Penggal pertama Mahathir bin Mohamad (1981-1982)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Semasa Mahathir memegang jawatan, beliau melancarkan kempen "Bersih, Cekap dan Amanah", yang diterima baik oleh rakyat.

Pada 16 Julai 1981, Mahathir Mohamad mengangkat sumpah di Istana Negara sebagai Perdana Menteri Malaysia keempat. Pelantikan beliau memulakan kerjaya selama 22 tahun sebagai perdana menteri. Mahathir melancarkan kempen "Bersih, Cekap dan Amanah" semasa beliau memegang jawatan, bertujuan untuk menghapuskan rasuah dan meningkatkan kecekapan dan integriti. Pada 11 Ogos, beliau menerima buat pertama kali sebagai Perdana Menteri seorang pemimpin asing yang melawat, iaitu Perdana Menteri Zhao Ziyang dari China. Mahathir melawat Singapura pada 17 Disember tahun yang sama untuk membantu mengukuhkan hubungan antara kedua-dua negara.

Dalam pilihan raya umum Malaysia pada April 1982, Barisan Nasional yang dipimpin oleh Mahathir memenangi kemenangan besar dan membuka penggal kedua.

Tadbir urus domestik[sunting | sunting sumber]

Selepas mengambil alih jawatan perdana menteri, Mahathir telah melaksanakan beberapa siri langkah pembaharuan, dasar dan rancangan baharu. Mahathir pernah berkata kepada pembantunya: "Saya tidak tahu berapa banyak masa yang saya ada. Saya bukan abadi, saya hanya manusia biasa. Jadi saya tidak boleh membuang masa saya. Saya perlu melakukan sesuatu dan melakukannya dengan cepat. Saya membesar Begitulah ia berfungsi, dan saya mahu melihat hasil kerja itu."

Membentuk kabinet[sunting | sunting sumber]

Ghazali Shafie, yang pernah menjadi menteri dalam negeri, dikritik kerana menahan tahanan politik atas tuduhan palsu komunis beberapa kali, jadi kabinet pertama Mahathir memutuskan untuk menugaskannya semula ke jawatan Kementerian Luar Negeri. Ghazali menjelaskan kepada orang ramai bahawa ini adalah pertukaran biasa dan berkata beliau berpuas hati dengan jawatan menteri luar, manakala menteri dalam negeri digantikan oleh Timbalan Perdana Menteri Musa Hitam.

Mahathir mengekalkan kebanyakan kabinet, sambil mempromosikan timbalan menteri tertentu, termasuk Sanusi Junid dan Abdullah Badawi. Apabila wartawan bertanya mengapa beberapa menteri ditugaskan semula, Mahathir menjawab: "Mereka memerlukan perubahan suasana", yang menimbulkan gelak ketawa.

Bersih, Cekap dan Amanah[sunting | sunting sumber]

Semasa Mahathir memegang jawatan, beliau melancarkan kempen "Bersih, Cekap dan Amanah", yang bertujuan untuk menghapuskan rasuah dan meningkatkan kecekapan dan integriti. Pada masa awal beliau berkhidmat, disebabkan oleh birokrasi dan ketidakcekapan, terdapat sedikit projek pembinaan di Kuala Lumpur. Sebagai tindak balas, Mahathir memutuskan untuk melaksanakan beberapa pembaharuan bagi meningkatkan kecekapan kerja kerajaan termasuk setiap jabatan menghasilkan buku panduan prosedur supaya setiap pegawai memahami prosedur kerja yang perlu dipatuhi termasuk carta aliran kerja seperti yang dirujuk. Mahathir berkata sistem dan pendekatan sebegini penting untuk memastikan langkah-langkah yang perlu tidak terlepas.

