Pengalisan air

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Proses pengalisan air yang sedang dijalankan.

Pengalisan air merupakan proses membuat objek atau struktur menjadi kalis air supaya tidak terjejas oleh air atau air masuk ke dalam sesuatu. Kalis air digunakan untuk merujuk kepada struktur bangunan (seperti ruang bawah tanah, geladak, atau kawasan basah), kapal air, kanvas, pakaian (baju hujan), alat elektronik dan pembungkusan kertas (seperti karton untuk cecair).

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Pakaian[sunting | sunting sumber]

Penyembur kalis air untuk jaket dan fabrik.

Dalam beberapa pakaian dan khemah, ia direka untuk memberikan perlindungan yang lebih besar atau lebih sedikit terhadap hujan. Untuk kawasan pembandaran, baju hujan dan jaket digunakan; untuk aktiviti luar dalam cuaca buruk terdapat pelbagai pakaian mendaki. Istilah yang biasa digunakan adalah "kalis air" dan "tahan air".[1] Tapak kasut juga boleh dibuat kalis air dengan menggunakan pelbagai kaedah termasuk penggunaan lilin lebah, penyembur kalis air, atau minyak mink.[2]

Pembinaan[sunting | sunting sumber]

Dalam pembinaan bangunan, kalis air adalah aspek asas dalam membuat sampul bangunan, yang merupakan persekitaran terkawal. Bahan penutup seperti bumbung atau papan mestilah tahan air.

Objek lain[sunting | sunting sumber]

Kaedah kalis air telah dilaksanakan di banyak jenis objek, termasuk pembungkusan kertas, bahan kosmetik, dan baru-baru ini, elektronik pengguna. Peranti elektronik yang digunakan dalam tentera dan persekitaran komersial yang teruk dilapisi secara rutin sesuai dengan IPC-CC-830 untuk menahan kelembapan dan hakisan.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lucy Shakespeare, 09-09-2016 (9 October 2016). "The Difference Between Waterproof & Water Resistant - Inside the Outdoors". Mountain Warehouse. Dicapai pada 23 May 2017.
  2. ^ "How to Waterproof Shoes". wikiHow (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-04-14.
  3. ^ "Waterproof phones and tablets make a splash". CNN. March 5, 2013. Dicapai pada October 28, 2016.