Pengguna:Megat Muhamad Elias

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Megat Muhamad Elias[sunting | sunting sumber]

Pencetus Revolusi Minda & Transformasi Diri[sunting | sunting sumber]

Megat Muhamad Elias kelahiran Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Beliau memperoleh Diploma dalam bidang Kaunseling dari Kolej Universiti Islam Malaysia ( KUIM ) dan sedang menyambung pelajaran ( PJJ ) ke peringkat Ijazah Sarjana Muda dalam jurusan Psikologi di Open University Malaysia ( OUM ). Beliau merupakan pencebur dalam bidang pengembangan potensi diri dan minda. Beliau juga merupakan seorang tokoh yang bergiat aktif dalam pengembangan ilmu Hypnosis dan Hypnotherapy.

Hypnotherapy adalah salah satu jenis aplikasi Hypnosis yang dapat menyembuhkan banyak gangguan psikis ( disorders ), psikosomatik (gangguan fizik yang disebabkan oleh gangguan psikis), bahkan penyakit medik ( deseases ), dengan memperdayakan fikiran bawah sedar ( subcounscious mind ) klien. Menurut beliau "Masyarakat kita menganggap Hypnosis & Hypnotherapy sama dengan stage hypnosis atau entertainment hypnosis dan ada juga yang beranggapan melibatkan mistik atau pukau seperti yang sering kita lihat di television. Sedangkan stage hypnosis & pukau sangatlah berbeza dengan Hypnosis & Hypnotherapy" ujarnya . Hypnosis dan Hypnotherapy telah berkembang dan di terima oleh Doktor Perubatan, Doktor Gigi, Guru-guru dan Hypnotherapist ( pengamal non-medical field yang mendalami ilmu Hypnosis & Hypnotherapy ). Hypnotherapist yang bukan berasal dari kalangan medical fields, disebut dengan "lay professional hypnotherapist." atau orang yang memperdalam ilmu ( science ), pengetahuan ( knowledge ), ketrampilan ( skills ) dan seni ( arts ) yang terdapat dalam bidang hypnotherapy / hipnoterapi.

Megat Muhamad Elias mendapat Certificate International Instructor ( CI ) secara timbal balik dalam bidang Hypnosis dan Hypnotherapy. Beliau merupakan anak muda yang mendapat pengiktirafan International Certified Consulting Hypnotist ( CCH ) daripada sebuah badan Hypnosis terkemuka iaitu National Guild Hypnotist ( NGH ) yang berpengkalan di United State of America ( USA ). Beliau memperoleh gelaran Non-akademik CH ( Certified Hypnosis ) & CHt ( Certified Hypnotherapist ) dari The Indonesian Board of Hypnotherapy ( IBH ). Beliau juga mendapat Certified Hypnomagic ( CHm ) daripada Holistic Training Center. Ramai sifu-sifu, master-master dan tenaga pengajar yang mashyur dalam bidang Hypnosis & Hypnotherapy telah beliau ambil pengalaman dan berguru. Beliau juga seorang trainer yang mebuat training Hypnosis untuk Certified Hypnotherapist NGH dan pelbagai Aplikasi Hypnosis yang lainnya.

Selain itu, Megat Muhamad Elias juga menceburkan diri dalam bidang Motivasi. Modul-modul motivasi yang beliau hasilkan menggunakan aplikasi dan penerapan ilmu Hypnosis. Modul-modul beliau berkisar Reset Minda & Niat, Teknik Belajar menggunakan Hypnosis, Pain & Stress management using Hypnosis, dan banyak lagi. Di samping itu, persembahan perkongsian ilmu yang beliau sampaikan akan di selangi dengan pelbagai Stage Hypnosis dan Magic serta game-game yang menarik dengan menerapkan aplikasi Hypnosis. Kini, beliau bergiat aktif membantu dan berkongsi ilmu secara mendekati para remaja. Beliau gemar membantu remaja bangun dalam hidup mereka, menjadi remaja yang berguna & remaja yang berjaya mencapai matlamat hidup.

Megat Muhamad Elias juga sedang menulis karya beliau yang berkaitan Hypnosis, Hypnotherapy, Minda manusia, motivasi remaja & belajar serta pengalaman sebagai anak muda yang menempuh pelbagai liku-liku kehidupan. Beliau juga aktif berkongsi ilmu dalam media sosial iaitu di Laman Facebook Page ( Megat Muhamad Elias ).