Pengguna:CyberTroopers/Wikipedia:WikiProjek Sekolah/Panduan rencana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:WikiProject style adviceTemplat:WikiProject content advice

Manual gaya penulisan ini menerangkan bagaimana kandungan artikel sekolah harus disusun, dengan tujuan memberikan panduan umum kepada para penyunting. Sebuah sekolah dalam konteks ini merujuk kepada mana-mana institusi yang memberikan pendidikan menengah rendah ISCED 2011 tahap 2 atau pendidikan menengah atas ISCED 2011 Tahap 3 dan ISCED 2011 Tahap 4 seperti yang ditentukan oleh ISCE. Anda dinasihatkan membaca garis panduan sepenuhnya sebelum memulakan rencana baru, khususnya, bahagian terkenal. Institusi yang menawarkan ISCED 2011 tahap 1 biasanya tidak akan mempunyai rencana yang terpisah, tetapi ditempatkan di bahagian sekolah di bawah kendali mereka.

Terkenal[sunting | sunting sumber]

Terkenal ditakrifkan, dalam Collins Online Dictionary sebagai: layak diberi perhatian atau dikenang; luar biasa; unggul.[1]

Wikipedia menggunakan makna pertama untuk menentukan sama ada topik itu layak dimasukkan. Sekolah tidak semestinya luar biasa atau unggul, hanya patut diberi perhatian. Wikipedia memutuskan sama ada sekolah cukup terkenal untuk dicipta rencananya sendiri dengan menilai, sama ada "telah mendapat liputan yang signifikan dalam sumber yang boleh dipercayai yang tidak bergantung pada subjek ".

Setiap rencana mestilah memenuhi garis panduan umum umum Wikipedia atau organisasi dan syarikat garis panduan khusus subjek - perhatikan bahawa syarat terkenal adalah melepasi salah satu daripada dua garis panduan; tidak ada kewajiban untuk melepasi keduanya. Tidak ada banyak perbincangan selama bertahun-tahun yang mencapai kata sepakat, dengan amalan semasa secara amnya diperhatikan seperti yang dibuktikan oleh ribuan contoh.

  • Rencana sekolah dikecualikan daripada kriteria penghapusan segera A7.
  • Rencana sekolah yang tidak terkenal biasanya dikosongkan dan dialihkan ke rencana daerah sekolah (AS) atau ke bahagian yang sesuai mengenai rencana berkaitan wilayahnya (seluruh dunia) dan menggabungkan kandungan yang sesuai. Templat R dari sekolah harus diletakkan di halaman pengalihan, yang kemudian secara automatik mengisi kategori yang berkaitan. Ini adalah operasi yang tidak kontroversial dan mengelakkan penggunaan PROD, CSD atau WP: AfD yang tidak perlu dan dikawal oleh polisi di WP: ATD-R.

Biasanya rencana-rencana berkenaan sekolah tinggi/menengah dan daerah sekolah biasanya disimpan, kerana ia hampir selalu didapati ketara, melainkan jika kewujudan mereka tidak boleh disahkan untuk menghentikan tipu helah. Rencana mengenai sekolah rendah dan menengah biasanya dikosongkan dan dialihkan atau digabungkan ke dalam artikel daerah sekolah (AS) atau artikel wilayah yang sesuai. Namun terdapat 60 artikel yang tersendiri mengenai sekolah rendah di London kerana didapati 'terkenal'. Artikel mengenai institusi pendidikan secara formal dikecualikan dari kriteria penghapusan cepat A7, tetapi artikel yang benar-benar tidak sesuai dapat, dan harus ditandai untuk dihapus berdasarkan kriteria umum atau artikel lain yang berkaitan.

Jenis sekolah

ISCE telah mendefinisikan pendidikan menengah rendah ISCED 2011 tahap 2 dan pendidikan menengah atas ISCED 2011 Tahap 3, dan banyak pihak berkuasa pendidikan disampaikan di sekolah yang sama.

  • Pendidikan rendah: Umumnya disebut 'Sekolah Dasar' di AS, dan 'Sekolah Rendah' di kebanyakan negara berbahasa Inggeris yang lain. École primaire (Perancis), Grundschule (Jerman)
  • Pendidikan menengah rendah: contohnya ialah Sekolah Menengah, Sekolah Menengah Rendah, Collège (Perancis),
  • Pendidikan menengah atas: Sekolah Menengah, Sekolah Menengah Atas, Kolej Tingkatan Enam (UK), Lycée (Perancis)

Di Jerman pendidikan menengah adalah kompleks dan berbeza dari negeri ke negeri. Ia merangkumi Hauptschule dan Realschule yang umumnya berpendidikan hingga Gred 10, Gimnasium yang mendidik hingga Gred 12 dan 13, dan Gesamtschule yang menggabungkan fokus ketiga-tiganya tetapi mungkin tidak perlu merangkumi tahun-tahun terakhir yang membawa kepada standard kemasukan universiti.

Di China institusi yang disebut "sekolah menengah" dalam bahasa Inggeris sebenarnya, dalam bahasa Cina, adalah "sekolah menengah" atau 中学 (yang bermaksud sekolah menengah ). Perkataan Cina sebenarnya pemahaman Amerika tentang "sekolah menengah" (menengah rendah) adalah 初中 chuzhong sementara menengah atas / menengah atas 高中 ("gaozhong"). "Zhongxue" sering mempunyai kedua-dua tahap. Periksa dengan Wikipedia: WikiProject China jika anda tidak pasti sama ada "sekolah menengah" Cina mempunyai komponen sekolah menengah atas / menengah. [a]

Sebaiknya penyunting hanya membuat artikel sekolah ketika kandungannya menunjukkan bahawa ia sudah melewati garis panduan terkenal dengan menunjukkan liputan yang signifikan dalam sumber yang dapat dipercayai. Sebilangan editor memetik kandungan WP: SCHOOLOUTCOMES atau halaman ini sebagai alasan untuk menyimpan artikel sekolah yang tidak pada nilai muka memenuhi syarat terkenal; Namun, perlu diperhatikan bahawa halaman-halaman ini hanya mendokumentasikan amalan semasa dan tidak berwibawa. Sebaiknya buat draf artikel di ruang pengguna (seperti di Khas:Mypage/Rencana sekolah) atau lebih digalakkan di ruang nama Draf di mana ia akan mendapat lebih banyak perhatian dan pertolongan dari orang lain. Ia kemudian boleh dipindahkan dan diterbitkan ke ruang utama apabila sudah siap. Ini menghalang penghapusan semasa artikel sedang dikembangkan.

