Pengguna:Aeiby/Kotak pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lebuhraya Kematian (Arab: طريق الموت ṭarīq al-mawt) adalah sebuah lebuhraya enam lorong antara Kuwait dan Iraq yang secara rasmi dikenali sebagai Lebuhraya 80. Ia menghubungkan Bandar Kuwait ke bandar sempadan Safwan di Iraq dan kemudian ke jalan raya Bandar Basra Iraq. Jalan itu digunakan oleh kereta perisai tentera Iraq untuk menceroboh Kuwait pada tahun 1990. Ia diperbaiki selepas Perang Teluk Parsi dan digunakan oleh tentera A.S. dan Britain pada peringkat awal pencerobohan Iraq pada tahun 2003.

Semasa gabungan serangan yang dipimpin Amerika dalam Perang Teluk Parsi, pesawat udara dan darat Amerika, Kanada, Britain dan Perancis menyerang anggota tentera Iraq yang berundur ketika cuba meninggalkan Kuwait pada malam 26-27 Februari 1991, mengakibatkan kerosakan ratusan kenderaan dan kehilangan ribuan nyawa anggota tentera Iraq. Dianggarkan antara 1.400 hingga 2,000 kenderaan dilanggar atau ditinggalkan di Lebuhraya 80 di utara Al Jahra.

Adegan kehancuran di lebuhraya ini adalah beberapa gambaran perang yang paling dikenali dan telah disarankan bahawa itu adalah faktor dalam keputusan Presiden George H. W. Bush untuk menyatakan penghentian permusuhan pada keesokan harinya. Ramai anggota pasukan Iraq berjaya melarikan diri menyeberangi sungai Euphrates, dan Badan Perisikan Pertahanan A.S. menganggarkan bahawa lebih dari 70.000 hingga 80.000 tentera dari bahagian yang dikalahkan di Kuwait mungkin telah melarikan diri ke Basra, menghindari penangkapan.

Lebuhraya 80

Serangan itu bermula ketika jet serangan Penceroboh A-6 Angkatan Udara Marin ke-3 Korps Marinir Amerika Syarikat menyekat penghujung kedua-dua belah laluan lebuhraya dan mengebom deretan kenderaan besar yang kebanyakannya pasukan Tentera Biasa Iraq dengan Mk-20 Rockeye II bom kluster. Serangan diperhebatkan lagi dengan gaya "tembakan kalkun" oleh anggota marin A.S dan penetapan sasaran untuk serangan udara. Selama 10 jam berikutnya sejumlah pesawat Marin dan Angkatan Udara A.S. dan juruterbang Tentera Laut A.S. dari USS Ranger (CV / CVA-61) menyerang konvoi itu dengan menggunakan pelbagai senjata. Kenderaan yang terselamat dari serangan udara kemudian diserang oleh pasukan penceroboh, sementara sebahagian besar kenderaan yang berjaya menghindari kesesakan lalu lintas dan terus memandu di jalan utara disasarkan secara individu. Jalan yang teramat sempit berdekatan dengan balai polis Mutla Ridge telah disempitkan lagi menjadi satu lorong yang tidak terusik oleh lebih 300 kenderaan yang terperangkap dan ditinggalkan oleh pemilik masing-masing juga dikenali sebagai "The Mile of Death". Bangkai kenderaan yang dijumpai di lebuh raya itu terdiri daripada sekurang-kurangnya 28 kereta kebal dan kenderaan perisai lain dan sejumlah banyak kereta awam dan bas awam yang penuh dengan harta Kuwait yang dicuri. [Rujukan?] [8]

Angka kematian akibat serangan itu masih belum diketahui. Wartawan Britain, Robert Fisk mengatakan bahawa dia "kehilangan banyak mayat Iraq yang tersadai di dalam bangkai kenderaan yang musnah atau terbenam ke dalam pasir" di laman utama dan melihat ratusan mayat bergelimpangan di jalan hingga ke sempadan Iraq. Wartawan Amerika, Bob Drogin melaporkan melihat "sejumlah besar tentera mati" di dalam dan di sekitar kenderaan, hancur dan kembung di pasir gurun yang terbiar. "Kajian tahun 2003 oleh Project on Defense Alternatives (PDA) dianggarkan kurang daripada 10,000 orang yang menaiki karavan utama; dan ketika pengeboman bermula, kenderaan mereka hanya dapat melarikan diri melalui padang pasir atau ke kawasan paya berhampiran di mana ada yang mati akibat luka dan sebahagiannya ada yang ditawan. Menurut PDA, anggaran rendah yang sering diulang dari jumlah yang terbunuh dalam serangan tersebut adalah 200-300 yang dilaporkan oleh wartawan Michael Kelly (yang secara peribadi menghitung 37 mayat), tetapi jumlah kematian minimum sekurang-kurangnya 500-600 nampaknya lebih masuk akal. [9]

Pada tahun 1993, The Washington Post menemubual seorang anggota tentera Iraq yang terselamat dari serangan tersebut: [9]

Terdapat ratusan kereta musnah, tentera menjerit. [...] Pada waktu malam ketika bom jatuh, kereta musnah terbakar, mayat di pinggir jalan dan tentera berpelukan di tanah, terkena bom kluster ketika mereka cuba melarikan diri dari kenderaan mereka. Saya melihat beratus-ratus tentera seperti ini, tetapi sasaran utama saya adalah untuk memasuki Basra. Kami tiba dengan berjalan kaki.

Lebuhraya 8

Pasukan Iraq termasuk Bahagian Elit Perisai Pertama Pengawal Republik Iraq, Hammurabi berusaha sama ada untuk mengerahkan semula atau melarikan diri ke Lebuhraya 8, kesinambungan Lebuh Raya 80 di Iraq. Mereka bertempur di tempat yang lebih besar dalam kumpulan yang kecil dengan unit artileri Amerika Syarikat dan satu batalion helikopter Apache jenis AH-64 yang beroperasi di bawah komando Jeneral Barry McCaffrey. Ratusan kenderaan tentera Iraq yang didominasi tentera dikumpulkan dalam formasi pertahanan dan kira-kira sedozen kenderaan kemudian dimusnahkan secara sistematik di sepanjang 50 batu lebuhraya dan padang pasir berhampiran.

PDA menganggarkan jumlah yang terbunuh di antara 300–400 atau lebih, menjadikan jumlah kematian yang mungkin berlaku di kedua-dua lebuhraya sekurang-kurangnya 800 atau 1.000. [9] Sebuah lajur besar yang terdiri dari sisa-sisa Bahagian Hammurabi yang berusaha menarik diri ke keselamatan di Baghdad juga terlibat dan dihancurkan jauh di dalam wilayah Iraq oleh pasukan Jeneral McCaffrey beberapa hari kemudian pada 2 Mac, dalam gaya "tembakan kalkun" pasca perang kejadian yang dikenali sebagai Battle of Rumaila. [7]

Kontroversi

Serangan itu menjadi kontroversi, dengan sebilangan pengulas berpendapat bahawa mereka menyalahgunakan kekuatan secara tidak seimbang, mengatakan bahawa pasukan Iraq mundur dari Kuwait sesuai dengan Resolusi 660 PBB yang asli pada 2 Ogos 1990, dan kolum itu termasuk tawanan Kuwait [10] dan pelarian awam. Pelarian tersebut dilaporkan termasuk wanita dan kanak-kanak dari kumpulan militan Palestin yang pro-Iraq, militan Palestin dan rakan-rakan Kuwait yang melarikan diri tidak lama sebelum pihak berkuasa Kuwait yang kembali menekan hampir 200,000 orang Palestin untuk meninggalkan Kuwait. Aktivis dan mantan Peguam Negara Amerika Syarikat Ramsey Clark berpendapat bahawa serangan ini melanggar Konvensyen Geneva Ketiga, Artikel Umum 3, yang melarang pembunuhan tentera yang "berada di luar pertempuran." Clark memasukkannya dalam laporan 1991 KRIM PERANG: Laporan mengenai Jenayah Perang Amerika Syarikat Terhadap Iraq kepada Suruhanjaya Siasatan untuk Tribunal Jenayah Perang Antarabangsa.