Pelepasan Tahanan Politik[sunting | sunting sumber]

Pada 17 Julai 1981, Mahathir mengadakan sidang akhbar pertamanya sejak memegang jawatan sebagai perdana menteri, mengatakan bahawa tahanan politik yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri tidak dilupakan oleh kerajaan, dan beliau sendiri akan menyemak semula kes mereka. Beliau juga menggantikan Ghazali Shafie, yang telah berulang kali menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri untuk menangani pembangkang dan penentang politik semasa menjadi menteri dalam negeri, sebagai menteri luar negeri.

Pada 30 Julai 1981, Timbalan Perdana Menteri Musa Hitam, yang juga Menteri Dalam Negeri, mengumumkan pembebasan tanpa syarat 21 tahanan politik.

Memerlukan pegawai pentadbiran melaporkan harta[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Mahathir mengarahkan semua menteri kabinet, timbalan menteri, setiausaha politik, menteri negeri, ketua menteri, ADUN dan penjawat awam kanan melaporkan aset peribadi mereka, dan borang pelaporan yang berkaitan mesti disahkan dan ditandatangani oleh pesuruhjaya sumpah.

Sistem kad tebuk[sunting | sunting sumber]

Mahathir melaksanakan sistem jam masuk, menetapkan penjawat kerajaan mesti pergi bekerja tepat pada masanya pada pukul 8:00 pagi, dan berharap penjawat awam perlu keluar kerja 15 minit lebih lama sebelum meninggalkan jawatan mereka. Beliau juga menetapkan penjawat awam mesti memakai nama kad.

Diplomasi[sunting | sunting sumber]

Pada 14 Oktober 1981, Mahathir menyatakan pada sidang akhbar bahawa kebimbangan utamanya ialah hal ehwal serantau Pertubuhan Kerjasama Timur, diikuti oleh negara-negara Arab di Asia Barat, dan negara-negara muncul ketiga di dunia ketiga.Pertiga terakhir ialah giliran Negara Komanwel. Mahathir mengumumkan ketidakhadirannya dalam mesyuarat Ketua-ketua Kerajaan Komanwel di Melbourne, Australia (Oktober 1981) selepas pulang bercuti di Sepanyol. Selain itu, Mahathir juga memberi jaminan kepada pelabur asing bahawa Malaysia tidak berhasrat untuk mengubah dasar pelaburannya.

Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

Ketika Mahathir memegang jawatan, duta besar AS ke Malaysia ketika itu merancang perjalanan untuknya melawat Washington untuk memberi penghormatan kepada Ronald Reagan, presiden baru AS yang dilantik pada masa yang sama. Bagaimanapun, Mahathir mengarahkan kementerian luar untuk memaklumkan kepada duta AS bahawa beliau tidak bercadang untuk melawat Washington dalam masa terdekat. Dia tidak membuat lawatan rasmi pertamanya ke Amerika Syarikat sehingga 1984.

United Kingdom[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1981, UK memutuskan untuk menaikkan yuran pengajian untuk pelajar Malaysia dan tidak lagi memberi subsidi kepada negara di luar Eropah. Oleh itu, yuran pengajian dinaikkan daripada £300 kepada £900, melibatkan sejumlah 17,000 pelajar Malaysia. Sebagai tindak balas, Mahathir melancarkan kempen "Beli Terakhir British" (Buy British Last).

Indonesia[sunting | sunting sumber]

Pada 13 Ogos 1981, Mahathir tiba di Jakarta, Indonesia. Ini merupakan lawatan rasmi pertamanya ke luar negara sebagai perdana menteri. Mahathir dan isterinya Siti Hasmah Mohamad Ali diterima oleh Presiden Indonesia Suharto dan beberapa anggota kabinet di Lapangan Terbang Antarabangsa Halim Perdanakusuma. Beberapa minggu kemudian, AGONG, Sultan Ahmad Shah, turut melawat Indonesia, menjadi pemerintah tertinggi pertama melawat Indonesia. Lawatan ini memainkan peranan positif dalam mengeratkan hubungan antara Malaysia dan India.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]