Pengayun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pengayun kenduran (Op-amp relaxation oscillator, suatu pengayun lazim diketahui.

Pengayun elektronik atau osilator elektronik adalah rangkaian elektronik yang menghasilkan isyarat hasil ayunan (atau "osilasi") secara berkala, seringkali berupa gelombang sinus atau gelombang persegi.[1][2] Ia mengubah arus langsung dari catu daya ke isyarat arus ulang-alik (AC).

Ia banyak digunakan dalam banyak peranti elektronik mulai dari penjana jam paling sederhana hingga alat digital (seperti mesin kira) dan komputer dan periferal kompleks dll.[3] Contoh umum dari isyarat yang dihasilkan oleh osilator termasuk sinyal yang disiarkan oleh pemancar radio dan televisi, isyarat pengatur komputer dan jam, dan suara yang dihasilkan oleh penyeranta elektronik dan permainan video.

Ia sering ditandai oleh frekuensi sinyal keluarannya:

  • Pengayun frekuensi rendah (LFO) adalah osilator elektronik yang menghasilkan frekuensi di bawah sekitar 20 Hz. Istilah ini biasanya digunakan dalam bidang Penyintesis audio untuk membedakan daripada pengayun frekuensi audio.
  • Pengayun audio menghasilkan frekuensi dalam rentang audio, sekitar 16 Hz hingga 20 kHz.
  • Pengayun RF menghasilkan isyarat dalam rentang frekuensi radio (FR) sekitar 100 kHz hingga 100 GHz.

Osilator yang dirancang untuk menghasilkan output arus ulang-alik daya tinggi dari pasokan arus searah biasanya disebut penyongsang kuasa (power inverter).

Ada dua jenis utama osilator elektronik - osilator linier atau harmonik dan osilator relaksasi.[4][5]

Osilator berasaskan kristal ada di mana-mana dalam elektronik moden menghasilkan frekuensi dari 32 kHz hingga lebih dari 150 MHz, dengan 32 kHz kristal yang biasa digunakan untuk menjaga waktu dan frekuensi yang lebih tinggi yang biasa dalam pembuatan jam dan aplikasi RF.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Snelgrove, Martin (2011). "Oscillator". McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology, 10th Ed., Science Access online service. McGraw-Hill. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Julai 2013. Dicapai pada 1 Mac 2012.
  2. ^ Chattopadhyay, D. (2006). Electronics (fundamentals And Applications). New Age International. m/s. 224–225. ISBN 978-81-224-1780-7.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :0 tidak disediakan
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Chattopadhyay2 tidak disediakan
  5. ^ Garg, Rakesh Kumar; Ashish Dixit; Pavan Yadav (2008). Basic Electronics. Firewall Media. m/s. 280. ISBN 978-8131803028.