Pencabaran pertama Donald Trump

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pencabaran Donald Trump
Ahli Dewan Perwakilan mengundi
dua artikel pemecatan
TertuduhDonald Trump (Presiden Amerika Syarikat)[1]
Penyokong
Tarikh18 Disember 2019
SituasiDipecat oleh Dewan Perwakilan[1]
Pendakwaan di Senat gagal[2]
TuduhanPenyalahgunaan kuasa, penghalangan Kongres
PuncaTuduhan bahawa Trump meminta pertolongan daripada pihak berkuasa Ukraine untuk membantunya menang dalam pilihan raya presiden A.S. 2020
Undi kongres
Undi Artikel I
TuduhanPenyalahgunaan kuasa
Undi menyokong230
Undi menentang197
Dikecualikan1
Tidak mengundi3
KeputusanDiluluskan
Undi Artikel II
TuduhanPenghalangan Kongres
Undi menyokong229
Undi menentang198
Dikecualikan1
Tidak mengundi3
KeputusanDiluluskan

Pencabaran Donald Trump, presiden Amerika Syarikat ke-45, berlaku pada 18 Disember 2019, apabila Dewan Perwakilan meluluskan artikel tentang pemecatan atas tuduhan penyalahgunaan kuasa dan halangan Kongres.[a] Pemecatan presiden terjadi setelah siasatan rasmi Dewan Perwakilan mendapati bahawa beliau telah meminta campur tangan asing dalam pilihan raya presiden AS 2020 untuk membantu pemilihan semulanya, dan kemudian menghalang siasatan itu sendiri dengan memberitahu pegawai pentadbirannya untuk mengabaikan panggilan sepina untuk dokumen dan testimoni. Siasatan melaporkan bahawa Trump menghentikan bantuan ketenteraan[b] dan jemputan ke Rumah Putih oleh Presiden Ukraine Volodymyr Zelensky untuk mempengaruhi Ukraine untuk mengumumkan penyiasatan terhadap saingan politik Trump, Joe Biden, dan untuk mempromosikan teori konspirasi yang sangsi, bahawa Ukraine, bukan Rusia, adalah dalang di sebalik gangguan pada pilihan raya presiden 2016.

Tahap siasatan mengenai pemecatan Trump berlangsung dari September hingga November 2019, berikutan aduan pemberi maklumat pada bulan Ogos 2019 yang menuduh penyalahgunaan kuasa Trump. Pada bulan Oktober, tiga jawatankuasa kongres (Perisikan, Pengawasan, dan Hal Ehwal Luar) telah menyerahkan saksi. Pada bulan November, Jawatankuasa Perisikan Dewan mengadakan beberapa pendengaran awam di mana saksi telah memberi keterangan secara umum; pada 3 Disember, jawatankuasa itu mengundi 13-9 untuk menerima laporan akhir. Satu set pendengaran pemecatan di hadapan Jawatankuasa Kehakiman Dewan bermula pada 4 Disember; pada 13 Disember, jawatankuasa tersebut mengundi 23-17 untuk mencadangkan dua artikel pemecatan, kerana penyalahgunaan kuasa dan penghalangan Kongres. Jawatankuasa ini mengeluarkan laporan yang panjang tentang artikel-artikel pemecatan pada 16 Disember. Dua hari kemudian, Dewan meluluskan kedua-dua artikel dalam undi oleh parti, menjadikan Trump sebagai presiden A.S. ketiga dalam sejarah untuk dipecat. Artikel-artikel itu mesti dikemukakan kepada Senat untuk memulakan perbicaraan, yang dijangka bermula seawal Januari 2020.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Trump mempersoalkan kesahihan pemecatan itu, memetik peguam Noah Feldman, yang berpendapat bahawa pemecatan tidak akan secara teknikal berlaku sehingga artikel itu diserahkan kepada Senat.
  2. ^ Berniat untuk membantu Ukraine dalam perang melawan pasukan pemisah yang disokong Rusia di Donbass.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Fandos, Nicholas; Shear, Michael D. (December 18, 2019). "Trump Impeached for Abuse of Power and Obstruction of Congress – Voting nearly along party lines, the House approved two articles of impeachment against President Trump, making him the third president in history to face removal by the Senate". The New York Times. Dicapai pada December 18, 2019.
  2. ^ Hartmann, Margaret; Raymond, Adam K. (December 18, 2019). "Trump Impeachment Schedule: What's Next?". New York Magazine Intelligencer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada December 19, 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]