Pengguna:Hishobrowse/Abkhazia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

[perlu rujukan]

Abkhazia
  • Аҧсны́ (Abkhaz)
Apsny

აფხაზეთი (Georgia)
Apkhazeti Абхазия (Rusia)
Abkhа́ziya

Penempatan
Peta yang terletak di tengah pada Kaukasus menandakan Abkhazia (jingga) di dalam Georgia tertib dan Ossetia Selatan (kelabu).

|- | |- | Pentadbiran |- | Abkhazia Republik Abkhaziaa (de facto) |-

Kerajaan| Republik unitari semi-presiden |- Presiden | Raul Khajimba

|-

Perdana Menteri

| Beslan Bartsits |-

Legislasi | Perhimpunan Rakyat |- Bahasa rasmi
Ibu kota Sukhumi (Sokhumi)c

|- | |-

Bahasa pertuturan
Kawasan 8,660 km2 (3,343.645 sq mi) [1]
Populasi  
 - 2012 estimated  
 - 2011 census;d  
Kepadatan 28/km2 (73/sq mi)
Zon waktu GET (UTC+4)
a. Negeri yang separa diiktiraf 

b. Kod panggilan Abkhazia boleh didapati oleh kedua-dua Rusia dan Georgia  c. Kedua-dua pemisah dan kerajaan autonomi menganggap Sukhumi (Sokhumi) menjadi ibukota Abkhazia, dengan kerajaan autonomi meninggalkan Sukhumi pada 1993 (lihat Perang di Abkhazia (1992–93)). Pada 1993—2006 kerajaan autonomi telah terletak di Tbilisi, pada 2006 ianya berpindah ke Chkhalta dan sejak 2008, setelah kehilangan kawalan ke atas Abkhazia Atas, ianya sekali lagi terletak di Tbilisi d. Data populasi yang dilaporkan oleh kerajaan pemisah

  1. ^ Hoiberg, Dale H., ed. (2010). Abkhazia. Encyclopædia Britannica (edisi 15th). Chicago, Illinois: Encyclopædia Britannica Inc. m/s. 33. ISBN 978-1-59339-837-8. 

Bahasa Rusia: Абха́зия, tr. Abkhа́ziya,IPA: [ɐpˈxazʲɪjə]


Nama[sunting | sunting sumber]

Abkhazia memanggil tanah air mereka Аҧсны (Apsny, Aṗsny), lebih etymologised sebagai "tanah/negara jiwa", namun benar-benar bermaksud "sebuah negara manusia (umat manusia)". Ia mungkin yang pertama muncul di abad ketujuh dalam teks armenia sebagai Psin(oun), mungkin merujuk kepada sejarah Apsilians. negeri Ini secara rasmi ditetapkan sebagai "Republik Abkhazia" atau "Apsny".

Rusia Абхазия (Abkhazia) disesuaikan dari Georgia აფხაზეთი (Apkhazeti). Dalam Mingrelian, Abkhazia dikenali sebagai აბჟუა (Abzhua) atau სააფხაზო (saapkhazo). Abkhazia nama-nama dalam bahasa Barat berasal langsung dari rusia bentuk: Abkhazie dalam Perancis; Abkhazien dalam Denmark; Abchasien dalam Jerman; Abcházie dalam Czech; Abchazië dalam Belanda; Abcasia dalam Itali; Abjasia dalam Sepanyol dan Abcázia dalam Portugis.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah awal[sunting | sunting sumber]

Antara abad ke-9 dan 6 SM, wilayah moden Abkhazia adalah bahagian kuno georgia kerajaan Colchis (Kolkha). kerajaan Ini kemudiannya diserap di 63 BC ke Kerajaan Egrisi, diketahui Bizantium Roman sumber-sumber seperti Lazica.

Antara 1000 dan 550 SM, orang Yunani ditubuhkan perdagangan jajahan di Laut Hitam pantai hari ini Abkhazia, khususnya di Pitiunt dan Dioscurias, yang adalah untuk menjadi ibu negara modern Abkhazia, menghadapi tempatan puak-puak perang yang mereka digelar Heniochi.[perlu rujukan] Klasik penulis digambarkan pelbagai orang-orang yang tinggal di wilayah ini dan ramai bahasa yang mereka bercakap. Arrian, P dan Strabo telah memberikan akaun Abasgoi (umumnya dianggap sebagai nenek moyang moden Abkhazia) dan Moschoi (umumnya dianggap sebagai nenek moyang georgia Meskhetians) orang-orang di suatu tempat di moden Abkhazia di pantai timur Laut Hitam.

Empayar Rom menawan Egrisi pada abad ke-1-dan memerintahnya sehingga abad ke-4, berikut yang ianya kembali kepada kemerdekaan, tapi masih dalam lingkungan pengaruh Empayar Bizantium. Walaupun waktu yang tepat ketika penduduk di wilayah Abkhazia telah ditukar untuk Kristian belum ditentukan, ia dikenali yang Metropolitan Pityus berpartisipasi dalam Pertemuan Pertama Majlis di 325 di Nicaea.[perlu rujukan]

Sekitar pertengahan abad ke-6, Bizantium dan jiran Sassanid Persia bertarung untuk menentukan kekuasaan lebih Abkhazia selama 20 tahun, konflik dikenali sebagai Lazic Perang.

Kerajaan Abkhazia telah disatukan melalui dinasti berturut-turut dengan yang baru dibentuk Kerajaan Georgia di 1008 apabila Bagrat II Abkhazia menjadi Bagrat III Georgia.

Abkhazia, atau Abasgia dalam sumber klasik, dahulunya sebahagian daripada Colchis dan kemudian Egrisi (Lazica) sehingga lewat 690an, adalah kerajaan kecil di bawah Bizantium berkuasa. Anacopia adalah kerajaan kecil modal. Negara kebanyakannya Kristian, dengan uskup agung duduk di Pityus. Arab serangan ke Abkhazia dipimpin oleh Marwan II, telah ditolak dengan Leon saya bersama-sama dengan sekutu Egrisian dan Kartlian pada 736.

Selepas memperoleh Egrisi melalui dinasti kesatuan dalam 780an the Kerajaan Abkhazia telah ditubuhkan dan menjadi kuasa dominan di barat Caucasus. Dalam tempoh ini bahasa georgia digantikan yunani sebagai bahasa literasi dan budaya. barat georgia kerajaan berkembang antara 850 dan 950 ketika ia dirampas bahagian penting lagi di Georgia tengah. Periode kerusuhan terjadi, yang berakhir seperti Abkhazia dan timur georgia syarikat telah bersatu di bawah satu georgia monarki, diperintah oleh Raja Bagrat III (yang dimakamkan di Biara Bedia di timur Abkhazia) pada akhir abad ke-10 dan awal abad ke-11.

Pada abad ke-16, selepas rehat-up georgia Kerajaan ke dalam kerajaan kecil dan pemerintah, Kerajaan Abkhazia (ukuran orang suruhan Kerajaan Imereti) muncul, diperintah oleh Shervashidze dinasti (juga dikenal sebagai Sharvashidze, atau Chachba). Sejak 1570s, apabila Tentera Laut Uthmaniyyah menduduki kota Tskhumi, Abkhazia hadir di bawah pengaruh Empayar Uthmaniyyah dan Islam. Di bawah pengaruh Uthmaniyyah, kebanyakan elit Abkhazia memeluk Islam. Kerajaan itu disimpan tahap otonomi. Georgia menandatangani perjanjian dengan Rusia untuk perlindungan terhadap Kekaisaran Ottoman di 1773 dan itu seolah-olah diserap, sementara Abkhazia mencari perlindungan dari Rusia di 1801, tetapi telah diisytiharkan "yang autonomous kerajaan" oleh Rusia di 1810. Rusia kemudian dilampirkan Abkhazia pada tahun 1864, dan Abkhazia rintangan kerajaan Rusia pulang Muslim Buangan Ottoman wilayah.

Di dalam Empayar Rusia [sunting | sunting sumber]

Sempadan Daerah Sukhumi yang Gabenoran Kutaisi pada tahun 1899 apabila Abkhazia adalah sebahagian dari Empayar Rusia.

Pada awal abad ke-19, ketika Rusia dan Utsmani telah bersaing untuk kawalan kawasan, raja-raja Abkhazia beralih kembali dan sebagainya seluruh jurang agama.[perlu rujukan] Percubaan pertama untuk masuk ke hubungan dengan Rusia telah dibuat oleh Keilash Bey pada tahun 1803, tidak lama setelah penggabungan timur Georgia ke berkembang Tsar empayar (1801). Bagaimanapun, pro-Ottoman orientasi menang untuk masa yang singkat selepas pembunuhan oleh anaknya Aslan-Bey pada 2 Mei 1808. Pada 2 juli 1810, Marin rusia menyerbu Sukhum-Kale dan telah Aslan-Bey digantikan dengan lawannya saudara, Sefer-Bey (1810-1821), yang telah ditukar untuk Kristian dan mengambil alih nama George. Abkhazia menyertai Kekaisaran rusia sebagai autonomous kerajaan, di 1810. Bagaimanapun, George peraturan, seperti yang baik seperti itu daripada penggantinya, itu terbatas untuk kejiranan Sukhum-Kale dan Bzyb kawasan.[perlu rujukan] Yang seterusnya Russo-turki perang sangat ditingkatkan posisi rusia, terkemuka untuk satu lagi split di Abkhazia elit, terutamanya bersama-sama agama divisi. Semasa Perang Crimea (1853-1856), tentera rusia telah mengevakuasi Abkhazia dan Pangeran Michael (1822-1864) seolah-olah beralih ke Utsmani.[perlu rujukan]

Kemudian, kehadiran Rusia dikukuhkan dan highlander Barat Kaukasia Barat akhirnya ditundukkan oleh Rusia pada tahun 1864.[perlu rujukan] Itu otonomi Abkhazia, yang telah berfungsi sebagai seorang pro-rusia "zona penyangga" dalam menyusahkan ini wilayah, tidak lagi diperlukan oleh Tsar kerajaan dan peraturan Shervashidze datang berakhir, pada bulan November tahun 1864, Pangeran Michael telah dipaksa untuk meninggalkan hak-haknya dan menempatkan di Voronezh.[perlu rujukan] Kemudian pada tahun yang sama, Abkhazia telah dimasukkan ke dalam rusia Empayar sebagai seorang tentera khas wilayah Sukhum-Kale yang telah berubah, pada 1883, ke biasa sebagai sebahagian daripada Kutais Guberniya. Jumlah yang besar Muslim Abkhazia, dikatakan telah ditubuhkan sebanyak 40% dari penduduk Abkhazia, beremigrasi ke Ottoman antara tahun 1864 dan tahun 1878 dengan yang lain penduduk Islam Caucasus, proses yang dikenali sebagai Muhajirism.