Petua umum[sunting | sunting sumber]

  1. Mulakan artikel anda di kotak pasir anda terutamanya jika itu adalah artikel Wikipedia pertama anda, sebelum anda menghantarnya ke halaman utama di mana semua orang di dunia akan melihatnya dengan segera. Sekiranya anda tidak pasti bagaimana untuk melakukannya, tanyakan kepada ahli projek sekolah dari senarai di WP:WPSK/A.
  2. Gaya. Jaga prosa dengan 'ketat'. Ini adalah ensiklopedia — elakkan penggunaan bahasa yang biasa, kontraksi, dan gaya majalah atau blog. Jangan guna kata ganti diri pertama jamak 'kita'.
  3. Elakkan iklan. Jangan gunakan bahasa promosi tentang sekolah anda atau kata-kata yang meningkatkan imejnya. Ingat bahawa ini adalah ensiklopedia - ini bukan brosur sekolah, laman web, atau entri Facebook.
  4. Elakkan rencana tunas. Hanya tambahkan sekolah yang anda akan anda kaji dengan menyeluruh, dan lengkapkan sebahagian besar bahagian halaman yang biasanya diperlukan. Jangan menganggap bahawa orang lain di sekolah anda cukup berminat untuk menyelesaikannya bagi pihak anda. Dalam keadaan tertentu, artikel yang dibuat dengan sangat buruk mungkin akan dihapuskan dan usaha anda akan hilang.
  5. Elakkan bahagian pendek. Pertimbangkan untuk menggabungkan ayat menjadi perenggan prosa. Ingat bahawa buku tidak mempunyai bab satu baris. Tajuk bahagian besar dan terlalu banyak di kawasan kecil menjadikan halaman kelihatan jelek. Padamkan bahagian kosong.
  6. Elakkan kekaburan. Sertakan negara sekolah anda di bahagian utama. Wikipedia dibaca di seluruh dunia, dan tidak semua orang boleh berbahasa Inggeris sama dengan anda; beberapa perkataan mempunyai makna yang sangat berbeza di negara yang berbeza. Tarikh hendaklah ditulis dengan lengkap iaitu pada 4 Julai 1984 di dalam isi dan juga sebutan sebaris. Singkatan mesti ditulis dengan lengkap pada kejadian pertama, dan istilah tempatan mesti dijelaskan atau dihubungkan dengan wiki, misalnya, K–12, kelas Dua Belas, Penerimaan, tingkatan enam. Gunakan pautan wiki dengan bijak; jangan terlalu banyak memautkan WP:BYKPAUT, periksa sama ada kandungannya bermanfaat dan berlaku dalam sistem pendidikan yang anda terangkan. Sebagai contoh, huruf K dalam sistem sekolah Inggeris adalah singkatan untuk <i>Key Stage</i>, tetapi di AS adalah singkatan untuk tadika. Tadika adalah prasekolah di kebanyakan negara Eropah tetapi sebahagian daripada sistem sekolah di Amerika Utara. Sekolah persiapan di UK adalah sekolah rendah/swasta yang bebas untuk memenuhi keperluan pelajar sehingga usia 13 tahun sedangkan di Amerika sekolah persiapan menyediakan pelajar untuk masuk ke universiti. Sekolah tatabahasa (grammar school) adalah sekolah menengah terpilih di Eropah tetapi sekolah rendah di Amerika Utara. Sebuah kolej di AS biasanya sebuah universiti. Di United Kingdom, kolej mempunyai banyak makna: kolej tingkatan enam dan kolej pendidikan lanjutan yang menyediakan pendidikan untuk pelajar berusia antara 16 dan 19 tahun. Di sektor pengajian tinggi, universiti Oxford dan Cambridge terdiri daripada kolej konstituen. Kolej juga kadang-kadang digunakan untuk merujuk kepada pendidikan universiti.
  7. Tulis pendahuluan yang padat. Pastikan anda menulis pendahuluan yang meringkaskan berkenaan sekolah menjadi satu atau dua perenggan yang masuk akal bagi seseorang yang mungkin tidak tahu apa-apa tentang sekolah yang dimaksudkan, dan ingatlah untuk memasukkan negara tempat sekolah itu berada.
  8. Sokong sumbangan anda. Sebelum anda memulakan artikel di sekolah, atau membuat penambahan, sangat disarankan agar anda terlebih dahulu mempunyai sejumlah maklumat yang dapat disahkan mengenai sekolah yang tersedia, ditulis dalam sumber yang boleh diterbitkan yang boleh dipercayai, tidak bergantung kepada sekolah. Ini akan menjadikan memenuhi keperluan kandungan yang disarankan jauh lebih mudah daripada berusaha mencari semua maklumat setelah anda memulakan artikel (atau berharap yang lain).
  9. Gambar.: Menggunakan gambar dan lambang sekolah, lambang, atau logo dapat meningkatkan artikel dengan sangat baik, tetapi hanya menggunakannya ketika membantu menggambarkan topik tersebut (mis. Relevan), dan memastikan bahawa ia dilesenkan secara bebas atau dalam domain awam (Lihat Wikipedia:Dasar penggunaan imej). Dalam kebanyakan kes, satu-satunya cara untuk mencapainya adalah dengan anda mengambil gambar sendiri dan memuat naiknya mengikut arahan untuk melesenkan. Untuk lambang, lambang, atau logo, lihat arahan khas di bahagian infobox.
  10. Kotak info. Kotak info Wikipedia adalah elemen penting dari banyak jenis halaman. Ia memberikan gambaran keseluruhan maklumat penting sekolah dalam format yang biasa untuk semua artikel sekolah. (Lihat bahagian kotak info utama di bawah). Ikon bendera tidak wajar digunakan .
  11. Kembali ke artikel baru anda dalam satu atau dua hari untuk melihat sama ada, ada teg untuk anda melakukan sesuatu yang berkaitan dengan rencana ciptaan anda. Mungkin ada yang menyenaraikannya untuk dihapuskan.
  12. Kembali ke artikel anda dengan kerap. Artikel Wikipedia, seperti semua ensiklopedia, selalu ada penambahan baru. Perubahan pendahuluan, jumlah pelajar, pemeriksaan baru diterbitkan, beberapa bekas pelajar (alumni) menjadi terkenal, dan seseorang mungkin telah mengubah suntingan anda dan merosakkan hasil usaha anda.
  13. Elakkan penambahan pukal. Pembuatan artikel sekolah pendek secara besar-besaran sangat tidak digalakkan dan bahkan boleh menyebabkan pengarang disekat kerana penyuntingan yang mengganggu.
  14. Dapatkan pertolongan! hantarkan soalan di WP:WPSK/B atau lihat pelbagai senarai penyelaras dan anggota aktif projek ini di WP: WPSK/A dan jangan ragu untuk meminta pertolongan di halaman perbincangan mereka, banyak dari mereka juga pemula dan anda boleh saling membantu, sementara beberapa senarai terdiri daripada pakar yang sangat suka membantu.
  15. Tabahkan hati! Sekiranya anda sudah mengedit halaman Wikipedia, anda mungkin tahu bagaimana rencana yang sempurna. Ia merangkumi semua yang seharusnya. Akal (common sense) mungkin telah memberitahu anda hampir semua perkara yang disebutkan di atas. Akhir sekali, berniat baik dan pergi ke sana dan menulis beberapa rencana yang baik!

Sudut pandangan neutral[sunting | sunting sumber]

Berhati-hatilah dalam menjaga sudut pandangan yang neutral semasa menerangkan perkara berkenaan sekolah. Sangat penting untuk mengelakkan pujian yang tidak jelas, dan kata sifat yang terlalu deskriptif, walaupun bersumber. Sama ada yang dikendalikan oleh kerajaan atau swasta, artikel sekolah tidak boleh kelihatan sebagai promosi,

Elakkan penyataan misi dan matlamat visi. Ia biasanya adalah suatu bentuk promosi.

