Pencabaran Bill Clinton

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Majlis prosiding Senat AS semasa perbicaraan Presiden Bill Clinton pada 1999, Ketua Hakim William Rehnquist mempengerusikan. Para pengurus dewan duduk disamping meja seperempat melingkar di kiri dan kaunsel peribadi presiden di kanan.

Pencabaran Bill Clinton telah dimulakan pada 8 Oktober 1998 ketika Dewan Perwakilan Amerika Syarikat mengumumkan untuk memulakan prosiding pemecatan terhadap Bill Clinton, presiden ke-42 Amerika Syarikat, kerana "jenayah berprofil tinggi dan salah guna kuasa". Tuduhan-tuduhan khusus terhadap Clinton berbohong di bawah sumpah dan menghalang keadilan. Tuduhan itu berpunca dari tuntutan gangguan seksual yang difailkan terhadap Clinton oleh Paula Jones dan dari keterangan Clinton yang menafikan bahawa beliau telah terlibat dalam hubungan seksual dengan pelatih White House Monica Lewinsky. Pemangkin untuk pemecatan presiden ialah Starr Report, laporan September 1998 yang disediakan oleh Penasihat Bebas Ken Starr untuk Jawatankuasa Kehakiman Dewan.[1]

Pada 19 Disember 1998, Clinton menjadi presiden Amerika kedua yang dipecat (yang pertama ialah Andrew Johnson, yang dipecat pada tahun 1868), ketika House secara rasmi mengguna pakai dua perkara pemecatan dan mengirimkannya ke Senat Amerika Syarikat untuk ajudikasi; Dua artikel lain telah dipertimbangkan, tetapi ditolak. Perbicaraan di Senat bermula pada Januari 1999, dengan Ketua Hakim William Rehnquist mengetuai. Pada 12 Februari, Clinton telah dibebaskan atas kedua-dua tuduhan sebagai tidak menerima undi majoriti dua pertiga yang diperlukan oleh senator yang hadir untuk disabitkan dan dipindahkan dari pejabat-dalam hal ini 67. Dalam Perkara Satu, 45 senator memilih untuk disabitkan sementara 55 mengundi untuk pembebasan. Pada Perkara Dua, 50 senator memilih untuk bersabit sementara 50 mengundi untuk pembebasan.[2] Clinton kekal sebagai jawatan untuk baki penggal kedua.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Glass, Andrew (October 8, 2017). "House votes to impeach Clinton, Oct. 8, 1998". Politico. Dicapai pada June 12, 2019.
  2. ^ Baker, Peter (February 13, 1999). "The Senate Acquits President Clinton". The Washington Post. The Washington Post Co. Diarkibkan daripada yang asal pada November 10, 2013. Dicapai pada December 4, 2013.
  3. ^ Riley, Russell L. "Bill Clinton: Domestic Affairs". millercenter.org. Charlottesville, Virginia: The Miller Center, University of Virginia. Dicapai pada October 3, 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]