Pengaman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Askar PBB Belanda, sebahagian dari Misi Bangsa-Bangsa Bersatu di Ethiopia dan Eritrea, sedang memantau sempadan Eritrea-Ethiopia.

Pengaman atau menjaga keamanan bermaksud, misi pemeliharaan perdamaian semua aktiviti-aktiviti yang bertujuan untuk mewujudkan keadaan aman yang berkekalan.[1][2] Penyelidikan secara amnya mendapati, bahawa semua usaha yang di dalam nilai penjagaan keamanan dapat mengurangkan kematian orang awam di medan perang dan mengurangkan risiko perang yang berterusan.

Pasukan-pasukan penjagaan keamanan, yang selalu dengan objektif visi dan misi yang akan merangkumi semua, aspek-aspek dan juga aktiviti-aktiviti yang bertujuan untuk mewujudkan keadaan yang memihak kepada keamanan yang berkekalan, serta sebagai usaha mengurangkan risiko perang baru.

Di dalam kumpulan kerajaan dan organisasi negara-negara bangsa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), terdapat pemahaman umum di peringkat antarabangsa, pasukan pengaman memantau dan memerhati proses keamanan di kawasan pasca-konflik, dan mungkin membantu bekas-bekas pejuang dalam melaksanakan komitmen perjanjian damai yang telah mereka tandatangani. Bantuan sedemikian boleh datang dalam banyak bentuk, termasuk langkah-langkah membina keyakinan, susunan perkongsian kuasa, sokongan pengundi, mengukuhkan kedaulatan undang-undang, dan pembangunan ekonomi dan sosial. Oleh itu, pasukan pengaman PBB (sering disebut sebagai Beret Biru atau Helmet Biru kerana beret atau helmet mereka yang berwarna biru muda) boleh merangkumi askar, pegawai polis, dan kakitangan awam.[1][3]

PBB bukanlah satu-satunya organisasi untuk melaksanakan misi-misi keamanan. Pasukan pengaman bukan PBB termasuklah misi NATO di Kosovo (dengan keizinan PBB) dan Pasukan Multinasional dan Pemerhati di Semenanjung Sinai atau yang diatur oleh Kesatuan Eropah (seperti EUFOR RCA, dengan keizinan PBB) dan Kesatuan Afrika (seperti Misi Kesatuan Afrika di Sudan). Pasukan Keamanan Tanpa Kekerasan adalah satu NGO yang dianggap mempunyai kepakaran dalam perdamaian umum oleh sukarelawan bukan kerajaan atau aktivis.[4]

Dibawah undang-undang antarabangsa, pasukan pengaman adalah bukan pejuang kerana sikap berkecuali mereka dalam konflik antara dua atau lebih pihak yang berperang (taraf sama dengan kakitangan berkecuali dan harta benda di luar tugas-tugas pengaman) dan harus dilindungi dari sebarang serangan.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b United Nations Peacekeeping. "Department of Peacekeeping Operations(DPKO)". United Nations Peacekeeping. Dicapai pada 2012-10-03.
  2. ^ "United Nations Peacekeeping". Dicapai pada 23 October 2014.
  3. ^ United Nations Peacekeeping. "Department of Field Support(DFS)". United Nations Peacekeeping. Dicapai pada 2012-10-03.
  4. ^ Home Jobs Donate Offices. "Nonviolent Peaceforce". Nonviolent Peaceforce. Dicapai pada 2012-07-17.
  5. ^ "Rule 33. Personnel and Objects Involved in a Peacekeeping Mission". International Committee of the Red Cross. Dicapai pada April 7, 2019.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]