Elakkan membandingkan sekolah (keputusan sukan, keputusan peperiksaan) untuk memperkenalkan persaingan atau mempromosikan sekolah. Walaupun ditulis untuk kolej dan universiti, nasihat di Wikipedia:Elakkan penggalak akademik juga tertakluk di sini. Beberapa contoh yang pernah dijumpai pada masa lalu:

  • "Sekolah X mempunyai tradisi yang panjang dan gemilang."
  • "Sekolah X secara konsisten telah digolongkan sebagai salah satu sekolah menengah awam teratas di negeri dan negara."
  • "Sekolah X mempunyai salah satu kadar kemasukan terendah di negara ini."
  • "Sekolah X mempunyai 98% pencapaian tahap A, sekolah Y sejauh 20 batu mempunyai tahap pencapaian 75%."

Elakkan menyatakan nama atau bilangan pelajar yang mendapat tempat di universiti X, Y, dan Z.

Struktur[sunting | sunting sumber]

Ikuti Manual Gaya Penulisan Wikipedia dan hanya buat pautan yang sesuai dengan konteksnya. Hari, bulan dan tahun tidak boleh dihubungkan dalam artikel sekolah melainkan jika penyertaan pautan tersebut mempunyai kaitan khusus dengan artikel itu, dan jika tarikh lengkap diperlukan, tuliskan tarikhnya secara lengkap, misalnya: 5 November 1985.

Kunci untuk menulis artikel sekolah yang baik adalah menjelaskan mengapa sekolah itu unik . Apa yang membezakannya dengan sekolah lain? Adakah ia mempunyai program khas ? Sejarah kejuaraan pasukan sukan? Alumni terkenal? Adakah terdapat peristiwa penting di sana?

Tajuk[sunting | sunting sumber]

Tajuk artikel Wikipedia biasanya sama dengan nama sekolah sekarang.

Menukar tajuk[sunting | sunting sumber]

UK, dan Inggeris khususnya, mempunyai kecenderungan yang menjengkelkan untuk menamakan semula atau menjenamakan semula sekolahnya. Penyelesaiannya adalah dengan menggabungkan keseluruhan kandungan dan meninggalkan lencongan sehingga tidak ada yang hilang. Halaman perbincangan juga perlu disalin. Ini dapat dilakukan dengan alat pindah yang terdapat pada tab pada bar tajuk halaman.

Sekolah yang dibubar[sunting | sunting sumber]

Tidak ada konsensus di mana-mana sama ada rencana mengenai sekolah yang sudah tiada harus dialihkan atau dihapuskan. Artikel yang terkenal tidak menjadi tidak terkenal hanya kerana subjeknya sudah terbubar atau tidak berfungsi.

Bahagian artikel[sunting | sunting sumber]

Nama bahagian berikut hanya untuk panduan, dan dapat disesuaikan agar sesuai dengan ejaan, adat, dan organisasi setempat. Jangan gunakan bahagian yang sangat pendek; artikel yang sangat pendek paling baik disimpan untuk satu bahagian sahaja, mengelakkan kekacauan halaman yang tidak perlu.

Kotak info[sunting | sunting sumber]

Semua artikel sekolah mesti mempunyai kotak info. Ini memberi pembaca maklumat yang cepat dan ringkas mengenai subjek tersebut.

Memilih kotak info yang betul[sunting | sunting sumber]

Sila gunakan salah satu daripada templat yang sedia ada; jangan buat templat infobox baru untuk mana-mana subjek sekolah tanpa membincangkannya di Perbincangan Wikipedia:WikiProjek Sekolah terlebih dahulu. Jangan menyalin dan menggunakan kotak info dari halaman sekolah lain, ini mungkin salah, atau versi lama yang tidak digunakan lagi. Kotak info mengandungi kod program yang tidak dapat anda lihat, anda mesti membaca dokumentasi kotak info dan contohnya. Berikut adalah jalan pintas ke templat yang paling biasa digunakan untuk sekolah rendah dan menengah:

Subjek artikel Infobox untuk digunakan
Sekolah {{Infobox school}}
Daerah Sekolah (terutamanya Kanada dan Amerika Syarikat} * {{Infobox school district}}
Amanah multi-akademi (terutamanya England} * {{Infobox non-profit}}
* Menunjukkan terdapat pengecualian. Lihat senarai lengkap templat infobox.
Kandungan kotak info[sunting | sunting sumber]

Berikan butiran asas mengenai sekolah, sertakan alamat jalan, dan nama daerah (UK, AS), negeri/wilayah (Australia, Kanada, India, AS, dll.), Landkreis (Jerman, Austria), Département (Perancis), kanton (Switzerland) dll, Poskod/Zip, dan koordinat geografi. Untuk UK, gunakan negara konstituen: England, Scotland, Ireland Utara, Wales - negara-negara ini mempunyai pemerintahan/perhimpunan dan jabatan pendidikan mereka sendiri.

Lihat Wikipedia:Manual gaya penulisan/Kotak info untuk mengetahui konsistensi, pertimbangan, tujuan, dan penggunaan jenis maklumat yang harus disertakan dalam kotak info. Secara lebih khusus, lihat {{infobox school|Infobox school}} untuk senarai lengkap parameter:

Elakkan[sunting | sunting sumber]
  • Maklumat hubungan seperti telefon, faks, e-mel. ( polisi )
  • Timbalan guru besar/pengetua (dasar)
  • Timbalan pengerusi
  • Kedudukan sementara
  • Pra dan pasca nominal (CEO, Dr, BA, BSc, MA, PhD, dll. )
  • En., Pn., Cik, kecuali jantina tidak jelas. Contohnya John F. Doe atau Mary Bloggs atau J. Doe (Cik) atau M. Bloggs (En). (Perhatikan bahawa kerana status perkahwinan boleh berubah dan tidak perlu diketahui)
  • Ikon bendera
Masukkan[sunting | sunting sumber]
  • Sumber yang dirujuk untuk bilangan pelajar, atau sekurang-kurangnya tahun dalam kurungan iaitu (2007) termasuk untuk fakulti dan maklumat lain yang setiap tahun (contohnya anggaran, nisbah pelajar ke guru, tenaga pengajar, atau graduan). Bundarkan ke atas atau ke bawah ke 10 yang terdekat, dan gunakan singkatan lebih kurang jika hanya sangat sesuai (pilihan).
  • Moto sekolah. Sekiranya tidak dalam bahasa bahasa Melayu, gunakan templat bahasa yang sesuai, misalnya untuk penggunaan Latin {{lang-la |motto di sini}} dan kemudian berikan terjemahan.
  • Mercu, logo, meterai, lambang dan/atau jata sekolah (biasanya tidak lebih besar daripada kira-kira 150 piksel). Anda boleh menyalinnya dari laman web sekolah atau mengimbasnya dari dokumen sekolah. Sekiranya boleh, pilih fail .png dengan latar belakang yang lutsinar. Perlu diketahui bahawa logo adalah bahan berhak cipta, dan gambar mesti mempunyai pernyataan penggunaan yang wajar.
Upload File Wizard memandu anda melalui semua soalan yang diperlukan dan menghalang anda daripada menghilangkan maklumat penting. Anda pilih Ini adalah karya berhak cipta dan tidak bebas, tetapi saya percaya itu adalah Penggunaan Wajar, katakan Ini adalah logo organisasi Anda mesti menyediakan sumber, dan halaman sasaran. Beritahu mereka bahawa ia minimum kerana Digunakan dalam kotak info pada satu halaman.
Sebelumnya semua ini disalin dan ditampal sebagai alasan penggunaan wajar dalam bidang penggunaan/keterangan wajar, pada fail, dalam format yang diberikan di bawah!
:Fair use in '''[[page name]]'''
:Though this image is subject to copyright, its use is covered by the U.S. fair use laws, and :the stricter requirements of Wikipedia's non-free content policies, because:
:# Source: '''[http:// school website]''' Retrieved '''DD/month/year'''
:# It illustrates an educational article about the entity that the logo represents.
:# The image is used as a school infobox illustration.
:# It is a low-resolution image, and thus not suitable for production of counterfeit goods.
:# The logo is not used in such a way that a reader would be confused into believing that the article is written or authorized by the owner of the logo.
:# It is not replaceable with an uncopyrighted or freely copyrighted image of comparable educational value.
  • Peta . Peta ditambahkan secara automatik ke kotak info ketika koordinat hadir. Selalunya anda mungkin ingin menggantikan yang satu ini dan menambahkan maklumat lebih lanjut seperti laman web kedua atau tahap zum yang berbeza. Ini dilakukan dengan menggunakan {{Maplink}} dan parameter | mapframe-custom =
| mapframe-custom  = {{Maplink |frame=yes |plain=yes |frame-align=center |frame-width=270 |zoom=13
 |type=point |coord={{Coord|51.3775|0.5174}} |marker=school |title=Main Campus |description=
 |type2=point |coord2={{Coord|51.372559|0.521114}} |marker2=school |title2=Lower School |description2=
 }}

