicapai pada 1 May 2012.
  3. ^ "Internet censorship in China - CNN iReport". Ireport.cnn.com. 6 July 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 August 2017.
  4. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 15 August 2017. Dicapai pada 4 May 2017.CS1 maint: archived copy as title (link)
  5. ^ Yuan, Li (2 January 2019). "Learning China's Forbidden History, So They Can Censor It" – melalui NYTimes.com.
  6. ^ Hoffman, Chris. "How the "Great Firewall of China" Works to Censor China's Internet". howtogeek.com. How to geek. Dicapai pada 15 August 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]