Pengguna:26 Ramadan/Laman Utama/5

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rencana pilihan

Gambar dari atas Takungan Abberton

Takungan Abberton ialah takungan simpanan air tawar yang dipam di timur England berhampiran pantai Essex, dengan keluasan 700 hektar (1,700 ekar). Kebanyakan airnya dipam masuk dari sungai Stour. Dibina antara tahun 1935 dan 1939, takungan ini dimiliki dan diuruskan oleh Essex and Suffolk Water dan terletak 6 km (3.7 bt) dari barat daya Colchester. Semasa Perang Dunia II, Takungan Abberton dipasang dengan periuk api laut untuk menghalang pencerobohan kapal terbang laut, dan ia digunakan oleh Skuadron No. 617 Tentera Udara Diraja British ("The Dam Busters") untuk latihan bagi pengeboman empangan-empangan Jerman di Ruhr. Satu projek bagi meningkatkan kapasiti Takungan Abberton kepada 41,000 megaliter (9.0×109 imp gal) telah disiapkan pada tahun 2013, bersama-sama dengan sambungan baharu untuk memindahkan air dari sungai Ouse di Norfolk ke Stour. Takungan air ini penting untuk pembiakan burung dendang air, langkau sejuk serta penyalinan bulu bagi unggas air dan burung hijrah. Takungan ini juga merupakan tanah bencah yang penting di peringkat antarabangsa yang ditetapkan sebagai tapak Ramsar, Tapak Kepentingan Saintifik Khas dan Kawasan Perlindungan Khas serta disenaraikan dalam karya A Nature Conservation Review. Sebahagian kecil tapak ini diuruskan oleh Amanah Hidupan Liar Essex. (Rencana penuh...)

Rencana pilihan sebelum ini:

Berita terkini

Sejarah hari ini

19 April: Hari jamuan Santo Ælfheah dari Canterbury (Katolik, Anglikan)

Lokasi pengeboman Maraton Boston 2013

Hari-hari sebelum: 18 April17 April16 April

Tahukah anda...

Tembikai
Tembikai

Wikipedia dalam bahasa lain

Projek saudara

Wikipedia dihoskan oleh Yayasan Wikimedia, sebuah organisasi bukan untung yang juga mengendalikan beberapa projek pelbagai bahasa yang lain.

Perihal

Wikipedia adalah sebuah ensiklopedia dalam talian yang boleh disunting dan dibina secara kerjasama dengan menggunakan perisian wiki. Terdapat lebih daripada 270 bahasa, Wikipedia dikendalikan oleh Yayasan Wikimedia. Matlamatnya iaitu selain untuk memberikan pengetahuan, Wikipedia juga memasukkan maklumat yang lebih kerap dikaitkan dengan almanak dan jurnal serta perkara semasa. Kandungan Wikipedia dibina sepenuhnya oleh para penggunanya dan diterbitkan dibawah perlesenan "Creative Commons CC-BY-SA".

Selamat Datang

Selamat mencuba!

Projek lain


Gambar Hari Ini di Commons

Red weaver ant (Oecophylla smaragdina) in Bangalore, India


Petikan di Wikisumber

BAHAWASANYA NEGARA KITA MALAYSIA mendukung cita-cita hendak :

  • mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya;
  • memelihara satu cara hidup demokratik;
  • mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;
  • menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak;
  • membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden;

MAKA KAMI, rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

Kepercayaan kepada Tuhan
Kesetiaan kepada Raja dan Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan Undang-Undang
Kesopanan dan Kesusilaan


Perkataan di Wikikamus

Perkataan: Sembilan (9)

Takrifan :

  • angka kesembilan, 9; bilangan sepuluh kurang satu, (jumlah yang besarnya sama dengan) bilangan lapan ditambah atau dicampur satu; bilangan di antara lapan dengan sepuluh.

Sebutan :

Klik di sini untuk maklumat lanjut tentang "Wikikamus"

Hubungi kami Hubungi kami