Selain itu, wartawan Seymour Hersh, memetik saksi Amerika, mendakwa bahawa satu platun Kenderaan Perang Bradley AS dari Briged 1, Bahagian Infantri ke-24 melepaskan tembakan ke atas sekumpulan besar lebih daripada 350 orang tentera Iraq yang melucutkan senjata yang telah menyerah diri di pusat pemeriksaan tentera sementara setelah melarikan diri kehancuran di Lebuhraya 8 pada 27 Februari, nampaknya memusnahkan sebahagian atau keseluruhannya. Anggota Perisikan Tentera A.S. yang mengawasi pusat pemeriksaan mendakwa mereka juga ditembak dari kenderaan yang sama dan berjaya melarikan diri dengan kereta semasa kejadian. Wartawan Georgie Anne Geyer mengkritik artikel Hersh, dengan mengatakan bahawa dia tidak menawarkan "bukti nyata sama sekali bahawa tuduhan seperti itu - yang disiarkan, disiasat dan kemudian diberhentikan oleh tentera selepas perang - adalah benar."

Sebelum Polis Tentera A.S. dikerahkan untuk memantau kawasan kejadian, senjata anggota tentera Iraq yang tertinggal telah dicuri dan beberapa orang awam Arab Saudi didakwa menjual senapang serangan Iraq di pasaran gelap kepada pembeli dari Timur Tengah secara meluas.

Jeneral Norman Schwarzkopf menyatakan pada tahun 1995:

Sebab pertama mengapa kami mengebom konvoi di lebuhraya yang datang ke utara dari Kuwait adalah kerana terdapat banyak peralatan ketenteraan di lebuh raya itu, dan saya telah memberi perintah kepada semua komandan saya bahawa saya mahukan setiap peralatan Iraq yang mungkin dapat kami hancurkan. Kedua, ini bukan sekumpulan orang yang tidak bersalah yang hanya berusaha kembali ke sempadan ke Iraq. Ini adalah sekumpulan perogol, pembunuh dan samseng yang telah merogol dan menjarah di pusat bandar Kuwait dan sekarang berusaha untuk keluar dari negara ini sebelum mereka ditangkap.

Menurut Institut Penyelidikan Dasar Luar Negeri, bagaimanapun, "penampilan menipu":

Kajian selepas perang mendapati bahawa sebahagian besar kenderaan yang musnah di jalan raya Basra telah ditinggalkan oleh orang Iraq sebelum diikat dan korban musuh sebenarnya rendah. Selanjutnya, tinjauan pendapat menunjukkan bahawa sokongan Amerika terhadap perang itu tidak banyak dipengaruhi oleh gambaran tersebut. (Tentu saja pendapat umum Arab dan Muslim adalah masalah lain, yang mungkin diperhatikan oleh Powell.)

Jurugambar Peter Turnley menerbitkan gambar pengebumian besar-besaran di tempat kejadian. Turnley menulis:

Saya terbang dari Paris ke Riyadh ketika perang darat bermula dan tiba di "The Miles of Death" pada awal pagi pada hari perang berhenti. Beberapa orang wartawan lain telah berada di lokasi ketika saya tiba di tempat yang luar biasa ini, dengan pembantaian yang tersebar di seluruh penjuru. Pada jarak ini, terdapat kereta dan trak dengan roda masih berpusing dan radio masih berfungsi. Mayat bertaburan di sepanjang jalan. Banyak yang bertanya berapa banyak orang yang mati semasa perang dengan Iraq, dan persoalan itu tidak dapat dijawab dengan baik. Pagi pertama itu, saya melihat dan memotret "kuburan terperinci" tentera A.S. yang mengebumikan banyak mayat di kubur besar. Saya tidak ingat melihat banyak tayangan di televisyen mengenai akibat perbuatan manusia ini. Saya juga tidak ingat banyak gambar korban ini disiarkan.

Majalah Time mengulas:

Gambar-gambar itu adalah yang paling menakjubkan untuk memaparkan kesan perang teluk: sepanjang beberapa kilometer kenderaan terbakar dan hancur dari setiap sisi — kereta kebal, kereta perisai, trak, kenderaan, malah trak bomba Kuwait yang dicuri — memburukkan jalan raya dari Bandar Kuwait ke Basra. Bagi beberapa orang Amerika, gambar-gambar itu juga memualkan. (...) Setelah perang, para wartawan menemui beberapa kereta dan trak dengan mayat yang terbakar, tetapi banyak juga kenderaan yang telah ditinggalkan. Pemiliknya melarikan diri dengan berjalan kaki, dan pesawat Amerika tidak melepaskan tembakan ke arah mereka.