Penelope Coelen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penelope Anne Coelen
Miss World 1958 - Penelope Anne Coelen
Kelahiran15 April 1940
Durban
PekerjaanAktris, Model, Ratu kecantikan
PangkatMiss SA 1958
Miss World 1958
Pemenang pertandingan kecantikan
Pertandingan
utama
Miss World 1958 (Pemenang)

Penelope Anne Coelen (lahir 15 April 1940) ialah seorang pelakon, model dan ratu cantik Afrika Selatan yang memenangi pertandingan kecantikan Miss World pada tahun 1958.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1958, pertandingan kecantikan Miss World masih berada pada tahun-tahun permulaan. Pertandingan kelapannya menjadi pertandingan yang berjaya pada masa itu, mampu menarik 22 peserta dari Benua Eropah, Amerika, Asia dan Afrika. Eropah mendominasi semifinal dengan 9 dari 12 tempat berasal dari benua tersebut. 5 dari 6 finalis berasal dari Eropah juga, tetapi pada akhirnya ialah seorang wanita muda yang mencuri perhatian juri dari Kesatuan Afrika Selatan yang membawa pulang mahkota yang diimpikan.

Penelope Anne Coelen, atau mesra disapa Penny terpilih sebagai Miss World dan menjadi penyandang galaran antarabangsa pertama dari Afrika. Setiausaha berusia 18 tahun dari Durban mampu menarik perhatian penonton dengan ketenangan dan kecantikannya. Beliau mendapat perhatian antarabangsa yang meluas sepanjang dimahokatan sebagai Miss World dan menerima beberapa tawaran dalam dunia model yang menguntungkan. Seelepas jawatan Miss World 1958 tamat, beliau mencuba nasibnya di Hollywood dengan bantuan James Garner, tetapi gagal pada ujian saringan. Beliau kemudian berjaya membuat produk pakaian dan produk kecantikan miliknya sendiri, terutama wangian.

Beliau tampil sebagai peserta di rancangan permainan televisyen To Tell the Truth pada 25 November 1958.[1]

Kemudian beliau kembali ke Afrika Selatan, berkahwin dengan petani tebu kaya, Michel Rey dari Wilayah Natal dan hingga sekini beliau menjadi salah satu sosialit terkemuka di Afrika Selatan. Beliau mengendalikan wisma dan memiliki lima anak dan tiga cucu.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.imdb.com/title/tt0048907/
  2. ^ "Who's Who South Africa". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-05. Dicapai pada 2020-01-06.
Anugerah dan pencapaian
Didahului oleh
Finland Marita Lindahl
Miss World
1958
Diikuti oleh:
Belanda Corinne Rottschäfer