Pencegahan pandemik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pencegahan pandemik ialah organisasi dan pengurusan langkah-langkah pencegahan terhadap wabak. Itu termasuk langkah-langkah untuk mengurangkan penyebab penyakit berjangkit baru dan langkah-langkah untuk mencegah wabak dan wabak menjadi wabak.

Tidak salah untuk kesiapsiagaan atau mitigasi pandemik yang sebagian besar berusaha untuk mengurangkan besarnya kesan negatif pandemik, walaupun topiknya mungkin tumpang tindih dengan pencegahan wabak dalam beberapa hal.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Wabak SARS 2003[sunting | sunting sumber]

Virus SARS-CoV 2003 dicegah daripada menyebabkan wabak. Tindakan pantas oleh pihak berkuasa kesihatan nasional dan antarabangsa seperti Pertubuhan Kesihatan Sedunia membantu melambatkan penularan dan akhirnya memutuskan rangkaian penularan, yang menamatkan wabak setempat sebelum mereka menjadi wabak. Namun, penyakit ini belum dapat diberantas dan dapat muncul kembali. Ini memerlukan pemantauan dan pelaporan kes-kes mencurigakan pneumonia atipikal.[1] Pengasingan pesakit yang berkesan cukup untuk mengawal penyebaran kerana individu yang dijangkiti biasanya tidak menyebarkan virus sehingga beberapa hari setelah gejala bermula dan paling mudah menular hanya setelah mengalami gejala yang teruk.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "WHO | SARS outbreak contained worldwide". WHO.
  2. ^ WHO. "SARS: How a global epidemic was stopped" (PDF). Dicapai pada 25 March 2020.