Jeneral Abkhazia dan Georgia di Kekaisaran Rusia Tentera, abad ke-19

Kawasan yang besar wilayah ini telah ditinggalkan tidak berpenghuni dan banyak orang Armenia, Georgia, Rusia dan lain-lain kemudian dipindahkan ke Abkhazia, penempatan semula banyak wilayah kosong.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Beberapa georgia sejarah menegaskan bahwa georgia suku (Svans dan Mingrelians) telah menetap di Abkhazia sejak masa Colchis kerajaan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Dengan keputusan rasmi Rusia berkuasa penduduk dan Abkhazia Samurzakano harus belajar dan berdoa dalam bahasa rusia. Setelah pengusiran besar-besaran tahun 1878, Abkhazia masih tinggal di minoritas, secara resmi dicap "orang bersalah", dan telah tiada pemimpin mampu pemasangan serius pembangkang untuk Russification. Pada 17 Mac 1898 synodal jabatan Ortodoks rusia Gereja Georgia, kedua-dua, oleh perintah 2771, sekali lagi dilarang mengajar dan menjalankan perkhidmatan agama di gereja sekolah dan gereja-gereja Sukhumi daerah di georgia. Protes besar-besaran oleh penduduk georgia Abkhazia dan Samurzakano diikuti, berita yang sampai ke rusia kaisar. Pada 3 September tahun 1898 Suci dewan gereja mengeluarkan perintah 4880 yang memutuskan bahwa orang-orang gereja di mana umat Mingrelians iaitu Georgia, menjalankan kedua-dua perkhidmatan gereja dan gereja pendidikan di georgia, sementara Abkhazia gereja menggunakan lama Slavic. Di daerah Sukhumi, perintah ini telah dibawa keluar dalam tiga 42 gereja. Tedo Sakhokia menuntut rusia berkuasa memperkenalkan Abkhazia dan bahasa georgia dalam perkhidmatan gereja dan pendidikan. Sambutan rasmi kes jenayah membawa terhadap Tedo Sakhokia dan pemimpin-nya "Pihak georgia" aktif di Abkhazia.

Di dalam Kesatuan Soviet[sunting | sunting sumber]

Peta Soviet Kaukasus (1957-91) menunjukkan Abkhazia ASSR di dalam SSR georgia.

Pada 1921, Bolshevik Tentara Merah menyerang Georgia dan berakhir singkat kemerdekaan. Abkhazia telah dibuat Sosialis Soviet Republik (SSR Abkhazia) dengan samar-samar status perjanjian republik yang berkaitan dengan SSR georgia. Pada tahun 1931, Joseph Stalin dibuat ia bebas republik (Abkhazia Autonomous Sosialis Soviet Republik atau pendek Abkhazia ASSR) dalam SSR georgia. Walaupun nominal otonomi, ia telah dikenakan kuat peraturan langsung dari pusat berkuasa Soviet. Di bawah pemerintahan Stalin dan Beria Abkhazia sekolah ditutup, memerlukan Abkhazia anak-anak untuk belajar dalam bahasa georgia. penerbitan bahan di Abkhazia turun dan akhirnya berhenti sama sekali; Abkhazia sekolah ditutup dalam 1945/46. Dalam teror 1937-38, elit pemerintah telah dibersihkan dan Abkhazia oleh 1952 lebih dari 80% dari 228 atas pesta dan pegawai kerajaan dan perusahaan pengurus etnik Georgia, ada kekal 34 Abkhazia, 7 Rusia dan 3 orang Armenia dalam posisi ini. georgia Partai Komunis pemimpin Candide Charkviani disokong Georgianization Abkhazia.

Dasar penindasan telah lega setelah kematian Stalin dan hukuman Beria, dan Abkhazia telah diberikan peranan yang lebih besar di pemerintahan republik. Seperti dalam yang paling kecil autonomous republik, Soviet kerajaan digalakkan pembangunan dan budaya terutama sastra.[perlu rujukan] Abkhazia ASSR adalah satu-satunya autonomous republik di USSR yang bahasa namanya negara (dalam hal itu Abkhazia) telah disahkan dalam perlembagaan sebagai salah satu bahasa rasmi.

Pasca-Soviet Georgia[sunting | sunting sumber]

Setelah Kesatuan Soviet mula hancur pada akhir tahun 1980-an, etnik ketegangan meningkat antara Abkhazia dan Georgia lebih Georgia bergerak ke arah kemerdekaan. Banyak Abkhazia menentang ini, takut yang bebas Georgia akan membawa kepada penghapusan mereka otonomi, dan dikatakan bukan untuk pertubuhan Abkhazia sebagai yang memisahkan Soviet republik dalam dirinya sendiri. Di bulan juni 1988, manifesto mempertahankan Abkhazia tersendiri (dikenali sebagai Abkhazia Surat) telah dihantar untuk pemimpin Soviet Mikhail Gorbachev.

Pertikaian Georgia–Abkhazia bertukar ganas pada 16 bulan julai tahun 1989 di Sukhumi. Enam belas orang Georgia dikatakan telah terbunuh dan satu lagi 137 cedera ketika mereka mencoba untuk mendaftar di universiti georgia bukannya Abkhazia satu. Selepas beberapa hari-hari kekerasan, pasukan Soviet dipulihkan perintah di kota ini dan menyalahkan saingan nasionalis separa tentera untuk memprovokasi konfrontasi.

Pada Mac 1990, Georgia diisytiharkan kedaulatan, unilateral membatalkan perjanjian yang dibuat oleh Soviet kerajaan sejak tahun 1921 dan dengan itu bergerak lebih dekat untuk kemerdekaan. Republik Georgia diboikot 17 Maret 1991 semua Kesatuan referendum di pembaharuan Uni Soviet dipanggil oleh Gorbachev, namun, 52.3% penduduk Abkhazia (hampir semua etnik bukan penduduk georgia) mengambil bahagian dalam referendum dan mengundi dengan sebahagian besar (98.6%) untuk memelihara Kesatuan. Paling etnik bukan Georgia di Abkhazia kemudian diboikot 31 Mac referendum di Georgia kemerdekaan, yang telah didukung oleh yang besar mayoritas penduduk Georgia. Dalam beberapa minggu, Georgia menyatakan kemerdekaan pada 9 April tahun 1991, di bawah bekas pembangkang Soviet Zviad Gamsakhurdia. Di bawah Gamsakhurdia, keadaan agak tenang di Abkhazia dan kuasa-perkongsian perjanjian lama sampai di antara Abkhazia dan georgia puak, pemberian untuk Abkhazia tertentu lebih-perwakilan di perundangan tempatan.

Pemerintahan Gamsakhurdia tidak lama lagi ditentang oleh kumpulan pembangkang bersenjata, di bawah perintah Tengiz Kitovani, yang memaksa dia untuk melarikan diri negara dalam kudeta militer di januari, 1992. Bekas Soviet menteri luar dan arkitek perpecahan USSR Eduard Shevardnadze menjadi kepala negara keadaan, mewarisi sebuah kerajaan yang dikuasai oleh garis keras georgia nasionalis. Dia bukanlah seorang nasionalis etnik tetapi tidak sedikit untuk mengelak daripada dilihat sebagai pembantu pentadbiran angka dominan dan pemimpin rampasan kuasa yang melanda dia kuasa.[perlu rujukan]

Pada 21 Februari 1992, Georgia pemerintah Ketenteraan Majlis mengumumkan bahwa ia adalah menghapuskan era-Soviet perlembagaan dan mengembalikan 1921 Perlembagaan Republik Demokratik Georgia. Banyak Abkhazia ini ditafsirkan sebagai sebuah penghapusan mereka autonomous status, walaupun 1921 perlembagaan terkandung yang penyediaan untuk wilayah lepas. Pada 23 julai tahun 1992, Abkhazia puak di republik Agung Majlis diisytiharkan berkesan kemerdekaan dari Georgia, walaupun sesi diboikot oleh etnik georgia timbalan dan isyarat pergi terhalang oleh negara lain. Itu Abkhazia kepimpinan melancarkan kempen menewaskan georgia pegawai dari pejabat mereka, proses yang telah disertai oleh kekerasan. Sementara itu, Abkhazia pemimpin Tahun Ardzinba intensif nya hubungan dengan garis keras politik rusia dan tentera elit dan menyatakan dia bersedia untuk peperangan dengan Georgia.

Perang Abkhazia[sunting | sunting sumber]

Pada Ogos tahun 1992, georgia kerajaan dituduh penyokong Gamsakhurdia atas penculikan Menteri dalam Negeri Georgia dan memegang dia tawanan di Abkhazia. Kerajaan georgia dihantar 3.000 prajurit ke wilayah, kononnya untuk memulihkan ketertiban. Itu Abkhazia masih agak tidak bersenjata pada masa ini dan tentera georgia dapat mac ke Sukhumi dengan agak sedikit rintangan dan selepas itu terlibat dalam etnik berdasarkan menjarah, mencuri, penyerangan, dan pembunuhan. Yang Abkhazia unit dipaksa untuk berundur ke Gudauta dan Tkvarcheli.

Kekalahan tentera Abkhazia telah menemui tindak balas bahaya dengan gadungan Gabungan Rakyat Gunung Kaukasus, sebuah payung kumpulan menyatukan beberapa pergerakan di Utara Caucasus, termasuk unsur-unsur Circassians, Abazins, Chechen, Cossack, orang Ossetia dan ratusan sukarelawan separa tentera dan tentara bayaran dari Rusia, termasuk kemudian-sedikit diketahui Shamil Basayev, kemudian pemimpin anti-Moscow Chechen secessionists. Mereka berpihak dengan Abkhazia separatis untuk melawan kerajaan georgia. Dalam hal Basayev, ia telah mencadangkan bahawa apabila dia dan ahli-nya batalion datang untuk Abkhazia, mereka menerima latihan oleh Tentera rusia (walaupun orang lain pertikaian ini), menyampaikan lain mungkin motif. Pada bulan September, dan Abkhazia rusia separa tentera dipasang utama serangan terhadap Gagra selepas melanggar gencatan senjata, yang memandu pasukan georgia dari swathes besar republik. Shevardnadze kerajaan menuduh Rusia memberikan rahsia tentera sokongan untuk pemberontak dengan tujuan untuk "mencabut dari Georgia asli wilayah Georgia-rusia perbatasan tanah". 1992 berakhir dengan pemberontak dalam kawalan banyak Abkhazia barat laut Sukhumi.

