Pengguna:Heterofemi/kotak pasir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

2 Jam Tidak Membuat apa-apa (Indonesia: 2 Jam Nggak Ngapa-ngapain) adalah video viral 2 jam oleh YouTuber Muhammad Didit, di bawah nama samaran Sobat Miskin Official (bahasa Inggeris: Official Poor Gang) pada 10 Julai 2020. Video tersebut menampilkan Didit menatap di mana-mana tempat di bilik selama 2 jam. Walaupun dimaksudkan untuk menjadi video berdurasi 10 minit, video itu tidak sengaja menjadi lebih panjang. Ia kemudian menjadi viral di peringkat antarabangsa, dan mempunyai lebih dari 3 juta tontonan.

2 Jam Tidak Membuat apa-apa
Video pegun. Ini masih satu-satunya kandungan di video.
2 Jam Nggak Ngapa-ngapain
Dihasilkan olehMuhammad Didit
Tarikh tayangan
  • 10 Julai 2020 (2020-07-10)
Masa tayangan
2 jam 20 minit
NegaraIndonesia
BahasaTiada

Ringkasan dan Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Video berdurasi 2 jam 20 minit dan 52 saat itu berusia 21 tahun[1] Muhammad Didit menatap kawasan yang tidak diketahui dari apa yang kelihatan seperti bilik tidur , hanya diterangi oleh dua lampu. Seorang penonton mengira Didit berkelip 362 kali. Video ditembak antara pukul 11 ​​malam dan 1 pagi di zon waktu dia berada.[2] Didit pada asalnya merancang agar video itu berlangsung selama 10 minit, tetapi kemudian dia mendapati dirinya tidak melakukan apa-apa lebih lama daripada yang dijangkakan. Video seperti itu pernah ada di YouTube sebelumnya, seperti Just Bugger Off This Video (Indonesia: Jangan Ditonton Dah), 3 Jam Tetap Tenang (Indonesia: 3 Jam Diem Doang), dan 3 Jam Tidak Melakukan Apa-apa (Indonesia: 3 Jam Ga Ngapa-ngapain).[1] Didit menyatakan bahawa selama video dirakam, dia takut ibu bapanya memanggilnya keluar dari kamar pada suatu ketika, sambil menambahkan bahawa "Jika saya tidak menjawabnya, saya akan mendapat masalah." Dia menyatakan bahawa video itu adalah komentar sarkastik, yang berasal dari netizen Indonesia yang selalu meminta konten "pendidikan" di Internet,[1] walaupun video itu tidak menjadi tema dengan cara apa pun; dia menyatakan bahawa moral video "bergantung kepada anda penonton untuk menapis dan itu adalah satu-satunya nasihat saya kepada anda semua dan berharap anda akan terhibur dan mendapat manfaat daripada video ini."[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Video "2 JAM nggak ngapa-ngapain" raih 3 juta penayangan". Antara News (dalam bahasa Indonesia). 2020-08-20. Dicapai pada 2020-08-24.
  2. ^ "Who is Muhammad Didit? Indonesian YouTuber Generates 1.9 Million Views Doing Nothing for 2 Hours". International Business Times, Singapore Edition (dalam bahasa Inggeris). 2020-08-01. Dicapai pada 2020-08-21.
  3. ^ "Man who did nothing for 2 hours gets 3 million views on YouTube". INQUIRER.net (dalam bahasa Inggeris). 2020-08-16. Dicapai pada 2020-08-21.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

2 Jam Tidak Membuat apa-apa di YouTube