Pendahuluan[sunting | sunting sumber]

Pada ayat pertama, berikan nama rasmi lengkap, nama umum, dan nama sekolah sebelumnya dengan teks tebal, dan jenis dan lokasinya.

cth Sekolah Judd (sering dikenali sebagai Judd) adalah sekolah tatabahasa sukarela di Tonbridge, Kent, England.
atau Stuyvesant High School (disebut /ˈstvɪsənt/) biasanya dirujuk sebagai Stuy (sebutan /st/) adalah awam, sekolah tinggi khusus di New York City, Amerika Syarikat.

Gunakan teks miring untuk nama sekolah dalam bahasa lain selain Bahasa Melayu; dan perincian mengenai lokasinya (bandar/perbandaran, daerah/negeri/provinsi, dan negara).

Tambahkan beberapa fakta mengenai sekolah yang menjadikannya unik. Berikan nama pengasas dan yayasan, dan hubungan dengan sistem sekolah atau organisasi pendidikan yang lebih besar, jika berkenaan. Sertakan statistik ringkas mengenai bilangan murid (selalu nyatakan tarikh maklumat terkini dan berhati-hati kerana mempunyai terlalu banyak statistik yang perlu kerap dikemas kini).

Ringkaskan bahagian utama artikel - sejarah, alumni, bangunan, dll. Fakta selalu memerlukan rujukan, tetapi jika dirujuk dengan betul di bahagian di bawah, anda tidak menduplikasi rujukan di sini.

Bahagian lain[sunting | sunting sumber]

== Sejarah ==
== Tadbir urus ==
== Struktur sekolah ==
== Kemasukan ==
== Kurikulum ==
== Aktiviti ekstrakurikulum==
== Kampus ==
== Penghargaan dan pengiktirafan ==
== Alumni terkenal ==
== Kakitangan terkenal ==
== Bekas guru besar ==
== Rujukan ==
{{Reflist}}
== Pautan luar==
* {{Laman web rasmi | www.example.com}}
  • Sejarah - Huraikan sejarah sekolah, termasuk tonggak penting dalam perkembangannya. Sekiranya sekolah dinamakan sempena nama orang terkenal, sertakan pautan wiki untuk artikel mengenai orang itu. Sekiranya sekolah dinamakan sebagai orang yang tidak terkenal, sertakan biografi ayat 1 hingga 2. Sekiranya berkenaan, terangkan hubungan senama dengan sekolah.
  • Tadbir Urus - Jelaskan status undang-undang sekolah, akta asasnya jika bersifat persendirian, dan jika dibiayai oleh pemerintah pihak berkuasa dan komposisi badan pengelola.
  • Struktur sekolah - Huraikan bagaimana sekolah mengatur dan mengurus murid secara pastor, akademik dan untuk pertandingan. Tulis tentang saiz kelas, aliran akademik atau tetapan, dasar hubungan rumah-sekolah dan penyediaan keperluan khas. Juga, jika diperhatikan struktur kakitangan boleh dibincangkan di sini. (fakulti, jabatan, pasukan kumpulan tahun)
  • Kemasukan- (jika diperhatikan) Jelaskan prosedur kemasukan pada 11 dan 16, menunjukkan kriteria dan keutamaan dalam kes berlangganan berlebihan. Ini adalah tempat untuk membincangkan yuran dan bayaran.
  • Kurikulum - Memberi penerangan ringkas mengenai kurikulum sekolah. Adakah mengikuti kurikulum kebangsaan atau negeri atau adakah mata pelajarannya sendiri? Fokus secara khusus pada aspek kurikulum yang unik untuk sekolah. Adakah satu-satunya sekolah di daerah ini yang mengajar bahasa Mandarin, Latin atau Yunani? Adakah ia mempunyai akademi masakan? Jangan buat senarai panjang setiap subjek yang diajar - orang boleh mendapatkannya dari brosur atau laman web sekolah. Jangan sertakan jadual prestasi sekolah - orang boleh mendapatkannya dari brosur atau laman web sekolah.
  • Kegiatan ekstrakurikulum- Sebutkan pasukan sukan sekolah dan apa yang penting mengenai mereka. Di sini juga terdapat tempat yang baik untuk menyebut tradisi khusus sekolah, seperti aktiviti persatuan pelajar/majlis pelajar, surat khabar pelajar, kelab, aktiviti biasa, dll. Tajuk boleh diubah sesuai dengan kepentingan sukan, kelab, tradisi, kesatuan pelajar dll. Sebagai contoh, tajuk alternatif adalah kesatuan pelajar, sukan dan tradisi atau aktiviti persatuan pelajar.

Jangan sertakan senarai setiap kelab yang hanya mempunyai beberapa ahli atau yang hanya dikendalikan oleh pelajar (iaitu kelab yang tidak diawasi oleh guru) - semua sekolah mempunyai kelab dan menyenaraikannya tidak menambah keterangan asas sekolah yang diperlukan untuk ensiklopedia.

Pelajar khusus tidak boleh disebut kecuali mereka terkenal sendiri, seperti Daniel Radcliffe yang terkenal ketika masih bersekolah. Kejuaraan ekstrakurikulum utama harus disenaraikan dengan tepat di bahagian "Sukan", "Atlet", atau "Aktiviti". Ini boleh merangkumi pencapaian yang sangat relevan dengan reputasi sekolah, dengan syarat hanya pencapaian tertinggi yang disenaraikan sehingga artikel itu tidak memberikan penekanan yang tidak semestinya kepada pencapaian kecil. Anugerah individu secara amnya tidak boleh disenaraikan.