Konflik menemui jalan buntu sehingga julai tahun 1993, ketika Abkhazia militia pemisah melancarkan gagal serangan di georgia-Sukhumi diadakan. Mereka dikelilingi dan banyak mengebom ibu, di mana Shevardnadze telah terperangkap. Berperang pihak yang setuju untuk rusia-diusahakan gencatan senjata di Adler pada akhir bulan julai. Tapi gencatan senjata rosak lagi pada 16 September, 1993. Angkatan abkhazia, bersenjata dengan sokongan dari luar Abkhazia, melancarkan serangan pada Sukhumi dan Ochamchira. Walau apa pun Dewan Keamanan PBB panggilan untuk segera pemberhentian permusuhan dan kutukan melanggar gencatan senjata dengan Abkhazia sisi, pertempuran terus. Setelah sepuluh hari pertempuran berat, Sukhumi telah diambil oleh angkatan Abkhazia pada 27 September, 1993. Shevardnadze nyaris kematian, setelah bersumpah untuk tinggal di bandar yang tidak peduli apa. Dia terpaksa melarikan diri ketika pemisah penembak jitu dipecat di hotel di mana dia tinggal. Abkhazia, Kaukasia Utara militan, dan sekutu mereka melakukan banyak kekejaman terhadap kota ini tinggal etnik Georgia, dalam apa yang telah digelar Sukhumi Pembunuhan beramai-ramai. Pembunuhan beramai-ramai dan kemusnahan terus selama dua minggu, meninggalkan ribu mati dan hilang.

Pasukan Abkhazia cepat menakluki seluruh Abkhazia sebagai kerajaan georgia menghadapi ancaman kedua: pemberontakan oleh penyokong digulingkan Zviad Gamsakhurdia di kawasan ini daripada Mingrelia (Samegrelo). Hanya satu kecil wilayah timur Abkhazia, atas Kodori gorge, kekal di bawah kawalan georgia (sehingga 2008).

Semasa perang, kasar pelanggaran hak asasi manusia telah melaporkan pada kedua-dua belah pihak (lihat Human Rights Watch laporan).Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. tentera georgia telah dituduh melakukan rompakanRalat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. dan pembunuhan "untuk tujuan meneror, merampok dan memandu Abkhazia penduduk keluar dari rumah mereka"Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. dalam fase pertama perang (menurut Human Rights Watch), sementara Georgia menyalahkan angkatan Abkhazia dan sekutu mereka untuk pembersihan etnik Georgia di Abkhazia, yang juga telah diakui oleh Organisasi untuk Keselamatan dan Kerjasama di Eropa (BARAT) Puncak di Budapest (1994),Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Lisbon (1996)Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. dan Istanbul (1999).Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Pembersihan etnik Georgia[sunting | sunting sumber]

Peringatan 2005 dari pembersihan etnik di Abkhazia, diadakan sempena ulang tahun ke-12 di Tbilisi.

Sebelum tahun 1992 Perang, Georgia membuat hampir setengah penduduk Abkhazia, walaupun kurang dari satu-kelima dari populasi adalah Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Sebagai perang berkembang, berhadapan dengan ratusan ribu etnik Georgia yang tidak bersedia untuk meninggalkan rumah mereka, Abkhazia separatis dilaksanakan proses pembersihan etnik untuk mengusir dan menghapuskan georgia etnik penduduk di Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. jumlah Yang tepat dari orang-orang terbunuh dalam pembersihan etnik dipertikaikan, bagaimanapun, ia adalah di antara dari 8,000 10,000 orang, tidak termasuk orang sipil yang terbunuh di tahun 1998 semasa pemisah serangan pada Gali wilayah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. kira-Kira untuk 250,000 etnik Georgia diusir dari rumah mereka. Sedikit lebih 200,000 Georgia tetap pelarian di Georgia betul.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Kempen pembersihan etnik juga termasuk Rusia, Armenia, Yunani, sederhana Abkhazia dan lain-lain kumpulan etnik kecil yang tinggal di Abkhazia. Lebih dari 20.000 rumah yang dimiliki oleh etnik Georgia telah musnah. Ratusan Sekolah, tadika, gereja, rumah sakit, monumen bersejarah ... ... dijarah dan dimusnahkan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Mengikuti proses pembersihan etnik dan pengusiran besar-besaran, penduduk Abkhazia telah dikurangkan untuk 216,000, dari 525,000 pada tahun 1989.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Kira-kira 250,000 pelarian georgia, beberapa 60,000 pelarian georgia kemudiannya kembali ke Abkhazia Gali daerah antara tahun 1994 dan 1998, tetapi puluhan ribu yang telah disesarkan lagi ketika melawan kembali di daerah Gali pada tahun 1998. Namun, antara 40,000 dan 60,000 pelarian telah kembali ke daerah Gali sejak tahun 1998, termasuk orang-orang komuter setiap hari di seluruh gencatan senjata garis dan mereka bermigrasi musim selaras dengan pertanian siklus.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. hak asasi manusia keadaan masih tidak menentu untuk sementara waktu di georgia-kawasan penduduk yang daerah Gali. Pbb dan lain-lain international, organisasi telah fruitlessly mendesak Abkhazia de facto berkuasa "untuk menahan diri dari pakai langkah-langkah yang tidak sesuai dengan yang tepat untuk kembali dan dengan hak asasi manusia antarabangsa, seperti diskriminasi undang-undang... [dan] untuk bekerjasama dalam pembentukan tetap hak asasi manusia pejabat di Gali dan untuk mengakui Pbb polisi sipil tanpa penundaan lebih lanjut."Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Utama daerah Gali hampir semua etnik Abkhazia, walaupun mereka kakitangan sokongan adalah etnik georgia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Pasca-perang[sunting | sunting sumber]

Abkhazia membawa republik bendera di sebuah parade.

Pemilihan presiden sedang berlangsung di Abkhazia pada 3 bulan oktober tahun 2004. Rusia disokong Raul Khadjimba, perdana menteri didukung oleh sakit keluar pemisah Presiden Tahun Ardzinba.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Poster Presiden Rusia , Vladimir Putin bersama-sama dengan Khadjimba, yang, seperti Putin, telah bekerja sebagai KGB rasmi, di mana-mana dalam Sukhumi.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Timbalan Rusia parlimen dan rusia penyanyi, yang dipimpin oleh Joseph Cobsohn, seorang Pegawai timbalan dan penyanyi terkenal datang untuk Abkhazia, berkempen untuk Khadjimba.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Bagaimanapun Raul Khadjimba kehilangan pilihanraya untuk Sergei Bagapsh. Situasi tegang di republik yang dipimpin untuk pembatalan raya oleh keputusan Mahkamah Agung. Selepas itu, kesepakatan telah melanda antara bekas saingan untuk berjalan bersama-sama, dengan Bagapsh sebagai calon presiden dan Khadjimba sebagai wakil calon presiden. Mereka menerima lebih dari 90% undi di raya baru.

Pada bulan julai tahun 2006, pasukan georgia melancarkan berjaya operasi polis terhadap memberontak administrator georgia-penduduk Kodori Gorge, Emzar Kvitsiani. Kvitsiani telah ditunjuk oleh presiden sebelumnya Georgia Edvard Shevardnadze dan menolak untuk mengaku kuasa presiden, Mikheil Saakashvili, yang berjaya Shevardnadze selepas Meningkat Revolusi. Walaupun Kvitsiani melarikan diri ditangkap oleh polis georgia, Kodori Gorge telah dibawa kembali di bawah kontrol pusat pemerintah di Tbilisi.[perlu rujukan]

Sekali-sekala tindakan kekerasan terus sepanjang tahunan selepas perang. Walaupun pengaman status rusia pengaman di Abkhazia, georgia pegawai secara rutin mendakwa pengaman rusia telah menghasut kekerasan dengan membekalkan Abkhazia pemberontak dengan senjata dan dukungan keuangan. Rusia sokongan Abkhazia menjadi disebut apabila rusia sebelum ini menjadi de facto mata dan Rusia mulai mengeluarkan pasport kepada penduduk Abkhazia. Georgia juga telah dituduh Rusia melanggar ruang udara dengan menghantar helikopter untuk menyerang georgia-dikawal bandar-bandar dalam Kodori Gorge. Pada bulan April tahun 2008, MiG rusia – dilarang dari georgia ruang udara, termasuk Abkhazia – shot down georgia UAV.

Pada 9 Ogos 2008, angkatan Abkhazia dipecat pada pasukan georgia di Kodori Gorge. Ini bertepatan dengan Ossetia Selatan 2008 perang di mana Rusia memutuskan untuk menyokong Ossetia separatis yang telah diserang oleh Georgia. konflik meningkat menjadi perang besar-besaran antara rusia dan Republik Georgia. Pada 10 agustus 2008, kira-kira 9,000 tentera rusia memasuki Abkhazia kononnya untuk mengukuhkan rusia pengaman di republik. Tentang 1,000 Abkhazia askar bergerak untuk mengusir sisa pasukan georgia dalam Abkhazia di Atas Kodori Gorge. Oleh 12 bulan ogos pasukan georgia dan warga sipil telah dipindahkan bahagian terakhir Abkhazia di bawah kawalan kerajaan georgia. Rusia mengakui kemerdekaan Abkhazia pada 26 agustus 2008. Ini diikuti oleh pembatalan tahun 1994 gencatan senjata dan perjanjian pemberhentian PBB dan OSCE pemantauan misi. 28 agustus 2008, Parlimen Georgia berlalu resolusi mengisytiharkan Abkhazia rusia wilayah yang diduduki.

Sejak kemerdekaan diakui oleh Rusia, satu siri perjanjian kontroversi yang dibuat antara kerajaan Abkhazia dan rusia yang disewa atau dijual beberapa aset utama negeri dan melepaskan kawalan ke atas sempadan. Mei 2009 beberapa pihak oposisi dan veteran perang kumpulan membantah tawaran ini mengadu bahwa mereka melemahkan kedaulatan negara itu dan mempertaruhkan bertukar satu kolonial (Georgia) untuk satu lagi (Rusia). Wakil Presiden, Raul Khadjimba, meletak jawatan pada 28 Boleh berkata, dia bersetuju dengan kritikan pembangkang telah dibuat. Selepas itu, persidangan pembangkang pihak yang dinamakan Raul Khadjimba sebagai calon mereka di bulan desember 2009 Abkhazia pemilihan presiden dimenangi oleh Sergei Bagapsh.

Pergolakan politik pada tahun 2014[sunting | sunting sumber]

Pada musim bunga 2014, pembangkang yang mengemukakan ultimatum untuk Presiden Aleksandr Ankvab untuk menolak kerajaan dan membuat perubahan radikal. Pada 27 Mungkin 2014, di pusat Sukhumi, 10,000 penyokong Abkhazia pembangkang berkumpul untuk massa demonstrasi. Pada hari yang sama, Ankvab markas di Sukhumi telah menyerbu oleh kumpulan pembangkang yang dipimpin oleh Raul Khadjimba, memaksa dia ke dalam penerbangan ke Gudauta. pembangkang mendakwa protes telah memicu dengan kemiskinan, tetapi utama titik perdebatan adalah Presiden Ankvab adalah dasar liberal ke arah etnik Georgia di Gali wilayah. Pembangkang kata dasar ini bisa membahayakan Abkhazia etnik Abkhazia identiti.

