Pendidikan di Kanada

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pendidikan di Kanada
Kawalselia pendidikan
Kementerian Pendidikan
Provinsi & Wilayah:

Peruntukan kewangan (2002)
Belanjawan keseluruhan3.6% KDNK[14]
Tiap pelajarAS$6,482[14]
Perincian umum
Bahasa utamaInggeris, Perancis
Jenis seliaanDikawal mengikut Provinsi
Kadar celik huruf
Lelaki99%[15]
Wanita99%[15]
Peratusan tamat pengajian
Pendidikan menengah76.1%[16]
Pasca-menengah53.4%[16]
‡ Termasuk pendidikan dasar, sekunder dan selepas sekunder bukan pendidikan tinggi.

Pendidkan di Canada mempunyai pendidikan awam disediakan, dibiayai dan diawasi oleh persekutuan, provinsi, dan pemerintah daerah[perlu rujukan] Pendidikan adalah dalam bidang kuasa provinsi dan kurikulum diawasi oleh provinsi.[17] Pendidikan di Kanada biasanya dibahagikan kepada pendidikan dasar, diikuti oleh pendidikan sekunder dan selepas sekunder. Dalam wilayah-wilayah bawah kementerian pendidikan, ada lembaga sekolah daerah mentadbirkan rancangan pendidikan.[18] Pendidikan adalah wajib sehingga usia 16 di setiap wilayah di Kanada, kecuali untuk Ontario dan New Brunswick, dimana usia wajib adalah 18. Di beberapa daerah awal meninggalkan pengecualian boleh diberikan dalam keadaan tertentu pada 14. Kanada umumnya memiliki 190 hari sekolah dalam setahun, secara rasmi mulai bulan September (selepas Hari Pekerja) hingga akhir Jun (biasanya hari Jumaat terakhir bulan, kecuali dalam beberapa hal di Quebec ketika hanya sebelum Jun 24 - hari cuti provinsi).

Luas Kanada[sunting | sunting sumber]

Pendidikan dasar, menengah, dan selepas sekolah menengah di Kanada adalah tanggung jawab wilayah dan ada banyak variasi antar propinsi. Beberapa bidang pendidikan yang disokong pada berbagai tingkatan oleh jabatan persekutuan. Jabatan India dan Utara Negeri Kanada bertanggung jawab untuk pendidikan Bangsa Pertama.[19][20] Latihan Vokasional dapat disubsidi oleh cabang Belajar Sumber Manusia dan Pembangunan Kemahiran Kanada (sebuah jabatan persekutuan).[21][22][23]

Kereta api Sekolah Kanada 1950. Murid-murid menghadiri kelas di Nemegos berhampiran Chapleau, Ontario.

Junior TK (atau setara) sebagai program rasmi hanya ada di Ontario saat ini. TK (atau ekuivalen) terdapat di semua wilayah, tapi dana wilayah, dan jumlah jam yang diberikan sangat bervariasi. Mulai dari satu kelas, pada usia enam atau tujuh, ada universal akses awam dibiayai sampai dengan dua belas kelas (atau setara). Bergantung pada wilayah usia masuk wajib di 4-7 tahun. Anak-anak diminta untuk menghadiri sekolah sampai usia enam belas (lapan belas di Ontario dan New Brunswick). Sekitar satu dari sepuluh Kanada tidak memiliki ijazah sekolah tinggi - satu daripada tujuh memiliki gelar sarjana - populasi orang dewasa yang tanpa ijazah sekolah tinggi adalah kombinasi dari kedua-dua pendatang dan Kanada-lahir. Di banyak tempat, awam yang dibiayai program sekolah tinggi ditawarkan kepada penduduk orang dewasa. Nisbah lulusan SMA versus diploma non-berubah dengan cepat, sebahagian kerana perubahan dalam pasaran tenaga kerja yang memerlukan orang untuk memiliki ijazah sekolah tinggi dan, dalam banyak kes, gelaran universiti.

Kanada menghabiskan sekitar 7% dari syarikat [produk [domestik kasar | KDNK]] pada pendidikan. Kerana adopsi [Bahagian [Dua puluh tiga dari Kanada Piagam Hak dan Kebebasan | bahagian 23]] dari Undang-Undang Perlembagaan, 1982, pendidikan di kedua-dua Bahasa Inggeris dan Bahasa Perancis sudah tersedia di banyak tempat di Kanada (jika penduduk anak-anak bercakap Bahasa minoriti membenarkan itu), walaupun Perancis Bahasa Kedua pendidikan / Perendaman Perancis sedia untuk pelajar Anglophone di Kanada. Menurut pengumuman dari Kanada Menteri Kewarganegaraan dan Imigresen, Kanada adalah memperkenalkan sistem, baru jalur cepat membiarkan pelajar asing dan lulusan dengan pengalaman kerja Kanada memenuhi syarat menjadi penduduk tetap di Kanada.[24]