  • Tapak dan harta tanah kampus/sekolah - Huraikan keseluruhan bentuk dan ukuran tapak/kampus sekolah. Sebaik-baiknya gambar sekolah harus disertakan sekiranya gambar bebas ada. Sebutkan bangunan atau stadia terkenal dan arkiteknya jika menarik atau terkenal, dan pertimbangkan untuk membuat bahagian Bangunan jika sesuai, seperti di City of London School # Buildings. Jangan sertakan perincian setiap bangunan, bilik darjah atau peralatannya.
  • Penghargaan dan pengiktirafan - Senarai penghargaan dan pengiktirafan terkenal yang diterima oleh sekolah, kakitangan, atau pelajar. Senarai seperti itu hanya boleh merangkumi anugerah yang terkenal, dan jika sekolah mendapat jenis anugerah yang sama dalam beberapa tahun, senarai itu tidak boleh disenaraikan secara berasingan. Sekiranya senarai menjadi terlalu panjang, ia harus dibahagikan kepada sub-artikel yang terpisah dengan ringkasan yang tersisa di artikel utama. Penghargaan dan pengiktirafan juga boleh disebut di bahagian lain artikel mengikut budi bicara editor, walaupun penghargaan itu sendiri tidak dapat diperhatikan. Untuk penghargaan/pengiktirafan yang diberikan kepada kelab sekolah atau pasukan sukan, senaraikannya di bahagian yang sesuai misalnya Sukan dan tradisi. Lihat garis panduan di bawah bahagian aktiviti ekstrakurikulum untuk perincian mengenai tajuk alternatif yang boleh digunakan untuk maklumat mengenai kelab sekolah dan sukan. Sekiranya sekolah hanya mendapat beberapa anugerah akademik, pertimbangkan untuk meletakkannya sebagai prosa di bawah bahagian Kurikulum.
  • Alumni terkenal - Sekiranya boleh, berikan senarai alumni terkenal sekolah dengan perincian yang sesuai dan bersumber pada masing-masing, pindahkan senarai ke artikel yang berasingan jika terlalu besar. Bahagian ini juga boleh merangkumi gambaran keseluruhan alumni sekolah, memberikan perincian yang sesuai jika ada, seperti reputasi sekolah untuk alumni mereka, bidang di mana alumni sekolah mempunyai kesan, dan masyarakat alumni mana pun. Lihat #Alumni untuk panduan lebih lanjut.
  • Guru/fakulti/kakitangan terkenal - Nama-nama guru semasa dan bekas guru hanya boleh disertakan sekiranya mereka terkenal sendiri (contohnya, mereka adalah penulis yang diterbitkan atau mereka telah memenangi anugerah pengajaran), atau mereka telah menjadi subjek pelbagai liputan akhbar yang tidak remeh.
  • Bekas guru besar/pengetua - Senarai bekas guru besar/pengetua, dengan penerangan ringkas mengenai pencapaian mereka, sering berguna. Senarai panjang harus dibahagikan kepada artikel yang berasingan (seperti Senarai guru besar di Eton College).
  • Rujukan - Menyediakan sumber maklumat yang boleh dipercayai mengenai sekolah, yang tidak bergantung kepada sekolah itu sendiri. Artikel tidak boleh bergantung sepenuhnya pada apa yang diperkatakan oleh subjeknya mengenai dirinya (seperti mana pun artikel di Wikipedia). Laman web sekolah sendiri bukanlah sumber yang bebas, walaupun dapat menjadi sumber yang dapat diterima untuk bahagian maklumat yang tidak memerlukan penilaian nilai, seperti struktur sekolah. Rujukan dari sumber pihak ketiga lebih disukai dan sangat penting untuk anugerah sekolah dan pernyataan yang dipertikai. Untuk sekolah swasta di Amerika Utara, badan akreditasi atau sumber kerajaan harus disediakan untuk menunjukkan bahawa organisasi itu adalah sekolah yang sah; untuk UK ini secara amnya akan Ofsted. Tidak ada syarat di Wikipedia agar sumber yang digunakan dalam artikel berada dalam talian; sama ada sumber dalam talian atau luar talian boleh digunakan asalkan disebut, dipercayai, dan diterbitkan dengan betul. Sekiranya sumber dalam talian, pertimbangkan kemungkinan masa depan ia akan menjadi luar talian (surat khabar sering membenarkan pembacaan percuma hanya untuk cerita baru-baru ini), dan berikan maklumat yang mencukupi sehingga cerita itu masih dapat dijumpai (pengarang, penerbitan, tajuk artikel penuh, tarikh, dan jika boleh URL arkib ). Wikipedia: Manual Gaya (nota kaki) mengandungi perincian teknikal tentang cara memformat nota kaki dengan betul.
  • Pautan luaran - Berikan pautan ke laman web sekolah, lebih baik pautan dalam bahasa Inggeris. Sertakan pautan maklumat lain yang mungkin menarik minat pembaca, tetapi yang kandungannya mungkin berada di luar ruang lingkup penyertaan dalam artikel (misalnya, pautan ke Persatuan Ibu Bapa dan Guru sekolah). Untuk memahami penambahan pautan luaran ke artikel sekolah, lihat panduan menambahkan pautan luaran .

Daerah sekolah dan senarai artikel sekolah[sunting | sunting sumber]

Sekiranya anda ingin membuat atau memperbaiki artikel di daerah sekolah atau membuat senarai artikel sekolah, contoh yang baik dapat dijumpai di Dallas Independent School District, dan daftar di Senarai sekolah di Dallas Independent School District . Senarai contoh yang kurang rumit ialah senarai sekolah Daerah Sekolah Clark County.

Apa yang tidak patut dimasukkan[sunting | sunting sumber]

Artikel sekolah harus ditulis dari sudut pandangan yang neutral dan hanya mengandungi bahan yang mempunyai kepentingan ensiklopedia; senarai hendaklah disimpan minimum; prosa dengan konteks ke sekolah individu lebih disukai. Ingatlah bahawa Wikipedia bukanlah direktori, simpanan pautan berita, sejumlah bahan sumber utama, atau tempat untuk bahan promosi atau iklan.

Sebarang penyebutan tentang orang yang hidup mesti mematuhi dasar biografi orang hidup, termasuk anggapan yang memihak kepada privasi. Walaupun menamakan ketua guru atau pengetua dibenarkan, senarai atau maklumat terperinci mengenai murid semasa atau bekas, ibu bapa murid sekarang atau bekas, kakitangan pentadbiran, setiausaha sekolah, guru semasa atau bekas guru dll biasanya tidak sesuai. Perhatian khusus harus diambil berkaitan dengan penyebutan individu murid atau memberikan maklumat yang membolehkan individu murid dikenali (terutamanya di mana mereka di bawah umur); pendedahan tersebut hanya boleh berlaku dalam keadaan luar biasa. Artikel sekolah mesti seimbang, dan tidak memberi penekanan yang tidak wajar kepada acara di luar kawalan sekolah, yang melibatkan kakitangan atau pelajar.