Selepas Ankvab melarikan diri dari ibunegara, pada 31 Mei, Perhimpunan Abkhazia dilantik parlimen speaker Valery Bganba bertindak sebagai presiden, mengisytiharkan Ankvab dapat berkhidmat. Ia juga memutuskan untuk mengadakan pemilihan presiden awal pada 24 agustus tahun 2014. Ankvab tidak lama lagi mengisytiharkan peletakan formal, walaupun dia dituduh lawannya bertindak enjin carian web dan melanggar konstitusi. Khajimba kemudian dilantik sebagai presiden, mengambil pejabat pada bulan September tahun 2014.

Pada November 2014, Vladimir Putin berpindah ke formalise Abkhazia militer hubungan sebagai sebahagian daripada angkatan tentera rusia, menandatangani perjanjian dengan Khajimba. kerajaan georgia mengutuk perjanjian itu sebagai "sebuah langkah ke arah pengambilan".

Status[sunting | sunting sumber]

Peta Georgia menonjolkan Abkhazia (hijau) dan Ossetia Selatan (ungu).

Abkhazia, Artsakh, Transnistria, dan Ossetia Selatan adalah zon pasca-Soviet "konflik beku". empat syarikat menjaga hubungan baik dengan satu sama lain dan membentuk Masyarakat untuk Demokrasi dan hak-Hak bangsa-Bangsa. Rusia dan Nicaragua secara resmi diakui Abkhazia selepas Russo-georgia Berperang. Venezuela diiktiraf Abkhazia pada bulan September 2009. Pada bulan desember 2009, Nauru diiktiraf Abkhazia, dilaporkan dalam kembali untuk $50 juta dalam bantuan kemanusiaan dari Rusia. republik Yang tidak diiktiraf Transnistria dan sebahagiannya diiktiraf republik Ossetia Selatan telah diakui Abkhazia sejak tahun 2006. Abkhazia juga ahli tidak digambarkan Bangsa dan Rakyat Organisasi (UNPO).

Sebahagian negara berdaulat mengenali Abkhazia sebagai sebahagian daripada Georgia dan sokongan yang integritas teritorial menurut prinsip-prinsip undang-undang antarabangsa, walaupun Belarus telah menyatakan simpati ke arah pengiktirafan Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Beberapa telah secara resmi menyatakan Abkhazia sebagai bawah pendudukan oleh tentera rusia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Pbb telah mendesak kedua-dua pihak untuk menyelesaikan sengketa melalui diplomatik dialog dan mengesahkan status terakhir Abkhazia di georgia perlembagaan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Bagaimanapun, Abkhazia de facto kerajaan menganggap Abkhazia negara yang berdaulat bahkan jika ia adalah diakui oleh beberapa negara-negara lain. Pada awal tahun 2000, maka-UN Khas Wakil Sekretaris Jenderal Dieter Boden dan Kumpulan Kawan Georgia, yang terdiri dari wakil Rusia, Amerika, Inggris, Perancis, dan Jerman, yang dirangka dan secara tidak rasmi menyampaikan dokumen ke pihak menggariskan sebuah mungkin pengedaran kompetensi antara Abkhazia dan berkuasa georgia, berdasarkan teras menghormati integritas teritorial georgia. Itu Abkhazia sisi, bagaimanapun, tidak pernah menerima kertas sebagai dasar untuk negosiasi.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Akhirnya, Rusia juga menarik diri kelulusan dokumen.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Pada tahun 2005 dan 2008, georgia kerajaan yang ditawarkan Abkhazia yang tinggi otonomi dan mungkin persekutuan struktur dalam sempadan dan bidang kuasa Georgia.

Pada 18 Oktober 2006, orang-Orang Perhimpunan Abkhazia berlalu resolusi memanggil Rusia, organisasi antarabangsa dan seluruh masyarakat internasional untuk mengenali Abkhazia kemerdekaan atas dasar itu Abkhazia memiliki semua sifat-sifat sebuah negara merdeka. Pbb telah menegaskan "komitmen semua Anggota untuk kedaulatan, kemerdekaan dan integritas teritorial Georgia dalam diakui sempadan" dan digariskan prinsip-prinsip asas resolusi konflik yang memanggil segera kembali semua orang-orang pelarian dan bukan untuk semula-permusuhan.

Georgia menuduh pemisah Abkhazia setelah menjalankan sengaja kempen pembersihan etnik sehingga atas 250,000 Georgia, tuntutan didukung oleh Organisasi untuk Keselamatan dan Kerjasama di Eropa (BARAT; Budapest, Lisbon dan Istanbul deklarasi). Dewan Keamanan PBB telah dielakkan menggunakan istilah "pembersihan etnik" tetapi telah menegaskan "unacceptability demografi perubahan yang dihasilkan dari konflik". Pada 15 Mei 2008, Pbb Ketua Perhimpunan pakai yang tidak terikat mengiktiraf hak semua pelarian (termasuk korban dilaporkan "pembersihan etnik") untuk kembali ke Abkhazia dan untuk mengekalkan atau mengembalikan hak harta mereka di sana. "Menyesal" cuba untuk mengubah sebelum perang demografi komposisi dan dipanggil untuk "pembangunan pesat jadual untuk memastikan segera kembali sukarela semua pelarian dan pelarian ke rumah mereka."

Pada 28 Mac 2008, Presiden Georgia, Mikheil Saakashvili diumumkan kerajaan baru cadangan untuk Abkhazia: seluas mungkin otonomi dalam rangka negara georgia, bersama zon bebas ekonomi, perwakilan di pusat berkuasa termasuk pos wakil presiden dengan hak untuk membatalkan Abkhazia berkaitan dengan keputusan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Yang Abkhazia pemimpin Sergei Bagapsh ditolak ini inisiatif baru sebagai "propaganda", yang membawa ke Georgia aduan yang keraguan ini adalah "dicetuskan oleh Rusia, bukannya dengan perasaan sebenar Buangan orang-orang."Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Kedutaan Rusia di Sukhumi

Pada 3 Julai 2008, Parlimen Perhimpunan OSCE berlalu resolusi di sesi tahunan dalam Lalu, menyatakan kekhawatiran baru-baru Rusia bergerak di Abkhazia memisahkan diri. Resolusi panggilan di rusia berkuasa untuk menahan diri dari mengekalkan hubungan dengan wilayah memisahkan diri "dalam apa-apa cara itu akan menjadi sebuah tantangan untuk kedaulatan Georgia" dan juga menggesa Rusia "untuk mematuhi BARAT standard dan umumnya diterima norma antarabangsa dengan hormat kepada ancaman atau gunakan kekerasan untuk menyelesaikan konflik dalam hubungan dengan yang lain mengambil bahagian Negeri."

Pada 9 Julai 2012, BARAT Parlimen Perhimpunan berlalu resolusi pada sesi tahunan di Monaco, menekankan integriti wilayah Georgia dan merujuk untuk memisahkan diri Abkhazia dan Ossetia Selatan sebagai "diduduki wilayah". Resolusi "mendesak Pemerintah dan Parlimen Federasi rusia, serta de facto berkuasa Abkhazia, Georgia dan Ossetia Selatan, Georgia, untuk membenarkan Kesatuan Eropah Pemantauan Misi tanpa halangan akses ke wilayah yang diduduki." Ia juga mengatakan bahawa BARAT Parlimen Perhimpunan adalah "mengambil berat tentang kemanusiaan keadaan pelarian kedua-dua di Georgia dan di wilayah yang diduduki Abkhazia, Georgia dan Ossetia Selatan, Georgia, serta penolakan hak kembali ke tempat-tempat mereka tinggal." Perhimpunan itu adalah dimensi parlimen BARAT dengan 320 undang-undang dari organisasi 57 mengambil bahagian negeri, termasuk Rusia.

Undang-undang pada Wilayah Diduduki Georgia[sunting | sunting sumber]

Russia pangkalan tentera di Abkhazia sebagaimana 2016

Pada akhir oktober tahun 2008 Presiden Saakashvili menandatangani undang-undang-undang di wilayah yang diduduki diluluskan oleh georgia Parlimen. Undang-undang meliputi kawasan memisahkan diri Abkhazia dan Tskhinvali (wilayah bekas Ossetia Selatan Autonomous Wilayah).Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. undang-undang menyatakan sekatan pada pergerakan bebas dan ekonomi aktiviti di wilayah. Khususnya, menurut undang-undang, warga asing perlu memasukkan dua memisahkan diri kawasan hanya melalui Georgia betul. Masuk ke Abkhazia harus dibawa keluar dari Zugdidi Daerah dan ke Ossetia Selatan dari Daerah Gori. Jalan utama yang membawa kepada Ossetia Selatan dari seluruh Georgia melalui Daerah Gori.

Undang-undang, bagaimanapun, juga senarai "khas" kes di mana masuk ke kawasan memisahkan diri tidak akan dianggap sebagai menyalahi undang-undang. Ia menetapkan bahawa permit khas untuk masuk ke dalam kawasan memisahkan diri boleh dikeluarkan jika perjalanan ada "menyajikan Georgia kepentingan negara; aman resolusi konflik; de-pekerjaan atau tujuan kemanusiaan." Undang-undang juga larangan apa-apa jenis aktivitas ekonomi – kewirausahaan atau bukan kewirausahaan, jika kegiatan seperti itu memerlukan izin, lesen dan pendaftaran mengikut undang-undang georgia. Ia juga melarang udara, laut dan komunikasi jalan kereta api dan antarabangsa transit melalui wilayah, eksplorasi mineral dan pemindahan wang. Pemberian yang meliputi aktiviti ekonomi adalah surut, akan kembali ke tahun 1990.

Undang-undang mengatakan bahawa di Persekutuan Rusia – negeri yang telah dilakukan pendudukan militer – yang sepenuhnya bertanggung jawab untuk itu pelanggaran hak asasi manusia di Abkhazia dan Ossetia Selatan. Federasi rusia, menurut dokumen itu, juga bertanggungjawab untuk pampasan bahan dan moral kerusakan yang diakibatkan pada rakyat georgia, tanpa orang-orang asing dan rakyat, yang di Georgia dan memasuki wilayah diduduki dengan permit yang sesuai. Undang-undang juga mengatakan bahawa de facto agensi negeri dan pegawai yang beroperasi di wilayah yang diduduki dianggap oleh Georgia seperti yang menyalahi undang-undang. Undang-undang akan tetap memaksa sehingga "pemulihan penuh georgia bidang kuasa" ke atas wilayah memisahkan diri sadar.

Status-pasport neutral[sunting | sunting sumber]

Kini Georgia menganggap semua penduduk Abkhazia rakyatnya, ketika mereka melihat diri mereka sebagai rakyat Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Pada musim panas 2011 Parlimen Georgia pakai pakej undangan pindaan menyediakan untuk pengeluaran neutral pengenalan dan dokumen perjalanan kepada penduduk di Abkhazia dan bekas Ossetia Selatan autonomous wilayah Georgia. Dokumen itu membolehkan di luar negara juga menikmati sosial manfaat yang ada di Georgia. Baru neutral pengenalan dan dokumen perjalanan dipanggil "neutral paspor".

