Pendidikan berterusan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pendidikan berterusan (sama seperti pendidikan lanjutan di United Kingdom dan Ireland), juga dikenali sebagai pendidikan sepanjang hayat atau pembelajaran sepanjang hayat ialah istilah yang merangkumi semua dalam senarai luas aktiviti dan program pembelajaran lepas menengah. Istilah ini digunakan terutamanya di Amerika Syarikat dan Kanada.

Bentuk aktiviti pembelajaran pasca menengah yang diiktiraf dalam domain termasuk: kursus kredit ijazah oleh pelajar bukan tradisional, latihan kerjaya bukan ijazah, pemulihan kolej, latihan tenaga kerja dan kursus pengayaan peribadi formal (dalam kampus dan dalam talian).[1][2]

Pendidikan berterusan am adalah serupa dengan pendidikan dewasa, sekurang-kurangnya ditujukan untuk pelajar dewasa, terutamanya mereka yang melebihi umur kolej sarjana atau universiti tradisional.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ McLean, S. (2007). "About us: Expressing the purpose of university continuing education in Canada". Canadian Journal of University Continuing Education. 33 (2): 65–86. doi:10.21225/D5CS3K.
  2. ^ Kirby, D.; Curran, V.; Hollett, A. (2009). "Non-formal adult learning programs at Canadian post-secondary institutions: Trends, issues, and practices". Canadian Journal of University Continuing Education. 35 (2): 63–86. doi:10.21225/D55P42.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]