Artikel sekolah juga tidak termasuk:

  • Jumlah perincian yang berlebihan mengenai pakaian seragam sekolah atau kod pakaian, kecuali terdapat liputan yang signifikan dalam pelbagai sumber pihak ketiga. Walau bagaimanapun, pakaian seragam itu masih boleh disebut secara ringkas tanpa tahap liputan ini, terutamanya jika tidak biasa;
  • Trivia yang hanya diminati oleh murid-murid di sekolah (seperti jadual waktu sekolah, jadual loceng, peraturan kelas demi kelas, menu makan tengah hari setiap hari, lokasi tandas, atau penerangan kemudahan sekolah dari bilik ke bilik);
  • Rumah sekolah, yang sangat digemari oleh peminat Hogwart, menimbulkan masalah yang menarik, ia relevan dan harus disebutkan sekiranya berfungsi sebagai fungsi pastoral tetapi dianggap remeh jika alat tambahan hanya dilancarkan pada hari sukan untuk membentuk pertandingan buatan.
  • Artikel Wikipedia mengenai sekolah mestilah berkecuali. Tujuannya bukan untuk memalukan institusi pendidikan. Sebarang penambahan tersebut akan dikeluarkan oleh penyelaras Projek Sekolah atau penyunting lain. Fakta bahawa kegiatan seperti itu dapat dilaporkan di media bukan urusan ensiklopedia. Penyisipan semula kandungan tersebut secara berterusan boleh mengakibatkan sekatan kepada editor. Lihat: WP:NOTNEWSPAPER, WP:UNDUE, WP:NPOV, dan WP:BLPCRIME .
  • Acara sekolah semasa yang hanya mempunyai kepentingan jangka pendek;
  • Nombor telefon, nombor faks, dan alamat e-mel (alamat pos boleh diterima dalam kotak info);
  • Bendera negara atau wilayah, termasuk dalam kotak info ;
  • Senarai kolej dan universiti yang telah menerima pelajar dari sekolah berkenaan;
  • Salinan misi, tujuan, atau visi sekolah - ini biasanya dianggap sebagai promosi;
  • Perbandingan keputusan sukan, keputusan peperiksaan, dan lain-lain antara sekolah yang memperkenalkan persaingan, kecuali sumber yang dipercayai pihak ketiga sendiri membuat perbandingan sedemikian; jika tidak, ini adalah bentuk penyelidikan asal . Kandungan semacam itu juga dapat dianggap sebagai promosi, dan walaupun ditulis untuk kolej dan universiti, nasihat di Wikipedia:Elakkan penggalak akademik juga berlaku di sini;
  • Lirik lagu sekolah (atau lagu sekolah). Walau bagaimanapun, liriknya boleh diletakkan di Wikisource dan dihubungkan dari artikel menggunakan {{Wikisource}} jika dapat disahkan bahawa lagu tersebut berada di domain umum atau telah dilepaskan oleh pemegang hak cipta di bawah lesen Creative Commons Attribution-ShareAlike . Lihat Wikipedia: Domain awam dan Wikipedia: Hak cipta bukan AS untuk panduan mengenai kapan bahan akan memasuki domain awam.

Memformat[sunting | sunting sumber]

Huruf besar[sunting | sunting sumber]

Subjek sekolah pada umumnya adalah huruf kecil kecuali di mana ia mengandungi kata nama yang betul seperti bahasa. Sekiranya merujuk kepada kos bernama tertentu seperti Geografi 205 Spatial Distribution of Populations, itu akan ditulis dengan huruf besar. Untuk kelas sekolah menengah di mana terdapat satu kursus di jurusan sains sosial bernama Geografi, itu boleh ditulis dengan huruf besar, tetapi jarang diperlukan. Umumnya - menggunakan huruf besar pada kata nama yang betul. Orang-orang dalam pendidikan cenderung menggunakan huruf besar berlebihan sewaktu menulis bidang mata pelajaran, tetapi Wikipedia tidak.

Kategori yang berkenaan[sunting | sunting sumber]

Cuba elakkan pengkategorian yang berlebihan. Umumnya semua Kategori:Pendidikan, tetapi terutama artikel dalam subkategori

  • Kategori: Sekolah menengah dan sekolah menengah mengikut negara untuk sekolah menengah dan sekolah menengah, dibahagi mengikut negara dan kemudian dibahagikan mengikut negeri, daerah atau wilayah
  • Kategori: Sekolah menengah untuk sekolah menengah, dibahagikan mengikut negara dan kemudian dibahagikan mengikut negeri atau wilayah
  • Kategori: Sekolah rendah dan sekolah rendah untuk sekolah rendah atau sekolah rendah, dibahagi mengikut negara dan kemudian dibahagikan mengikut negeri, daerah atau wilayah
  • Kategori: Sekolah swasta untuk sekolah swasta (bukan kerajaan)
  • Kategori: Institusi pendidikan mengikut tahun penubuhan dikategorikan mengikut tahun sekolah ini ditubuhkan, dibahagi dengan abad, dekad, dan kemudian tahun.
  • Kategori: Daerah sekolah (untuk sekolah di Australia, Kanada dan AS)

Lihat juga:

  • Senarai sekolah mengikut negara
  • Senarai sekolah tertua di dunia
  • Kategori: Pendidikan mengikut negara
  • Kategori: Pendidikan awam di Amerika Syarikat untuk sistem sekolah awam Amerika (yang dikendalikan oleh kerajaan) dan topik pendidikan awam yang lebih luas, dibahagikan mengikut negeri.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Beberapa sekolah telah menerbitkan sejarah. Lihat katalog dalam talian di WorldCat . Untuk sekolah UK rujukan terbaik adalah COPAC . Sekolah yang lebih kecil mungkin tidak menyimpan sejarah sekolah dengan salah satu perpustakaan simpanan utama, jadi periksa katalog perpustakaan tempatan yang berkaitan (kebanyakannya kini dalam talian). Walaupun anda tidak tinggal di kawasan ini, anda boleh meminjam sebarang buku dengan bayaran sederhana melalui sistem pinjaman antara perpustakaan

Banyak sekolah mempunyai bangunan yang mempunyai kepentingan seni bina. Sebilangan sekolah Inggeris telah diklasifikasikan oleh Warisan Inggeris sebagai bangunan tersenarai dan dimasukkan dalam laman web Images of England, sementara beberapa sekolah Amerika disenaraikan di Daftar Negara Tempat Bersejarah .

Statistik[sunting | sunting sumber]

Australia[sunting | sunting sumber]

  • My School adalah laman web yang dikendalikan oleh Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (ACARA) yang memberikan akses kepada maklumat mengenai sekolah-sekolah Australia.
  • SchoolChoice memberikan maklumat mengenai sejumlah sekolah New South Wales dan Victoria (kebanyakan sekolah swasta), termasuk sejarah, nombor pendaftaran, kemudahan, lokasi dan kadang-kadang alumni. Harap maklum bahawa bayaran dan maklumat pendapatan tidak boleh disertakan dalam artikel sekolah Australia.
  • Persatuan Sekolah Asrama Australia mempunyai senarai sekolah berasrama penuh yang cukup komprehensif di semua negeri Australia. Termasuk maklumat pengenalan tentang sekolah, statistik pendaftaran, maklumat hubungan dan tahap tahun yang ditawarkan.
  • Direktori Sekolah Australia Memberi maklumat yang cukup terperinci mengenai sekolah dengan halaman yang dipaparkan.