Menurut georgia pegawai, "pasport neutral" tidak mempunyai apa-apa simbol Georgia dan hanya melahirkan seorang pendaftaran nombor, dan nombor individu. Moscow dikatakan ia adalah Georgia "muslihat licik" karena pasport yang terkandung Georgia kod dan georgia Kementerian sebagai mengeluarkan badan.

Kementerian Luar Abkhazia menyatakan kekhawatiran tentang beberapa negara-negara menyedari "pasport neutral." Kementerian juga berkata peningkatan jumlah penduduk Abkhazia dengan pasport Rusia telah dinafikan Mengira visa.

Sebagaimana Mei 2013, dokumen neutral telah diakui oleh Jepun, Czech Republik, Latvia, Lithuania, Slovakia, Amerika Syarikat, Bulgaria, Poland, Israel, Estonia dan Romania.

Menurut media rusia, Presiden Republik Abkhazia, Alexander Ankvab terancam international, organisasi yang diterima neutral pasport, katakan pada pertemuan dengan pimpinan dari kementerian luar negeri yang "international, organisasi yang mencadangkan yang dipanggil neutral pasport, akan meninggalkan Abkhazia."Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Penglibatan Rusia[sunting | sunting sumber]

Pemimpin Abkhazia, Rusia dan Ossetia Selatan, tidak lama setelah perang 2008. Kiri ke kanan: Presiden Ossetia Selatan Eduard Kokoity; Presiden Rusia Dmitry Medvedev; Menteri Luar Rusia Sergey Lavrov; Presiden Abkhazia Sergei Bagapsh.

Semasa georgia–Abkhazia konflik, rusia berkuasa dan tentera dibekalkan logistik dan bantuan militer ke pemisah sampingan. Hari ini, Rusia masih mengekalkan kuat pengaruh politik dan tentera ke atas peraturan pemisah di Abkhazia. Rusia juga telah dikeluarkan pasport untuk rakyat Abkhazia sejak tahun 2000 (seperti pasport Abkhazia tidak boleh digunakan untuk perjalanan internasional) dan seterusnya mereka dibayar pencen persaraan dan kewangan yang lain manfaat. Lebih dari 80% dari penduduk Abkhazia telah menerima pasport Rusia dengan 2006. Sebagai warga rusia hidup di luar negara, Abkhazia tidak membayar cukai rusia atau melayani di Tentara rusia. Tentang 53,000 pasport Abkhazia telah dikeluarkan sebagai Mei tahun 2007.

Moscow, pada waktu tertentu, membayangkan bahawa ia mungkin mengenali Abkhazia dan Ossetia Selatan ketika negara-negara Barat mengakui kemerdekaan Kosovo, menunjukkan bahawa mereka telah mencipta duluan. Berikut Kosovo deklarasi kemerdekaan, parlimen rusia mengeluarkan pernyataan bersama membaca: "Kini yang keadaan di Kosovo telah menjadi antarabangsa duluan, Rusia harus mengambil kira Kosovo skenario... ketika mempertimbangkan berterusan wilayah konflik." pada Mulanya Rusia terus kelewatan pengiktirafan kedua-dua ini republik. Bagaimanapun, di 16 April tahun 2008, keluar presiden rusia, Vladimir Putin mengarahkan kerajaan untuk mewujudkan rasmi hubungan dengan Ossetia Selatan dan Abkhazia, terkemuka untuk Georgia kutukan apa yang digambarkan sebagai upaya "de facto pengambilan" dan kritikan dari Kesatuan Eropah, NATO, dan beberapa kerajaan Barat.

Kemudian pada April 2008, Rusia menuduh Georgia cuba untuk mengeksploitasi sokongan NATO untuk mengawal Abkhazia dengan kekerasan dan mengumumkan ia akan peningkatan kehadiran militer di kawasan, berikrar untuk membalas ketenteraan terhadap usaha Georgia. Georgia Perdana Menteri Lado Gurgenidze berkata Georgia akan merawat mana-mana pasukan tambahan di Abkhazia sebagai "melampaui batas".

Sebagai tindak balas ke georgia serangan Ossetia Selatan, Perhimpunan Persekutuan Rusia dipanggil sesi luar biasa selama 25 agustus 2008 untuk membincangkan pengiktirafan Abkhazia dan Ossetia Selatan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Berikut bulat resolusi yang telah diluluskan oleh kedua-dua rumah parlimen memanggil presiden rusia untuk mengakui kemerdekaan memisahkan diri republik,Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. presiden rusia, Dmitri Medvedev, secara resmi diakui kedua-duanya pada 26 agustus 2008.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. rusia pengiktirafanRalat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. dikutuk oleh NATO bangsa-bangsa, BARAT dan Eropah Majlis bangsaRalat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. disebabkan oleh "melanggar integritas teritorial dan undang-undang antarabangsa".Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. UN Jeneral Setiausaha, Ban Ki-bulan menyatakan bahawa negara berdaulat harus memutuskan sendiri apakah mereka ingin mengakui kemerdekaan sengketa wilayah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Rusia telah memulakan kerja pada pertubuhan pangkalan tentera laut dalam Ochamchire oleh mengorek pantai untuk membenarkan perjalanan mereka lebih besar kapal angkatan laut. Sebagai tindak balas ke georgia laut blokade Abkhazia, di mana georgia penjaga pantai telah menahan kapal menuju ke dan dari Abkhazia, Rusia mulai berpatroli di Laut Hitam untuk melindungi Abkhazia-transit kapal dan menahan kapal georgia mengemudi Abkhazia perairan.

Kejauhan pengaruh Rusia di Abkhazia telah menyebabkan beberapa penduduk setempat mengatakan Abkhazia adalah di bawah rusia penuh kawalan, tetapi mereka masih lebih suka rusia pengaruh ke atas georgia.

Penglibatan antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Pemeriksaan sempadan di Sungai Psou

PBB telah memainkan peranan dalam konflik dan damai proses: militer peranan melalui misi pemerhati (UNOMIG); dua diplomatik peranan melalui Dewan Keamanan dan pelantikan Utusan Khas, digantikan oleh yang Istimewa Wakil Sekretaris Jenderal; kemanusiaan peranan (UNHCR dan UNOCHA); pembangunan peranan (UNDP); hak asasi manusia peranan (UNHCHR); dan rendah utama kapasiti dan keyakinan-bangunan peranan (UNV). Kedudukan PBB telah bahawa tidak akan ada perubahan secara paksa di sempadan antarabangsa. Apa-apa penyelesaian harus bebas dirundingkan dan berdasarkan otonomi untuk Abkhazia legitimised oleh referendum di bawah pemerhatian antarabangsa sekali etnik penduduk telah kembali. Menurut Barat tafsiran yang campur tangan tidak melanggar undang-undang antarabangsa sejak Georgia, sebagai sebuah negara berdaulat, mempunyai hak untuk mendapatkan perintah di wilayahnya dan melindungi integritas teritorial.[perlu rujukan]

Pihak OSCE telah semakin terlibat dalam dialog dengan pegawai dan saudara masyarakat wakil di Abkhazia, terutama dari organisasi bukan kerajaan (NGO) dan media, mengenai standard dimensi manusia di kawasan dan sedang mempertimbangkan kehadiran di Gali. Yang BARAT melahirkan kebimbangan dan kutukan lebih pembersihan etnik Georgia di Abkhazia pada tahun 1994 Budapest Puncak Keputusan dan kemudian di Lisbon Puncak Deklarasi di tahun 1996.

Amerika syarikat menolak pemisahan unilateral Abkhazia dan menggesa integrasi ke Georgia sebagai unit autonomous. Pada tahun 1998 Amerika syarikat telah mengumumkan kesediaan untuk agihkan sehingga untuk $15 juta untuk pemulihan infrastruktur di Gali wilayah jika kemajuan besar dibuat dalam proses perdamaian. USAID sudah dibiayai beberapa kemanusiaan inisiatif untuk Abkhazia. AMERIKA syarikat telah dalam beberapa tahun kebelakangan ini meningkatkan dukungan militer untuk angkatan bersenjata georgia tetapi telah menyatakan bahawa ia tidak akan membiarkan apa-apa bergerak ke arah keamanan penguatkuasaan di Abkhazia.[perlu rujukan]

Pada 22 Ogos 2006, Senator Richard Lugar, kemudian mengunjungi Georgia modal Tbilisi, bergabung ahli politik georgia kritikan dalam misi pengaman rusia, yang menyatakan bahawa "kerajaan AS menyokong desakan kerajaan georgia pada pengeluaran pengaman rusia dari wilayah konflik di Abkhazia dan Tskhinvali daerah".

Pada 5 Oktober 2006, Javier Solana, Wakil Tinggi untuk Luar Biasa dan Dasar Keselamatan dari Kesatuan Eropah, mengesampingkan kemungkinan menggantikan pengaman rusia dengan EU memaksa. Pada 10 oktober 2006, EU Selatan Caucasus utusan Peter Semneby berkata "tindakan Rusia di Georgia mata-mata baris telah rosak kredibilitinya sebagai neutral penjaga perdamaian di EU Laut Hitam kejiranan."

Pada 13 Oktober 2006, Dewan Keamanan PBB bersepakat mengambil resolusi, berdasarkan Sekumpulan Kawan Jeneral Setiausaha, draf, melanjutkan UNOMIG misi sehingga 15 April tahun 2007. Mengakui bahawa "baru dan situasi tegang" menyebabkan, sekurang-kurangnya di bahagian, dari georgia pasukan khas' operasi di atas Kodori Valley, resolusi menggesa negara untuk memastikan bahawa tidak ada tentera tidak dibenarkan oleh Moscow perjanjian gencatan senjata hadir di kawasan itu. Ia meminta kepimpinan Abkhazia sisi ke alamat serius yang perlu untuk yang terhormat, selamat kembali pelarian dan pelarian dan untuk meyakinkan penduduk tempatan di daerah Gali yang mereka tinggal hak-hak dan identiti akan dihormati. Pihak georgia adalah "sekali lagi diminta untuk menangani serius sah Abkhazia masalah keselamatan, untuk mengelakkan langkah-langkah yang boleh dilihat sebagai mengancam dan untuk menahan diri dari militan retorik dan tindakan provokatif, terutama dalam Kodori atas Lembah.""Recognition may come 'this year', South Ossetia's leaders says – Report". United Nations Observer Mission in Georgia. February 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 May 2008. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Panggilan kepada kedua-dua pihak untuk mengikuti pada inisiatif dialog, ia terus mendesak mereka untuk mematuhi sepenuhnya semua perjanjian sebelumnya mengenai non-kekerasan dan keyakinan-bangunan, khususnya orang-orang berkaitan dengan pemisahan kuasa. Mengenai dipertikaikan peranan pengaman dari Negara-Negara Merdeka (CIS), Majlis menekankan pentingnya rapat, berkesan kerjasama antara UNOMIG dan kuasa itu dan melihat untuk semua pihak untuk terus melanjutkan kerjasama yang diperlukan untuk mereka. Pada masa yang sama, dokumen yang mengesahkan "komitmen semua Anggota untuk kedaulatan, kemerdekaan dan integritas teritorial Georgia dalam diakui perbatasan."

Kepercayaan HALO, antarabangsa bukan keuntungan organisasi yang mengkhususkan diri dalam pembuangan sampah perang, yang telah aktif di Abkhazia sejak tahun 1999 dan telah siap pembuangan periuk api di Sukhumi dan Gali daerah. Ia diisytiharkan Abkhazia "saya percuma" pada 2011.

NGO utama bekerja di Abkhazia adalah Perancis-berdasarkan antarabangsa NGO Premiere-Urgence (PU): PU telah melaksanakan pemulihan dan ekonomi kebangkitan program-program untuk mendukung penduduk rentan dipengaruhi oleh konflik beku selama hampir 10 tahun.[perlu rujukan]

Rusia tidak membenarkan Pemantauan Misi Kesatuan Eropah (EUMM) untuk memasuki Abkhazia.

Pengiktirafan[sunting | sunting sumber]

Abkhazia adalah sebuah negara yang tidak diiktiraf bagi kebanyakan sejarah. Berikut adalah senarai politik entitas yang secara rasmi mengenali Abkhazia.

Anggota PBB

  • (Rusia) Rusia diiktiraf Abkhazia pada 26 agustus 2008 selepas tahun 2008 Ossetia Selatan perang.
  • Nicaragua Nicaragua diiktiraf Abkhazia pada 5 September 2008.
  • Venezuela Venezuela diiktiraf Abkhazia pada 10 September 2009.
  • Nauru Nauru diiktiraf Abkhazia pada 15 bulan desember 2009.

Sebahagiannya diiktiraf dan tidak diiktiraf wilayah

Bekas pengiktirafan

Geografi dan iklim[sunting | sunting sumber]

"Pemandangan dari Gunung Agepsta dan Turyi ngeri (Tur Gunung) dari atas Kamennyi Stolb, Aibga Ridge.", 2014.
Tasik Ritsa

Abkhazia meliputi kawasan kira-kira 8,660 km2 (3,344 bt2) di hujung barat Georgia. Ini Caucasus Gunung ke utara dan timur laut bahagikan Abkhazia dan rusia. Ke timur dan asia, Abkhazia adalah dikelilingi oleh georgia kawasan Samegrelo-Zemo Svaneti; dan di selatan dan barat daya dengan Laut Hitam.

Abkhazia mempunyai pelbagai geografi dengan tanah rendah regangan ke utara amat pergunungan. Lebih Besar Gunung Caucasus berjalan di sepanjang wilayah perbatasan utara, dengan spurs"World's Deepest Caves List from The National Speleological Society". Caverbob.com. 4 June 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 May 2010. Dicapai pada 22 June 2010. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)Gagra, Bzyb dan Kodori antara – membahagikan kawasan ke dalam, baik-disiram lembah. Puncak tertinggi Abkhazia adalah di timur laut dan timur dan beberapa melebihi 4,000 meter (13,123 ka) di atas permukaan laut. Abkhazia lanskap antara pantai hutan dan ladang limau untuk tetap salju dan gletser di utara wilayah. Walaupun suasana Abkhazia topografi kompleks telah terlepas paling wilayah dari pembangunan manusia besar, tanah yang subur ditanam menghasilkan teh, tembakau, arak dan buah-buahan, tulang belakang pertanian tempatan sektor.

Abkhazia kaya dengan pengairan oleh sungai-sungai kecil yang berasal dari Gunung Caucasus. Ketua ini adalah: Kodori, Bzyb, Ghalidzga, dan Gumista. Sungai Psou memisahkan kawasan dari Rusia, dan Inguri berfungsi sebagai batas antara Abkhazia dan Georgia betul. Terdapat beberapa periglacial dan kawah tasik di pegunungan Abkhazia. Tasik Ritsa adalah yang paling penting daripada mereka.

Melihat dari tanjung Pitsunda

Di dunia gua paling terdalam, Krubera (Voronja) ("Gagak' Gua"), terletak di Abkhazia Caucasus barat pegunungan. Kajian terkini (pada bulan September tahun 2006) telah diukur tegak tahap dari sistem gua ini sebagai 2,158 meter (7,080 ka) antara tertinggi dan terendah menjelajahi mata.

Karena Abkhazia berdekatan dengan Laut Hitam dan perisai Caucasus, Gunung kawasan iklim adalah sangat sederhana. Kawasan pantai republik mempunyai iklim tropika, di mana rata-rata suhu tahunan di kawasan-kawasan yang paling adalah sekitar [convert: precision too large], dan rata-rata suhu januari masih di atas beku. iklim di ketinggian yang lebih tinggi berbeza dari pergunungan maritim untuk sejuk dan summerless. Juga, disebabkan kedudukannya di lereng angin Caucasus, Abkhazia menerima jumlah yang tinggi hujan, walaupun kelembapan berkurangan di pedalaman. Tahunan hujan vacillates dari 1,200–1,400 mm (47–55 in) sepanjang pantai "Travel advice by country: Georgia". United Kingdom Foreign and Commonwealth Office. Dicapai pada 28 November 2016. dalam lebih tinggi gunung-ganang. Gunung-gunung Abkhazia menerima sejumlah besar snow.

Kawasan tanah rendah digunakan untuk menjadi dilindungi oleh petak oak, beech, dan hornbeam, yang telah dibersihkan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Ada dua pintu masuk utama ke Abkhazia. Selatan pintu masuk adalah di Inguri jembatan, jauh dari kota Zugdidi. Utara pintu masuk ("Psou") di bandar Leselidze. Kerana keadaan dengan sebuah pengenalan kontroversi, banyak kerajaan asing menasihati rakyat mereka menentang perjalanan ke Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Menurut Presiden Raul Khajimba, sepanjang musim panas tahun 2015, ribuan pelancong dikunjungi Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Politik dan kerajaan[sunting | sunting sumber]

Abkhazia adalah semi-presiden republik, dan kedua dipilih Presiden Abkhazia telah Sergei Bagapsh. Bagapsh datang untuk kuasa berikut yang mendalam memecah oktober tahun 2004 pemilihan presiden. Pilihan raya akan datang telah diadakan pada 12 desember 2009. Bagapsh telah dipilih semula sebagai presiden dengan 59.4% dari jumlah undi.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Alexander Ankvab, wakil presiden, telah ditunjuk bertindak presiden selepas bekas presiden kematian pada 29 Mei 2011Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. sehingga memenangi pilihan raya di dalam haknya sendiri kemudian pada 26 agustus tahun 2011.

Perundangan kuasa yang diberikan dalam Dewan Rakyat, yang terdiri dari 35 dipilih ahli. Terakhir raya telah diadakan pada 10/24 Mac 2012. Etnik lain daripada Abkhazia (Armenia, Rusia dan Georgia) mendakwa untuk menjadi di bawah-diwakili dalam Perhimpunan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Kebanyakan pelarian dari 1992-1993 perang (terutamanya etnik Georgia) tidak dapat kembali dan itu telah dikeluarkan dari proses politik.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Abkhazia pegawai telah menyatakan bahawa mereka telah diberikan Federasi rusia tanggungjawab mewakili kepentingan mereka di luar negara.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Mengikut kajian 2010 yang diterbitkan oleh Universiti Colorado Batu, sebahagian besar penduduk Abkhazia menyokong kemerdekaan, walaupun nombor yang lebih kecil memihak bergabung dengan Persekutuan rusia. Sokongan untuk penyatuan dengan Georgia adalah sangat rendah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Bahkan di antara etnik Georgia, hampir 50% lebih suka Abkhazia tetap sebuah negara yang merdeka dan kurang dari 20% dari mereka percaya kembali ke Georgia adalah perlu, kerana kebanyakan daripada mereka telah disesuaikan untuk keadaan sekarang. Antara etnik Abkhazia, sokongan yang jelas untuk penyatuan dengan Georgia adalah sekitar 1%; angka yang sama boleh didapati di kalangan etnik Rusia dan Armenia juga.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Autonomous Republik Abkhazia[sunting | sunting sumber]

Logo Kerajaan Autonomous Republik Abkhazia.

Kerajaan Autonomous Republik Abkhazia adalah kerajaan di pengasingan yang Georgia mengakui sebagai undang-undang kerajaan Abkhazia. Ini pro-georgia kerajaan mengekalkan kedudukan di Abkhazia wilayah, di atas Kodori Valley dari julai, 2006 sehingga ia dipaksa oleh berjuang dalam agustus 2008. Kerajaan ini juga bertanggung jawab untuk hal ehwal beberapa 250,000 Pelarian, dipaksa untuk meninggalkan Abkhazia mengikuti Perang di Abkhazia dan pembersihan etnik yang diikuti.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Kepala semasa Kerajaan Vakhtang Kolbaia.

Semasa Perang di Abkhazia, Kerajaan Autonomous Republik Abkhazia (pada masa georgia puak "Majlis Menteri Abkhazia") kiri Abkhazia selepas Abkhazia pemisah kuasa-kuasa mengambil kawalan kawasan modal Sukhumi dan dipindahkan ke Georgia modal Tbilisi di mana ia beroperasi sebagai Kerajaan Abkhazia di pengasingan selama hampir 13 tahun. Dalam tempoh ini, Kerajaan Abkhazia dalam buangan, dipimpin oleh Tamaz Nadareishvili, telah diketahui untuk seorang garis keras pendirian ke arah Abkhazia masalah dan sering menyuarakan pendapat mereka yang penyelesaian konflik hanya dapat dicapai melalui Georgia tentera sambutan untuk secessionism.[perlu rujukan] Kemudian, Nadareishvili pentadbiran terlibat dalam beberapa dalaman kontroversi dan tidak mengambil bahagian yang aktif dalam politik Abkhazia[perlu rujukan] sampai ketua baru, Irakli Alasania, telah ditunjuk oleh Presiden Georgia, Mikheil Saakashvili, utusan dalam pembicaraan damai lebih Abkhazia.

Bahagian pentadbiran[sunting | sunting sumber]

1) Gagra 2) Gudauta 3) Sukhumi 4) Gulripshi 5) Ochamchira 6) Tkvarcheli 7) Gali

Republik Abkhazia dibahagikan ke tujuh raions bernama setelah utama mereka bandar-bandar: Gagra, Gudauta, Sukhumi, Ochamchira, Gulripshi, Tkvarcheli dan Gali. Ini daerah kebanyakannya masih tidak berubah sejak pecahnya Uni Soviet, dengan pengecualian Tkvarcheli daerah, yang dibuat pada tahun 1995 dari bahagian Ochamchira dan Gali daerah.[perlu rujukan]

Presiden Republik melantik daerah' kepala dari orang-orang yang dipilih untuk daerah' perhimpunan. Ada perhimpunan kampung yang dipilih kepala dilantik oleh ketua daerah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Pentadbiran subbahagian Abkhazia digunakan oleh Georgia adalah sama dengan yang digariskan atas, kecuali daerah Tkvarcheli baru.[perlu rujukan]

Tentera[sunting | sunting sumber]

Pasukan Bersenjata Abkhazia adalah tentera dari Republik Abkhazia. Dasar Abkhazia angkatan bersenjata telah dibentuk oleh etnik Abkhazia National Guard terbentuk pada awal tahun 1992. Kebanyakan senjata itu datang dari bekas bahagian udara russia pangkalan di Gudauta. Abkhazia tentera terutamanya angkatan darat tetapi termasuk kecil laut dan udara unit. Rusia telah pada masa sekitar 1600 pasukan yang ditempatkan di Abkhazia.

