Pengagihan Piala Dunia FIFA 2022

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Undian untuk Piala Dunia FIFA 2022 berlangsung pada 1 April 2022 di Pusat Pameran dan Konvensyen di Doha, Qatar.[1] Ia menetapkan peringkat untuk perlawanan dalam peringkat kumpulan di Qatar, di mana Piala Dunia akan dimainkan. Pasukan dibahagikan kepada empat balang lapan pasukan, dengan satu pasukan dipilih daripada setiap balang untuk membentuk satu kumpulan.

Sebagai tuan rumah, Qatar mengambil kedudukan A1 dari Balang 1, di mana mereka disertai oleh tujuh pasukan layak dari kedudukan tertinggi FIFA. Negara-negara yang menduduki kedudukan 8 hingga 15 dalam kedudukan pasukan yang layak diperuntukkan kepada Balang 2, manakala kelayakan kedudukan terbaik ke-16 hingga ke-23 diletakkan di Balang 3. Akhir sekali, Balang 4 memasukkan pasukan yang layak di kedudukan 24 hingga 28, ditambah tiga pemegang tempat mewakili dua pemenang play-off antara konfederasi dan baki pemenang play-off UEFA. Tuan rumah terus diletakkan di Balang 1 dan diletakkan sebagai pasukan pilihan, dan oleh itu Balang 1 terdiri daripada tuan rumah Qatar dan tujuh pasukan kedudukan tertinggi yang layak ke kejohanan itu.

Urutan cabutan bermula dengan balang 1 dan berakhir dengan balang 4.[1]

Kakitangan yang terlibat[sunting | sunting sumber]

32 negara yang terlibat dalam Piala Dunia 2022 (29 daripadanya diketahui) telah diundi kepada lapan kumpulan dengan empat pasukan. Dua daripada tiga tempat yang tinggal diisi oleh pemenang play-off konfederasi pada 13 atau 14 Jun, dengan tempat ketiga ditentukan oleh Laluan A play-off kelayakan Eropah, yang ditangguhkan akibat pencerobohan Rusia ke atas Ukraine 2022.

Cabutan itu dihadiri 2,000 tetamu dan diketuai oleh Carli Lloyd, Jermaine Jenas dan Samantha Johnson, dibantu oleh Cafu (Brazil), Lothar Matthäus (Jerman), Adel Ahmed Malalla (Qatar), Ali Daei (Iran), Bora Milutinović (Serbia/Mexico), Jay-Jay Okocha (Nigeria), Rabah Madjer (Algeria) dan Tim Cahill (Australia).[1]

Pengagihan[sunting | sunting sumber]

Pasukan telah dipilih menggunakan kedudukan Dunia FIFA Mac 2022 (ditunjukkan dalam kurungan), yang diterbitkan pada 31 Mac 2022.[2][3]

Balang 1 Balang 2 Balang 3 Balang 4

 Qatar (51) (H)
 Brazil (1)
 Belgium (2)
 Perancis (3)
 Argentina (4)
 England (5)
 Sepanyol (7)
 Portugal (8)

 Mexico (9)
 Belanda (10)
 Denmark (11)
 Jerman (12)
 Uruguay (13)
 Switzerland (14)
 Amerika Syarikat (15)
 Croatia (16)

 Senegal (20)
 Iran (21)
 Jepun (23)
 Maghribi (24)
 Serbia (25)
 Poland (26)
 Korea Selatan (29)
 Tunisia (35)

 Cameroon (37)
 Kanada (38)
 Ecuador (46)
 Arab Saudi (49)
 Ghana (60)
 Wales (18) [a]
 Costa Rica (31) [b]
 Australia (42) [c]

Nota
  • H : Tuan rumah

Cabutan akhir[sunting | sunting sumber]

Lapan kumpulan telah dibentuk secara rawak, memilih satu pasukan daripada setiap empat balang. Dua pasukan dari konfederasi yang sama tidak boleh diletakkan ke dalam kumpulan yang sama, kecuali Eropah, di mana sehingga dua pasukan boleh berkongsi kumpulan. Satu-satunya yang agihannya telah ditetapkan adalah yang pertama (A1), di mana tuan rumah, Qatar, diletakkan.

Kumpulan A Kumpulan B Kumpulan C Kumpulan D
 Qatar  England  Argentina  Perancis
 Ecuador  Iran  Arab Saudi  Australia
 Senegal  Amerika Syarikat  Mexico  Denmark
 Belanda  Wales  Poland  Tunisia
Kumpulan E Kumpulan F Kumpulan G Kumpulan H
 Sepanyol  Belgium  Brazil  Portugal
 Costa Rica  Kanada  Serbia  Ghana
 Jerman  Maghribi  Switzerland  Uruguay
 Jepun  Croatia  Cameroon  Korea Selatan

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pemenang UEFA Laluan A, pasukan tidak ditentukan semasa undian
  2. ^ Pemenang CONCACAF v OFC, pasukan tidak ditentukan semasa undian
  3. ^ Pemenang AFC v CONMEBOL, pasukan tidak ditentukan semasa undian

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Qatar 2022 Final Draw: All you need to know". FIFA.com. Fédération Internationale de Football Association. 31 March 2022.
  2. ^ "Brazil back on top". FIFA.com. Fédération Internationale de Football Association. 31 March 2022.
  3. ^ "Draw-Procedures-FIFA-World-Cup-Qatar-2022" (PDF). FIFA.com. Fédération Internationale de Football Association. 31 March 2022.