Inggeris[sunting | sunting sumber]

(Catatan: Berikutan perubahan besar dalam pemerintahan UK pada tahun 2010, beberapa agensi UK telah mengubah fokus dan / atau laman web mereka. Lihat juga: Pemeriksaan Sekolah Bebas )

  • Inggeris :
    • Jabatan Pendidikan (DfE) mengenai GOV. Laman web UK mempunyai maklumat lengkap mengenai sekolah.
      • Halaman " Dapatkan maklumat mengenai sekolah " membolehkan anda mencari sekolah dan memberikan maklumat terperinci seperti lokasi, angka pendaftaran, pautan ke halaman laporan Ofsted sekolah, Nombor Rujukan Unik sekolah (URN), nama multi- pengendali kepercayaan akademi, dan sekolah lain yang telah wujud di laman web ini.
        • Ini juga membolehkan anda mencari kumpulan penubuhan, termasuk kepercayaan dan penaja tunggal / multi-akademi, dan persekutuan dan kepercayaan sekolah yang dikendalikan oleh pihak berkuasa tempatan. Ia memberikan beberapa maklumat seperti Unique Identifier (UID) dan nombor Syarikat Syarikat .
    • Sekolah diperiksa oleh Ofsted (sebuah jabatan pemerintah yang terpisah dari DfE) dan sekolah bebas diperiksa oleh Inspektorat Sekolah Bebas (ISI) - laporan dapat diakses melalui laman web mereka. Laporan ofsted diterbitkan di bawah lesen OGL- yang setara dengan CC-BY-SA 4.0. Penyataan "Fail:UKOpenGovernmentLicence.svg</img> Artikel ini mengandungi petikan dari sumber ini, yang terdapat di bawah Open Government License v3.0 . © Hak cipta mahkota "berguna.
    • Sekolah diminta memasukkan maklumat berkanun di laman web mereka,"What academies, free schools and colleges should publish online". GOV.UK (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 October 2020. GOV. UK . Diakses pada 22 Oktober 2020 . atau"What maintained schools must publish online". GOV.UK (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 October 2020. GOV. UK . Diakses pada 22 Oktober 2020 . rujuk.
    • Pihak berkuasa tempatan mempunyai laman web yang komprehensif yang memberikan perincian mengenai dasar kemasukan sekolah dan maklumat lain. Halaman "Cari majlis tempatan anda" di GOV. Laman web UK membolehkan anda mencari majlis tempatan anda dengan memasukkan poskod .
    • Banyak sekolah akademi dan laman web sekolah-sekolah ini serta "Dapatkan maklumat tentang sekolah" halaman mempunyai pautan ke Akademi amanah / mengawal pelbagai akademi amanah . Mereka menerbitkan laporan tahunan dan penyata kewangan yang mungkin berguna.
    • Terdapat janji temu sekolah yang diiklankan melalui TES ; di mana penerangan ringkas mengenai sekolah disediakan, berserta peta dan pautan rasmi, brosur dll.
  • Scotland :
    • Education Scotland dan halaman " Parentzone Scotland " di GOV. Laman web SCOT mempunyai maklumat lengkap mengenai sekolah.
      • Halaman " Cari sekolah " membolehkan anda mencari sekolah dan memberikan maklumat asas seperti lokasi, Nombor SEED dan pautan ke laporan pemeriksaan sekolah.
      • Sekolah dan sekolah bebas anggota ISC diperiksa oleh Education Scotland .
    • " Dashboard Maklumat Sekolah " yang disediakan oleh Kerajaan Scotland membolehkan anda mencari sekolah dan memberikan maklumat terperinci seperti lokasi, angka pendaftaran, nisbah dan setaraf sepenuh masa.
  • Wales :
    • Jabatan Pendidikan dan Kemahiran (DfES) mengenai GOV. Laman web WALES mempunyai maklumat lengkap mengenai sekolah.
      • Halaman " Sekolah Tempatan Saya " membolehkan anda mencari sekolah dan memberikan maklumat terperinci seperti lokasi, angka pendaftaran, nisbah dan setaraf sepenuh masa. Halaman " Dapatkan maklumat mengenai sekolah " di GOV. Laman web UK boleh digunakan untuk mencari URN sekolah dan memberikan maklumat asas.
    • Sekolah dan sekolah bebas yang dianggotai oleh ISC diperiksa oleh Estyn . Statistik diterbitkan oleh Kerajaan Welsh .
  • Ireland Utara :
    • Jabatan Pendidikan (DENI) mengenai GOV. Laman web UK mempunyai maklumat lengkap mengenai sekolah.
      • Halaman Schools Plus membolehkan anda mencari sekolah dan memberikan maklumat terperinci seperti lokasi, angka pendaftaran, nisbah dan setaraf sepenuh masa.
      • Sekolah dan sekolah bebas yang dianggotai oleh ISC diperiksa oleh Education Training Inspectorate (ETI).

Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

  • Pusat Pencarian Statistik Pendidikan Nasional untuk Daerah Sekolah Awam menyediakan bilangan pelajar, sekolah, kakitangan, dan pelajar; jumlah anggaran jumlah; dan banyak lagi. Ia boleh disebut dengan mudah dengan Templat: NCES District ID .
  • Setiap negeri mempunyai agensi pendidikan yang mengawasi sistem sekolah & sekolah negeri dan menerbitkan laporan maklumat. iaitu Laporan Prestasi Akademik Texas .

Anugerah[sunting | sunting sumber]

(Catatan: Ini hanya contoh dan senarai tidak dimaksudkan untuk lengkap. Penyumbang dialu-alukan untuk menambah yang lain anugerah antarabangsa atau kebangsaan yang terkenal di sini supaya mereka dapat diteliti dan digunakan oleh editor artikel sekolah lain. )

Anugerah hanya boleh disebut jika mereka sendiri terkenal. Tidak semua anugerah adalah penghargaan tulen. Anugerah tempatan untuk Taman Cantik di sekitar halaman sekolah, atau Makanan yang baik untuk kantin sekolah tidak begitu penting.

Di United Kingdom, maklumat mengenai anugerah tersedia di anugerah pengajaran UK, dan di Skim Anugerah Pencapaian Sekolah . Peruntukan anggaran untuk Specialism College (di UK) bukan item untuk bahagian 'Anugerah'.

Di Amerika Syarikat, maklumat mengenai anugerah boleh didapati di Blue Ribbon Schools Program yang dikendalikan oleh Jabatan Pendidikan Amerika Syarikat dan di Blue Ribbon Schools of Excellence Program (BRSE) . Lihat juga artikel Wikipedia: Program Sekolah Riben Biru .

Di Australia, Perintah Anugerah Kewarganegaraan Australia di Queensland memberikan anugerah kepada sekolah rendah dan menengah di Queensland setiap tahun. Penghargaan seperti itu dapat menyumbang kepada tahap ketenaran yang diperlukan untuk artikel sekolah rendah. People's Choice Awards memberikan satu hadiah setiap tahun untuk video sekolah dari lebih dari 1,100 pesaing berdaftar.

Global: Anugerah Sekolah Antarabangsa untuk projek sekolah silang budaya ditadbir oleh British Council di UK dan dengan rakan kongsi di banyak negara lain.

Alumni[sunting | sunting sumber]

Semua maklumat alumni mesti dirujuk. Lihat Wikipedia: Nota kaki untuk bantuan teknikal. Alumni individu memerlukan petikan untuk a) mengesahkan bahawa mereka benar-benar bersekolah di sekolah, dan b) mengesahkan pernyataan mengenai ketenaran mereka dalam keterangan pendek atau dua baris mereka. Apabila alumni mempunyai artikel mereka sendiri di ruang utama, not necessary for their notability to be referenced, as long as it is done in the biographical articles kerentanan not necessary for their notability to be referenced, as long as it is done in the biographical articles . Pastikan untuk memeriksa artikel biografi yang ada untuk memastikan bahawa ia menunjukkan status alumni dengan rujukan yang dipetik.