Angkatan Bersenjata Abkhazia terdiri dari:

  • Tentera Darat Abkhazia dengan tetap memaksa sekitar 5000, tetapi dengan simpanan dan paramiliter personel ini mungkin meningkat ke sampai dengan 50.000 dalam kali tentera konflik. Nombor yang tepat dan jenis peralatan yang digunakan kekal tidak dapat disahkan.
  • Angkatan Laut Abkhazia yang terdiri dari tiga bahagian berdasarkan di Sukhumi, Ochamchire dan Pitsunda, tetapi rusia penjaga pantai rondaan perairan mereka.
  • Tentera Udara Abkhazia, unit kecil yang terdiri dari beberapa pesawat pejuang dan helikopter.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Ekonomi Abkhazia adalah banyak bersepadu dengan Rusia dan menggunakan rusia sebelum ini sebagai mata. Abkhazia telah mengalami kenaikan ekonomi sederhana sejak tahun 2008 Ossetia Selatan perang dan Rusia berikutnya pengiktirafan Abkhazia kemerdekaan. Kira-kira setengah Abkhazia negeri bajet dibiayai dengan wang bantuan dari Rusia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Pelancongan adalah yang utama industri dan, menurut Abkhazia berkuasa, hampir satu juta pelancong (terutamanya dari Rusia) datang ke Abkhazia pada tahun 2007.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Abkhazia juga menikmati tanah yang subur dan produk pertanian yang banyak, termasuk teh, tembakau, arak dan buah-buahan (terutama jeruk dan hazelnut). Listrik adalah sebahagian besarnya dibekalkan oleh Inguri pembangkit listrik tenaga air stesen yang terletak di Sungai Inguri antara Abkhazia dan Georgia (betul) dan dikendalikan secara bersama dengan kedua-dua pihak.

Dalam pertama setengah tahun 2012, perdagangan utama rakan-rakan Abkhazia telah Rusia (64%) dan Turki (18%).Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Yang CIS dikenakan sanksi ekonomi di Abkhazia di tahun 1996 masih secara rasmi di memaksa, tapi Rusia mengumumkan pada 6 bulan Maret tahun 2008 bahawa ia tidak lagi menyertai mereka, mengisytiharkan mereka "ketinggalan zaman, menghalang pembangunan ekonomi pembangunan kawasan, dan menyebabkan tidak wajar kesusahan untuk orang-orang Abkhazia". Rusia juga dipanggil ahli CIS yang lain untuk menjalankan langkah yang sama,Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. tetapi bertemu dengan protes dari Tbilisi dan kekurangan sokongan dari CIS negara-negara lain.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Walaupun kontroversi status wilayah dan rosak infrastruktur, pelancongan di Abkhazia meningkat berikut rusia pengiktirafan Abkhazia kemerdekaan pada tahun 2008 kerana kedatangan pelancong rusia. Di tahun 2009 beberapa rusia pelancong di Abkhazia meningkat 20% dan jumlah pelancong rusia sampai 1 juta.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. harga yang Rendah dan tiada apa-apa keperluan visa menarik pelancong rusia terutama orang-orang yang tidak mampu liburan di Belanda, Mesir, Iran dan lain-lain popular rusia pelancong destinasi. Setelah ledakan pelancong banyak perniagaan rusia mula melabur wang dalam Abkhazia pelancong infrastruktur. Dengan lebuh raya utama di negara ini sedang direnovasi pada tahun 2014 banyak rosak hotel di Gagra sama ada yang sedang dipulihkan atau dirobohkan. Pada tahun 2014, 1.16 juta pelancong rusia mengunjungi Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Menurut banci terakhir dalam 2011 Abkhazia telah 240,705 penduduk.

Saiz yang tepat penduduk Abkhazia adalah jelas. Menurut banci yang dijalankan pada tahun 2003 ia diukur 215.972 orang,Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. tetapi ini adalah dipertandingkan dengan pihak berkuasa georgia. Jabatan Statistik Georgia anggaran penduduk Abkhazia untuk menjadi kira-kira 179,000 pada tahun 2003, dan 178,000 pada tahun 2005 (tahun lalu ketika itu anggaran telah diterbitkan di Georgia).Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Encyclopædia Britannica anggaran penduduk pada tahun 2007 di 180,000Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. dan Antarabangsa Krisis Kumpulan anggaran Abkhazia jumlah penduduk di tahun 2006 untuk berada di antara 157,000 dan 190,000 (atau di antara 180,000 dan 220,000 seperti yang diperkirakan oleh SERAMAI pada tahun 1998).Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Etnik[sunting | sunting sumber]

Etnik komposisi Abkhazia telah memainkan peranan utama di georgia Abkhazia konflik dan sama-sama bertanding. Demografi Abkhazia sangat kuat dipengaruhi oleh 1992-1993 Perang dengan Georgia, yang menyaksikan pengusiran dan penerbangan lebih dari setengah dari republik penduduk, mengukur 525,061 pada tahun 1989 banci.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. penduduk Abkhazia masih etnik sangat pelbagai, walaupun selepas 1992-1993 Perang. Pada masa penduduk Abkhazia terutamanya terdiri dari etnik Abkhazia (50.8% menurut banci 2011), Georgia (kebanyakannya Mingrelians), Hemshin Armenia, dan Rusia. Lain etnik termasuk Ukraine, Belarusians, orang-orang Yunani, Ossetians, Tatar, orang Turki, dan Roma.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Orang-orang yunani merupakan minoriti besar di kawasan di awal tahun 1920-an (50,000), dan kekal utama etnik komponen sehingga 1945 ketika mereka pulang ke Asia Tengah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Bawah Uni Soviet, rusia, armenia, dan georgia populasi meningkat lebih cepat daripada Abkhazia penduduk, yang disebabkan oleh besar-besaran dikuatkuasakan migrasi, terutama di bawah pemerintahan Joseph Stalin dan Lavrenty Beria.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Rusia bergerak ke Abkhazia dalam jumlah yang besar.

Pada masa banci tahun 1989, Abkhazia georgia penduduk nombor 239,872 membentuk sekitar 45.7% penduduk, dan armenia penduduk nombor 77,000.[perlu rujukan] Akibat pembersihan etnik dan anjakan disebabkan oleh orang-orang yang melarikan diri 1992-1993 perang, banyak georgia penduduk dan sedikit sebanyak rusia dan armenia populasi telah banyak berkurang. Pada tahun 2003 Armenia dibentuk kedua terbesar kelompok minoritas di Abkhazia (rapat sepadan dengan Georgia), berjumlah 44,869. Oleh masa banci 2011, Georgia dibentuk kedua terbesar kelompok minoritas dengan beberapa 46,455. Walaupun nombor rasmi, anggaran tidak rasmi percaya bahawa Abkhazia dan armenia masyarakat kira-kira sama dalam beberapa

Di tengah-tengah Perang Saudara Syria Abkhazia yang diberi status pengungsi untuk beberapa ratus orang Syria dengan Abkhazia, Abazin dan Circassian keturunan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Menghadapi semakin armenia masyarakat, ini bergerak telah dikaitkan dengan ingin pemerintah Abkhazia —yang sering berada di minoritas di wilayah mereka— untuk miring demografi keseimbangan berpihak kepada namanya negara.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Bandar[sunting | sunting sumber]

Ribuan Abkhazia, diketahui sebagai muhajirun, melarikan diri Abkhazia untuk Ottoman di pertengahan abad ke-19 setelah melawan rusia penaklukan Caucasus. Hari ini, Turki adalah rumah terbesar di dunia Abkhazia bandar masyarakat. Saiz anggaran berbeza – Bandar pemimpin mengatakan 1 juta orang; Abkhazia anggaran terdiri dari 150.000 untuk 500,000.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Agama[sunting | sunting sumber]

Religion in Abkhazia (2003)<ref name=portal-credo>
Religion Percent
Christianity
  
60%
Islam
  
16%
Abkhaz Native Religion
  
8%
Other religions
  
2%
Irreligious or atheist
  
8%
Undetermined
  
6%

Paling penduduk Abkhazia Kristian (Ortodoks Timur dan armenia Apostolic), Sunni Muslim atau tidak beragama, tetapi beberapa orang yang mengaku diri mereka orang Kristen atau Muslim menghadiri ibadah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Yang Buangan Orang-Agama telah mengalami kuat kebangkitan dalam beberapa dekade terakhir.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Ada yang sangat kecil jumlah penganut Yahudi, Saksi Yehuwa dan pergerakan agama baru.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Jehovah witness organisasi telah secara resmi dilarang sejak 1995, walaupun perintah saat ini tidak dikuatkuasakan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Menurut perlembagaan kedua-dua dan Abkhazia Georgia, penganut semua agama (serta ateis) mempunyai hak yang sama sebelum undang-undang.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Mengikut kajian diadakan pada tahun 2003, 60% responden diri mereka sebagai Kristen, 16% sebagai Muslim, 8% ateis atau tidak beragama, 8% sebagai mematuhi tradisional Abkhazia agama atau seperti Pagan, 2% sebagai pengikut agama lain dan 6% seperti yang belum membuat keputusan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Bahasa[sunting | sunting sumber]

Artikel 6 Perlembagaan Abkhazia menyatakan:

Bahasa rasmi Republik Abkhazia akan Abkhazia bahasa. Bahasa rusia, sama-sama dengan Abkhazia bahasa, akan diakui sebagai bahasa Negeri dan lain-lain institusi. Negeri ini akan menjamin hak untuk bebas menggunakan bahasa ibu untuk semua kumpulan etnik tinggal di Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Ini bahasa yang digunakan di Abkhazia Abkhazia, rusia, Mingrelian, Svan, armenia, dan yunani.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Yang Autonomous Republik lulus undang-undang pada tahun 2007 menentukan Abkhazia bahasa sebagai satu-satunya bahasa negeri Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Sebagai apa-apa, Abkhazia adalah bahasa yang diperlukan undangan dan eksekutif majlis debat (dengan terjemahan dari dan ke rusia) dan setidaknya setengah dari teks semua majalah dan surat khabar mesti di Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Meskipun status rasmi Abkhazia, penguasaan bahasa-bahasa lain dalam Abkhazia, terutama rusia, yang begitu besar yang pakar baru-baru ini sebagai tahun 2004 yang disebut "bahasa terancam".Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Pada era Soviet, bahasa arahan akan bermula di sekolah-sekolah di Abkhazia, hanya untuk beralih ke rusia untuk kebanyakan diperlukan sekolah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. kerajaan Republik cuba untuk institut Abkhazia-hanya utama pendidikan tetapi telah terhad kejayaan sue untuk kekurangan kemudahan dan bahan-bahan pendidikan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Pun di georgia berbahasa kawasan Republik, berakhir persekolahan dalam bahasa yang telah menyebabkan guru beralih ke bahasa rusia bahan bukannya Abkhazia-mengajar bahasa.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Kewarganegaraan isu-isu[sunting | sunting sumber]

Pakai bahasa rusia kewarganegaraan[sunting | sunting sumber]

Selepas perpecahan Kesatuan Soviet, banyak Abkhazia tetap mereka pasport Soviet, bahkan setelah satu dekade, dan digunakan mereka untuk akhirnya memohon untuk kewarganegaraan rusia.