Sebahagian besar sekolah telah memperkenalkan satu atau lebih inisiatif seperti program dalam kajian asli, antiracism, Aborigin budaya dan kerajinan; lawatan oleh para tetua dan anggota masyarakat yang lain; dan kandungan dalam kawasan seperti bahasa adat, spiritualitas Aborigin, pengetahuan adat alam, dan lawatan ke orang asli tapak warisan.[25] Walaupun kelas-kelas yang ditawarkan, yang paling sering dibatasi oleh daerah atau kawasan di mana pelajar berada. "Kurikulum ini direka untuk mendapatkan pembangunan dan high kognisi masyarakat melalui membimbing penginapan individu terhadap persekitaran alam mereka dan menukar susunan sosial mereka"[26] Akhirnya, "beberapa sarjana view akademik sebagai bentuk" soft power "membantu untuk mendidik dan mencipta sikap positif."[27] Lebih jauh lagi, "menganggap subjek yang biasanya mendapatkan undian (iaitu, seni bahasa, matematik, dan ilmu pengetahuan) lebih penting berbanding peserta non-undian (iaitunya, muzik, seni tampak, dan pendidikan jasmani) atau aspek kurikulum (iaitu, membaca dan menulis versus berbicara dan mendengar). "[28] Para mahasiswa dalam sistem sekolah di Kanada menerima berbagai kelas yang ditawarkan kepada mereka. Sistem ini dibentuk untuk memenuhi pelbagai keperluan individu pelajar.

Bahagian mengikut agama dan bahasa[sunting | sunting sumber]

Awalnya semua daerah mempunyai sistem pendidikan dikongsi oleh agama, tetapi sebahagian besar wilayah telah menghapuskan ini. Ontario, Alberta, Manitoba, yang Northwest Territories, dan bandar-bandar tertentu di Saskatchewan pengecualian untuk ini, kerana mereka masih mempertahankan awam yang dibiayai oleh Pisahkan dewan sekolah kabupaten (biasanya Katolik tapi kadang-kadang Protestan). Dalam Quebec, Katolik / Protestan membahagi diganti dengan / Perancis satu bahasa Inggeris pada tahun 1998. Quebec harus menghadiri Sekolah Perancis sampai akhir sekolah menengah kecuali salah satu dari orang tua mereka sebelum mengikuti sebuah sekolah berbahasa Inggeris di suatu tempat di Kanada (pendatang dari negara-negara lain tidak boleh menggunakan pengecualian ini). Di wilayah lain, Speaker Inggeris tidak dibenarkan untuk menghadiri Sekolah Perancis, kecuali salah satu ibubapa telah Bahasa Perancis sebagai bahasa ibu, namun mereka boleh dengan mudah menghadiri Perancis Perendaman Sekolah.

Jangka pelajaran[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan sistem pendidikan Kanada terus sampai kelas dua belas (umur 17-18). Dalam Quebec, istilah khas sekolah tinggi berakhir selepas V Sekunder / sebelas Grade (usia 16-17), berikut ini, pelajar yang ingin melanjutkan pengajian mereka ke dalam universiti peringkat harus menghadiri perguruan tinggi.

Ontario Sekolah Tinggi; kelas 9-12 meninggalkan saat 17. Pelajar kemudian memiliki kesempatan untuk menghadiri College ATAU University.

Pihak[sunting | sunting sumber]

Biasanya, untuk setiap jenis sekolah yang dibiayai awam (seperti Public Bahasa Inggeris atau Perancis Umum), wilayah ini dibahagikan kepada daerah (atau bahagian). Untuk masing-masing kabupaten, ahli dewan (pengawas) dipilih hanya oleh pendukungnya dalam kabupaten (pemilih menerima surat suara hanya salah satu papan di daerah mereka). Biasanya, semua sekolah yang dibiayai awam berada di bawah kuasa dewan sekolah tempatan kabupaten. Papan ini sekolah akan mengikuti kurikulum umum yang ditentukan oleh dewan wilayah tinggal masuk Hanya Alberta membolehkan awam piagam sekolah, yang bebas dari dewan daerah. Sebaliknya, mereka masing-masing mempunyai papan sendiri, yang melapor terus ke wilayah.

Catatan kaki[sunting | sunting sumber]

  • ↑a  - Pendidikan perantaraan juga boleh termasuk grade 6 dan 10, tergantung pada wilayah. Demikian pula, beberapa daerah mungkin mempunyai Grade 9 sebagai tahun pertama sekolah tinggi.
  • ↑b  - Di Ontario, seorang pelajar boleh memakan masa bertahun-tahun tambahan pendidikan menengah, yang umum dikenal sebagai victory lap. idak ada umur undang-undang atau kendala waktu terhadap victory lapping, dengan "victory lappers" menyusun rata-rata sebesar 4% dari semua pelajar yang berdaftar di sekolah menengah Ontario setiap tahun.[29] Banyak melihat hal ini sebagai akibat dari penghapusan secara berperingkat dari tahun KAO.[30]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Alberta Education — Meet the Minister". Government of Alberta. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-11. Dicapai pada 2010-02-25.
  2. ^ "Minister of Education — Province of British Columbia". Government of British Columbia. Dicapai pada 2010-02-25.
  3. ^ "Minister's Welcome — Manitoba Education". Government of Saskatchewan. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-12-05. Dicapai pada 2010-02-25.
  4. ^ "Roland Haché bio". Government of New Brunswick. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-07. Dicapai pada 2010-02-25.
  5. ^ "Minister — Education". Government of Newfoundland and Labrador. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-02. Dicapai pada 2010-02-25.
  6. ^ "Biography of Hon. Marilyn More, Minister, NS Department Education". Government of Nova Scotia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-25. Dicapai pada 2010-02-25.
  7. ^ "ECE Home Page". Government of Northwest Territories. Dicapai pada 2010-02-25.
  8. ^ "Welcome". Government of Nunavut. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-29. Dicapai pada 2010-02-25.
  9. ^ "Hon. Leona Dombrowsky, Minister of Education". Government of Ontario. Dicapai pada 2010-02-25.
  10. ^ "Education and Early Childhood Development: Introducing the Minister". Government of Prince Edward Island. Dicapai pada 2010-02-25.
  11. ^ "Ministre". Gouvernement de Québec. Dicapai pada 2010-02-25.
  12. ^ "Alberta Education — Ministry Overview — Education". Government of Saskatchewan. Dicapai pada 2010-02-25.
  13. ^ "Minister of Education, Hon. Patrick Rouble — Education- Government of Yukon". Government of Yukon. Dicapai pada 2010-02-25.
  14. ^ a b "Draft OECD Briefing Note for Canada" (PDF). Education at a Glance 2006. OECD Directorate for Education. 2006. Dicapai pada 24 July 2009.
  15. ^ a b "CIA World Factbook — Canada". US Central Intelligence Agency. Dicapai pada 21 July 2009.
  16. ^ a b "Level of Educational Attainment for the Age Group 25 to 64, Percentage Distribution for Both Sexes, for Canada, Provinces and Territories". 2001 Census. Statistics Canada. 2001. Dicapai pada 21 July 2009.
  17. ^ "Canada 1956 the Official Handbook of Present Conditions and Recent Progress". Canada Year Book Section Information Services Division Dominion Bureau of Statistics. Ottawa: Queen's Printer. 1956. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  18. ^ Minister of Trade and Commerce, The Right Honourable C. D. Howe (1956). "Canada 1956 the Official Handbook of Present Conditions and Recent Progress". Canada Year Book Section Information Services Division Dominion Bureau of Statistics. Ottawa: Queen's Printer. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  19. ^ INAC Canada website Diarkibkan 2011-06-13 di Wayback Machine. Retrieved 2008-05-24.
  20. ^ INAC Press release on education Diarkibkan 2011-06-13 di Wayback Machine. Retrieved 2008-05-24.
  21. ^ Minister of Trade and Commerce, The Right Honourable C. D. Howe (1956). "Canada 1956 the Official Handbook of Present Conditions and Recent Progres". Canada Year Book Section Information Services Division Dominion Bureau of Statistics. Ottawa: Queen's Printer. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  22. ^ Minister of Trade and Commerce, the Right Honourable C. D. Howe; Dominion Bureau of Statistics, Department of Trade and Commerce, Canada (1951). "The Canada Year Book 1951". The Official Statistical annual of the resources, history, institutions and social and economic conditions of Canada. Ottawa: Queen's Printer. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  23. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-01-08. Dicapai pada 2011-03-24.
  24. ^ "Canada Is Opening Doors To Students". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-26. Dicapai pada 2011-03-24.
  25. ^ Wotherspoon, R. (2006, November). Teachers' work in Canadian aboriginal communities. Comparative Education Review, 50,(4), 672-694. Retrieved May 21, 2009, from Education Research Complete database.
  26. ^ Shaker, P. (2009). Preserving Canadian exceptionalism. Education Canada, 49(1), 28-32. Retrieved on May 11, 2009.
  27. ^ Nelles, W. (2008). Towards a critical pedagogy of comparative public diplomacy: Pseudo-education, fear-mongering and insecurities in Canadian-American foreign policy. Comparative Education, 44(3), 333-344. Retrieved May ll, 2009. doi:10.1080/03050060802264876
  28. ^ Volante, L. (2007). Educational quality and accountability in Ontario: Past, present, future. Canadian Journal of Educational Administration and Policy, (58), 2-21. Retrieved on May 11, 2009.
  29. ^ Quick Facts – Ontario Schools, 2005-06. Retrieved 2009-11-01.
  30. ^ 'Victory lap' year carries no stigma Diarkibkan 2009-02-11 di Wayback Machine. Retrieved 2009-11-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]