Pengguna:Aesthitoca/Kotak pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kesan Perubahan Iklim

Bagaimanakah perubahan iklim mempengaruhi kita, terdapat banyak faktor yang akan dipengaruhi oleh perubahan iklim termasuk kenaikan paras laut, kemarau dan kehilangan tanah pertanian.

Peningkatan suhu yang disebabkan oleh perubahan iklim akan menjadikan air lautan berkembang; pencairan ais di Antartika dan Greenland juga akan menyumbang kepada paras laut. Tahap laut boleh meningkat sebanyak 25 hingga 50 cm, menjelang 2100. Tahap laut yang tinggi akan mengancam kawasan pesisir yang rendah seperti Belanda dan Bangladesh, berjuta-juta kawasan tanah akan bahaya dari banjir; menyebabkan orang meninggalkan rumah mereka. Kawasan terbiar yang rendah di bandar-bandar akan terjejas dengan naiknya laut.

Perubahan dalam cuaca akan menjejaskan banyak tanaman yang tumbuh di sekeliling dunia. Tanaman seperti gandum dan padi bertambah baik dengan suhu yang tinggi, manakala tumbuh-tumbuhan seperti jagung dan tebu lebih suka iklim sejuk. Perubahan dalam pola hujan juga akan memberi kesan kepada perkembangan tanaman dan tanaman. Kesan perubahan cuaca pada pertumbuhan tumbuhan boleh menyebabkan beberapa negara tidak mempunyai makanan yang mencukupi. Brazil, bahagian Afrika, Asia Tenggara dan China akan terjejas paling banyak dan ramai yang boleh terjejas oleh kelaparan.

Di seluruh dunia, ada permintaan besar untuk air dan di banyak rantau, seperti Afrika tengah dan timur tidak ada air yang cukup untuk rakyat. Perubahan dalam iklim akan mengubah corak cuaca dan akan membawa lebih banyak hujan di sesetengah negara, tetapi yang lain akan mengalami hujan yang kurang, kawasan kering biasanya akan menjadi kering dan kawasan basah menjadi lebih lembap.

Apabila perubahan cuaca berlaku, cuaca harian kita dan suhu normal akan berubah, rumah tumbuhan dan haiwan akan terjejas di seluruh dunia. Beruang kutub dan anjing laut adalah contoh haiwan yang baik yang akan dipengaruhi oleh perubahan iklim, mereka perlu mencari tanah baru untuk memburu dan hidup, jika es di Kutub Utara mencair, tetapi hakikatnya adalah lebih nyata bahawa spesies ini boleh pupus .

Perubahan iklim akan menjejaskan semua orang, tetapi sesetengah populasi akan berisiko tinggi. Negara-negara yang kawasan pesisirnya mempunyai penduduk yang besar, seperti Mesir dan China, mungkin perlu memindahkan seluruh populasi ke pedalaman untuk mengelakkan banjir. Kesan kepada orang akan bergantung pada seberapa baik kita boleh menyesuaikan diri dengan perubahan dan berapa banyak yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan perubahan iklim di dunia.