Sebelum tahun 2002, undang-undang rusia dibenarkan penduduk bekas Uni Soviet untuk memohon untuk kewarganegaraan jika mereka tidak menjadi warga mereka yang baru negara merdeka. Prosedur ini adalah sangat kompleks. Baru - undang kewarganegaraan Rusia pakai pada 31 Mei tahun 2002 memperkenalkan prosedur mudah kewarganegaraan pengambilalihan untuk bekas rakyat Uni Soviet tanpa mengira mereka tempat tinggal. Di Abkhazia dan Ossetia Selatan, permohonan proses mudah lebih jauh, dan orang-orang bisa memohon bahkan tanpa meninggalkan rumah mereka. Rusia nasionalis bukan kerajaan dengan hubungan dekat dengan rusia resmi hanya mengambil kertas mereka ke bandar rusia berdekatan untuk memproses.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Abkhazia mula massa pengambilalihan pasport Rusia di tahun 2002. Ia melaporkan bahawa awam organisasi Kongres rusia Masyarakat Abkhazia mulai mengumpulkan Abkhazia' era-Soviet dokumen perjalanan. Kemudian ia dikirim mereka ke konsuler jabatan khas yang ditetapkan oleh Kementerian Luar rusia pegawai di kota Adler. Selepas mereka telah diperiksa, Abkhazia pemohon yang telah diberikan kewarganegaraan rusia. Sebanyak 25 juni 2002, anggaran 150,000 orang-orang di Abkhazia telah memperoleh pasport baru, bergabung 50,000 yang sudah memiliki kewarganegaraan rusia. Itu Sukhum berkuasa, walaupun secara rasmi tidak terlibat dalam pendaftaran untuk rusia kewarganegaraan proses, secara terbuka mendorong itu. Pegawai kerajaan kata secara pribadi yang Presiden Putin pentadbiran setuju dengan pasport pengambilalihan pada Abkhazia perdana menteri Djergenia's lawatan ke Moscow Mei tahun 2002.

"Pasportisasi" menyebabkan kemarahan di Tbilisi, semakin buruk yang sudah goyah hubungan dengan Rusia. Itu georgia Kementerian Luar mengeluarkan pernyataan yang berkeras bahawa Abkhazia adalah rakyat Georgia dan memanggil pasport alokasi satu "belum pernah terjadi sebelumnya haram kampanye". Presiden Eduard Shevardnadze berkata dia akan meminta rakan sejawatannya dari rusia, Vladimir Putin, untuk penjelasan. Speaker parlimen Nino Burjanadze berkata dia akan menaikkan perkara sama yang akan datang BARAT dewan parlimen.

1 februari 2011 adalah hari terakhir di era-pasca Soviet apabila pasport USSR adalah sah untuk menyeberangi sempadan rusia-Abkhazia. Menurut kakitangan Abkhazia adalah pasport dan visa perkhidmatan, ada tentang dua hingga tiga ribu kebanyakannya orang tua yang tinggal dengan pasport Soviet yang telah tiada peluang untuk mendapatkan dokumen-dokumen baru. Orang-orang ini tidak dapat untuk mendapatkan kewarganegaraan rusia. Tetapi mereka bisa mendapatkan dalaman Abkhazia pasport dan kemudian satu perjalanan pasport untuk melawat Rusia.

Isu etnik Georgia[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2005, memetik perlu untuk mengintegrasikan etnik georgia penduduk daerah timur Abkhazia, maka-kepimpinan Abkhazia menunjukkan tanda-tanda melembutkan pendirian ke arah pemberian kewarganegaraan untuk penduduk Gali, Ochamchire dan Tkvarcheli daerah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Menurut undang Abkhazia di kewarganegaraan, etnik Abkhazia, tanpa tempat tinggal, boleh menjadi rakyat Abkhazia. Orang-orang yang tidak etnik Abkhazia layak untuk kewarganegaraan jika mereka tinggal di Abkhazia untuk setidaknya lima tahun sebelum pakai bertindak kemerdekaan di bulan oktober, 1999. Ini pemberian bertujuan untuk membuat undang-undang rintangan dalam mendapatkan pasport Abkhazia untuk orang-orang Georgia etnik yang melarikan diri Abkhazia hasilnya 1992-1993 konflik bersenjata dan yang kemudian kembali ke daerah Gali. Abkhazia undang-undang melarang rakyat Abkhazia dari memegang kewarganegaraan ganda dengan negara-negara lain selain dari Rusia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Etnik Georgia yang telah kembali ke daerah Gali dan ingin mendapatkan pasport Abkhazia, menurut undang Abkhazia, harus menjalani prosedur yang panjang yang juga termasuk keperluan untuk menyerahkan bukti bahawa mereka melepaskan mereka georgia kewarganegaraan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Presiden Bagapsh cenderung untuk hal Georgia di Gali seperti "orang abkhaz yang telah Abkhazia." Menurut Bagapsh, ini benar-benar etnik Buangan orang-orang yang "georgianized" dalam proses yang panjang Georgianization Abkhazia yang berakhir pada peraturan Joseph Stalin dan Lavrenti Beria. Jadi secara rasminya ucapan, Bagapsh sering berkata Georgia Gali untuk penduduk anggaran Abkhazia, mengabaikan fakta bahawa mereka masih menganggap diri mereka sebagai etnik Georgia bukannya Abkhazia.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Di awal tahun 2013 proses passportization etnik Georgia datang di bawah penelitian Abkhazia kumpulan pembangkang yang menjadi isu ini menjadi salah satu topik utama memisahkan diri wilayah politik dalam negeri, dan mengeluarkan pasport telah digantung pada bulan Mei. Pembangkang mendakwa itu "besar" passportization melibatkan memberikan kewarganegaraan untuk etnik Georgia di daerah timur penuh dengan risiko "kehilangan integriti dan kedaulatan wilayah." Menurut Apsnypress, Stanislav Lakoba, setiausaha Abkhazia dewan keamanan, berkata, "Kami menghadapi proses jumlah Georgianization Abkhazia."Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Tekanan telah diletakkan di atas guru-guru di kawasan di Abkhazia yang mengekalkan besar georgia populasi untuk meninggalkan menggunakan bahasa georgia di pendidikan dan mengambil rusia buku teks.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Pada 18 September tahun 2013, Parlemen Republik Abkhazia mengambil resolusi mengarahkan pendakwa untuk menjalankan "menyapu" probe ke pejabat pasport kementerian dan di mana kesalahan ditemukan di pengedaran pasport untuk merujuk orang-orang pelanggaran ke Kementrian dalam Negeri. untuk "pembatalan haram yang dikeluarkan pasport." Abkhazia pegawai mengumumkan bahawa sejumlah besar penduduk Gali, Ochamchire dan Tkvarcheli daerah menerima pasport Abkhazia sementara pada saat yang sama penahan mereka georgia kewarganegaraan, yang merupakan sebuah "melanggar undang-undang di Abkhazia kewarganegaraan". Menurut Abkhazia pegawai, lebih daripada 26,000 pasport telah diedarkan di Gali, Tkvarcheli dan Ochamchire daerah, termasuk tentang 23,000 yang telah diberikan sejak rusia pengiktirafan Abkhazia kemerdekaan di bulan agustus, 2008. Ini perdebatan politik telah menyebabkan masalah dalam etnik georgia penduduk Abkhazia, yang tinggal terutamanya di daerah Gali, mereka akan dilucutkan daripada Abkhazia kewarganegaraan dan itu dipaksa untuk meninggalkan Abkhazia lagi.

Pada bulan oktober tahun 2013 Alexander Ankvab menandatangani dokumen memerintahkan menembak Stanislav Lakoba. Dokumen itu tidak negeri apa-apa sebab untuk keputusan tetapi Lakoba melihatnya sebagai berkaitan dengan kedudukan politiknya di memberikan kewarganegaraan untuk Georgia tinggal di Gali. Lakoba mengklaim bahawa, menurut data dari Abkhazia Dewan Keamanan, 129 orang-orang tempatan di Gali berjuang terhadap Abkhazia. Tempatan politik pihak dan penyelarasan majlis awam organisasi menyatakan kekhawatiran tentang Lakoba pemecatan. Mereka mengklaim bahawa dengan menolak dia, presiden "membuat proses undang-undang-undang" memberi pasport Abkhazia untuk rakyat georgia.

Budaya[sunting | sunting sumber]

Kesusasteraan bertulis Abkhazia muncul baru-baru ini, pada awal abad ke-20. Bagaimanapun, Abkhazia berkongsi Nart saga, satu siri cerita tentang mitos pahlawan, dengan yang lain orang-orang Kaukasia. Abjad Abkhazia telah dicipta pada abad ke-19. Pertama akhbar di Abkhazia, dipanggil Abkhazia dan disunting oleh Dmitri Gulia, muncul di 1917."Сухуми требует от директоров грузинских школ перехода на русскоязычное обучение". Сухуми требует от директоров грузинских школ перехода на русскоязычное обучение. June 2016.

Boleh dikatakan yang paling terkenal di Abkhazia penulis Fazil Iskander, yang menulis sebagian besar di rusia, dan Bagrat Shinkuba, seorang penyair.Giorgio Comai (June 2016). "In Abkhazia, worried about the language law". Osservatorio balconie caucaso. Dicapai pada 11 June 2016.

Football masih yang paling popular sport di Abkhazia. Lain popular sukan termasuk bola keranjang, tinju dan gusti.[perlu rujukan]

Abkhazia telah sendiri amatur Abkhazia sepak bola liga sejak tahun 1994 meskipun ia telah tiada antarabangsa bola sepak keahlian kesatuan."Top Abkhazian security official dismissed". DFWATCH STAFF. June 2016. Dalam 2016 ia host dan memenangi ConIFA sepak bola Sepak Piala Dunia.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Garis Abkhazia
  • Bibliografi Abkhazia
  • Masyarakat untuk Demokrasi dan hak-Hak bangsa-Bangsa
  • Tanah Kegelapan
  • Penguatkuasaan undang-undang di Abkhazia
  • Afro-Abkhazia
  • Media di Abkhazia

Rujukan[sunting | sunting sumber]

[perlu rujukan]