Siapa yang mesti disertakan?

Untuk senarai alumni yang berdiri sendiri, alumni yang disertakan mesti memenuhi kriteria biasa yang ditetapkan untuk halaman tersebut . Penyertaan dalam Daftar alumni yang disertakan sebagai sebahagian daripada artikel besar harus ditentukan oleh WP: SOURCELIST dan kriteria yang sama digunakan untuk menentukan kemasukan bahan lain dalam artikel mengikut dasar dan garis panduan Wikipedia (termasuk bahagian Wikipedia: Trivia ).

Semua alumni yang memenuhi kriteria ini harus dimasukkan ke dalam senarai alumni, tanpa mengira berapa banyak masa yang mereka habiskan dalam daftar sekolah, dari satu hari hingga beberapa tahun, dan sama ada mereka lulus atau tidak.

Gaya penyertaan

Garis panduan Wikipedia: Manual Gaya (senarai tertanam) mengundang pertimbangan sama ada maklumat mungkin disajikan dengan lebih tepat dalam bentuk senarai atau prosa. Sebagai alumni sekolah yang terkenal biasanya membentuk pelbagai kumpulan dengan sedikit persamaan, menggambarkan mereka semua dalam prosa akan menjadi kekok. Kecuali terdapat sangat sedikit alumni terkenal, senarai disyorkan sebagai cara paling mudah untuk menampilkan semuanya. Menambah ringkasan prosa digalakkan, terutama jika daftar itu dipisahkan sebagai artikel yang berasingan.

Penyertaan harus dibulatkan dan mempunyai keterangan yang sangat ringkas mengenai ketokohan mereka. Pautan ke artikel yang berkaitan dengan entri sangat digalakkan, tetapi berhati-hati dengan pautan berlebihan, misalnya jika banyak alumni memasuki parlimen, tidak perlu menghubungkan ke parlimen negara tertentu lebih dari satu kali. Selepas penerangan, nyatakan kapan mereka lulus atau tahun berapa mereka bersekolah.

Bahagian alumni tidak termasuk gambar alumni. Artikel senarai alumni yang berdiri sendiri mungkin mempunyai gambar, dan ini digalakkan. [2]

Alumni boleh dikategorikan mengikut abjad, atau mengikut bidang yang menjadikan mereka terkenal: misalnya politik, perubatan, akademik . Adalah boleh diterima untuk menyenaraikan seseorang di lebih dari satu bidang, dengan syarat ini dinyatakan dalam catatan sampingan. Tambahkan sesuatu seperti: "(Juga disenaraikan dalam sukan)".

Oleh kerana semua alumni yang bersekolah di sekolah untuk apa jua masa mesti disertakan di semua artikel alumni, beberapa peserta akan menghadiri lebih dari satu sekolah. Letakkan dalam tanda kurung nama sekolah lain yang mereka hadiri.

  • Sebilangan besar Pendeta Sir Marcus Loane KBE, Uskup Agung Sydney Anglican (1966–1982) (juga menghadiri King's School )
Halaman alumni yang berasingan

Sekiranya senarai alumni dalam artikel sekolah menjadi cukup besar, pertimbangkan untuk memindahkannya ke halaman lain yang bertajuk "Senarai. . . " . Tidak perlu memasukkan "terkenal" dalam tajuk artikel, kerana semua artikel di ruang utama perlu mengikuti garis panduan terkenal . Lihat halaman alumni lain di Kategori: Daftar orang mengikut gabungan sekolah, untuk contoh halaman alumni yang berasingan lihat Senarai Malvernians Lama dengan ringkasannya. Sekiranya alumni disenaraikan dalam artikel yang berasingan, bahagian alumni dalam artikel sekolah harus menghubungkan ke artikel senarai dan memberikan ringkasan ringkas. Lihat Harrow School # alumni terkenal atau Baltimore City College # alumni terkenal untuk contoh ringkasan tersebut.

Sumber alumni terkenal

Alumni yang akan disertakan harus memenuhi kriteria kemasukan Wikipedia, dan mesti disahkan ; halaman biografi di Wikipedia yang tidak menyediakan sumber tidak boleh dijadikan rujukan. Berikut adalah senarai sumber luaran yang mengandungi alumni terkenal dari pelbagai sekolah. Sebaik-baiknya ini harus digunakan untuk sumber yang bersifat selektif (memisahkan yang paling terkenal dari alumni yang lain). Semasa menggunakan maklumat dari salah satu sumber ini, selalu cuba mengesahkannya dengan sumber lain (seperti artikel surat khabar khusus mengenai orang itu) dan jangan secara automatik menganggap sumbernya lengkap, walaupun dalam bidang kepakarannya. Sebaik-baiknya anda harus mengesahkan sesuatu dari kedua-dua belah pihak (contohnya sekolah mengakui individu tersebut, dan individu tersebut mengakui sekolah tersebut)

Sumber antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Amerika Syarikat

Atlet:

  • Baseball Cube mempunyai pangkalan data pemain besbol yang sangat luas, dengan data yang dicari oleh bandar, sekolah menengah, kolej, pasukan, dll.
  • Rujukan Bola Keranjang mempunyai senarai sekolah menengah pemain NBA, yang boleh dicari mengikut negeri.
  • Persatuan Jurulatih Baseball Sekolah Menengah Kebangsaan [pautan mati] mengandungi senarai pemenang anugerah BCA pada tahun 1992, termasuk Pemenang Pemain Kanan Terbaik Negara, Pelatih Terbaik Tahun Ini dan Penolong Jurulatih Terbaik Tahun Ini (mengikut Daerah), dan Penjaga Pertanian Negara / Bidang tahun; Persatuan Pelatih Baseball Sekolah Menengah Daerah dan Kebangsaan Semua Pasukan Amerika, 2005 hingga 2007; Pemain Terbaik Negara, Daerah, dan BCA / Louisville Slugger State. Hall of Fame BCA [pautan mati] menyenaraikan jurulatih yang dilantik setelah memenuhi kriteria, termasuk 20 tahun pengalaman latihan varsiti, dan dipilih.

Sumber tempatan:

  • Sekolah Awam Boston - Termasuk pelbagai orang terkenal seperti Rose Fitzgerald Kennedy . Menyenaraikan sekitar sedozen sekolah.
  • Sekolah Umum Daerah Baltimore - Sudah sebagian digunakan untuk Sekolah Tinggi Dulaney, tetapi belum semua nama dapat digunakan, baik kerana ketokohan mereka tidak disahkan, atau sekolah tertentu tidak mempunyai artikel.
  • Houston Independent School District - Digunakan sebagai sumber dalam beberapa artikel mengenai sekolah yang dikendalikan oleh daerah ini
Maklumat alumni individu;

Gunakan sub-halaman ini untuk merakam alumni sekolah yang belum dapat ditempatkan dalam artikel (contohnya artikel sekolah belum ada). Apabila artikel dibuat, maklumat boleh dipindahkan ke sana. Dengan memaut dari sub-halaman ini, seseorang yang membuat artikel akan melihatnya di pautan balik.

Kembali ke halaman projek utama WikiProject Schools.

[[Kategori:WikiProjek Sekolah]] [[Kategori:Laman-laman dengan terjemahan-terjemahan yang belum disemak]]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan