Pengguna:SNN95/Fairy Tail

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fairy Tail
Cover of the first tankōbon volume, featuring Happy (upper left), Lucy Heartfilia (lower left) and Natsu Dragneel (upper right).
フェアリーテイル
(Fearī Teiru)
GenreAdventure, fantasy[1]
Manga
Anime
Anime
{{{title}}}

{{{content}}}

{{{title}}}

{{{content}}}

Portal Anime dan Manga

Fairy Tail (Jepun: フェアリーテイル, Hepburn: Fearī Teiru) merupakan sebuah siri manga Jepun yang ditulis dan dilukis oleh Hiro Mashima. Ianya disirikan di Weekly Shōnen Magazine oleh Kodansha daripada 2 Ogos 2006 hingga 26 Julai 2017, dengan bab individu yang dikumpulkan dan diterbitkan ke dalam 63 jilid tankōbon. Cerita ini mengikuti pengembaraan Natsu Dragneel, seorang ahli sihir gilda yang popular,[2] sambil dia mencari naga di dunia fiksyen Earth-land yang bernama Igneel.

Manga telah disesuaikan menjadi siri anime yang dihasilkan oleh A-1 Pictures, Dentsu Inc., Satelight, Bridge, dan CloverWorks yang mula disiarkan di Jepun pada 12 Oktober 2009. Di samping itu, A-1 Pictures telah membangunkan sembilan animasi video asli dan dua filem ciri animasi. Siri ini berakhir pada awal 30 Mac 2013. Siri kedua ditayangkan di TV Tokyo pada 5 April 2014, dan berakhir pada 26 Mac 2016. Siri ketiga dan terakhir yang disiarkan dari 7 Oktober 2018 hingga 29 September 2019.[3][4][5][6] Siri ini turut mengilhami pelbagai manga spin-off, termasuk cerita sekuel Mashima, berjudul Fairy Tail: 100 Years Quest, yang dilancarkan pada 25 Julai 2018.

Siri manga pada asalnya dilesenkan untuk pembebasan bahasa Inggeris di Amerika Utara oleh Del Rey Manga, yang mula melepaskan jumlah individu pada 25 Mac 2008 dan menamatkan pelesenannya dengan keluaran volume ke-12 pada bulan September 2010. Pada Disember 2010, Kodansha USA mengambil alih siri Amerika Utara siri ini. Rangkaian Asia Tenggara Animax Asia menyiarkan versi anime bahasa Inggeris selama tujuh musim dari 2010 hingga 2015. Manga juga dilesenkan di United Kingdom oleh Turnaround Publisher Services dan di Australia oleh Penguin Books Australia. Anime telah dilesenkan oleh Funimation untuk pelepasan bahasa Inggeris di Amerika Utara. Sehingga Februari 2020, Fairy Tail mempunyai 72 juta salinan dalam cetakan.

Plot[sunting | sunting sumber]

Dunia tanah-Bumi adalah rumah kepada banyak kesatuan di mana ahli-ahli sihir menggunakan sihir mereka untuk permintaan pekerjaan yang dibayar. Natsu Dragneel, ahli sihir pembunuh naga dari kesatuan Fairy Tail, meneroka Kerajaan Fiore untuk mencari bapa angkatnya yang hilang, naga Igneel . Semasa perjalanannya, dia berkawan dengan seorang ahli sihir muda yang bernama Lucy Heartfilia dan menjemputnya untuk menyertai Fairy Tail. Lucy membentuk pasukan dengan Natsu dan kucingnya seperti Exceed partner, Happy, yang disertai oleh ahli kesatuan lain: Grey Fullbuster, penyihir ais; Erza Scarlet, seorang pahlawan ajaib; dan Wendy Marvell dan Carla, pasangan pembunuh naga lain dan Exceed. Pasukan ini memulakan pelbagai misi bersama-sama, termasuk penangkapan penjenayah, kesatuan gelap haram, dan iblis purba kuno yang dibuat oleh Zeref, penyihir gelap abadi.

Selepas beberapa pengembaraan, Natsu dan sahabatnya menemui Zeref yang tinggal secara berasingan di tanah suci Pulau Sirius. [7] Pertempuran di atas Zeref berlaku di antara Fairy Tail dan persatuan gelap Grimoire Heart, yang menarik perhatian Acnologia naga hitam jahat. Ahli sihir Fairy Tail terselamat daripada serangan Acnologia apabila semangat pengasasnya dan kekasih Zeref yang tersisa, Mavis Vermillion, melemparkan mantra pertahanan Fairy Sphere yang menempatkan mereka dalam keadaan pegun selama tujuh tahun. Selepas menyertai pertandingan Grand Magic Games, Fairy Tail berperang melawan Tartaros, sebuah kesatuan gelap dari Etherious yang bertujuan untuk membongkar buku yang dipercayai mengandungi END, iblis terkuat Zeref. Apabila Acnologia kembali memusnahkan kedua-dua persatuan itu, Igneel – mendedahkan yang dia berada dalam Natsu – muncul untuk memerangi Acnologia. Walau bagaimanapun, Acnologia membunuh Igneel di hadapan Natsu yang tidak berdaya lalu pergi menjalani latihan untuk membalas dendam kepada Igneel.

Selepas Natsu kembali satu tahun kemudian, Fiore diserang oleh Alvarez Empire, sebuah negara ketenteraan yang diperintah oleh Zeref, yang berhasrat untuk memperoleh Fairy Heart, sebuah khazanah kuasa sihir tak terhingga yang ditempatkan di dalam badan Mavis yang diawetkan di bawah gilda Fairy Tail. Semasa bertarung dengan Zeref, Natsu dimaklumkan tentang identitinya sendiri sebagai adik Zeref dan penjelmaan END yang sebenar, yang Zeref dibangkitkan sebagai setan dengan niat dibunuh olehnya. Apabila Natsu gagal berbuat demikian, Zeref menyerap Fairy Heart dari Mavis dalam usaha untuk menulis semula garis masa semasa dengan mana ia dapat menghalang kekejaman yang dia dan Acnologia telah menyebabkan. Selepas Natsu mengalahkan Zeref untuk menghentikan perubahan drastik terhadap sejarah yang akan dibuatnya, Mavis mengangkat kutukan keabadiannya dan Zeref yang dikongsi bersama dengan membalas cintanya lalu membunuh mereka berdua.

Sementara itu, Fairy Tail dan sekutu mereka menahan Acnologia dalam keadaan rawak ruang yang dibuat dengan menggunakan Eclipse, pintu rentasan masa Zeref. Walau bagaimanapun, Acnologia melarikan diri sementara semangatnya yang tidak tersembunyi menangkap semua pembunuh naga yang ada sekarang dalam kekacauan untuk mengekalkan kekuasaannya yang suci. Lucy dan ahli-ahli sihir lain di seluruh benua itu melumpuhkan Acnologia di dalam Fairy Sphere, sementara Natsu mengumpul sihir pembunuh naga yang lain dan memusnahkan semangat Acnologia lalu membunuhnya dan membebaskan pembunuh naga dari penawanan. Pada tahun berikutnya, Natsu dan pasukannya berlepas dari misi kesatuan yang berusia seratus tahun,[8] meneruskan pengembaraan mereka bersama-sama.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Selepas menamatkan kerja sebelum ini, Rave Master, Hiro Mashima mendapati cerita itu bersifat sentimental dan sedih pada masa yang sama, jadi dia menginginkan jalan cerita Fairy Tail untuk mempunyai "banyak keseronokan [untuk semua orang]".[9] Inspirasinya untuk siri itu duduk di bar dan berpesta dengan kawan-kawannya, membayangkan semua orang sebagai penyihir.[10] Dia juga menyifatkan siri itu sebagai tentang orang muda mencari panggilan mereka, seperti pekerjaan. Dia menyatakan bahawa walaupun dia cuba untuk mempertimbangkan kedua-dua kepentingannya sendiri dan para peminat tentang apa yang akan berlaku seterusnya dalam Fairy Tail, para peminat diberi keutamaan.

Mashima menerangkan jadual mingguannya untuk membuat bab-bab individu Fairy Tail pada tahun 2008: skrip dan papan cerita ditulis pada hari Isnin, sketsa kasar pada hari berikutnya, dan lukisan dan pemalsuan dilakukan Rabu hingga Jumaat; Masa pada hujung minggu adalah untuk Monster Hunter Orage, siri bulanan Mashima menulis pada masa yang sama semasa Fairy Tail . Dia biasanya memikirkan bab-bab baru semasa bekerja pada masa sekarang. Mashima mempunyai enam pembantu pada tahun 2008 yang bekerja dalam 8,000 kaki persegi (740 m2) kawasan dengan tujuh meja, serta sofa dan TV untuk permainan video.[10] Pada tahun 2011, dia menyatakan bahawa dia bekerja enam hari seminggu, selama 17 jam sehari.[11]

Untuk watak-watak siri ini, Mashima menggunakan orang yang telah dikenalinya dalam hidupnya. Dalam menubuhkan hubungan ayah-anak antara Natsu dan Igneel, Mashima menyatakan kematian bapanya ketika dia masih kecil sebagai pengaruh.[12] Dia mendasari mabuk kenderaan Natsu pada salah seorang kawannya, yang akan mabuk ketika mengambil teksi bersama. Apabila menamakan watak tersebut, penulis berpendapat nama-nama fantasi barat tidak akan dikenali oleh penonton Jepun, jadi dia pergi dengan nama Jepun untuk musim panas; Natsu.[10] Mashima berdasarkan aspek-aspek lucu tentang siri ini dalam kehidupan hariannya dan jenaka pembantunya akan membuatnya.

Media[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Ditulis dan dilukiskan oleh Hiro Mashima, Fairy Tail disiarkan dalam majalah manga antologi Weekly Shōnen Magazine dari 2 Ogos 2008 hingga 26 Julai 2017.[13][14] 545 bab individu dikumpulkan dan diterbitkan dalam 63 jilid tangkōbon oleh Kodansha antara 15 Oktober 2006 dan 26 Disember 2017.[15][16] Satu majlis khas dalam Weekly Shōnen Magazine menampilkan crossover dengan Flunk Punk Rumble, yang dikeluarkan pada tahun 2008. Buku peminat rasmi, Fairy Tail+, dikeluarkan pada 17 Mei 2010 di Jepun. Satu lagi crossover dengan Rave siri pertama Mashima diterbitkan pada tahun 2011.[17] Satu isu khas Weekly Shōnen Magazine, yang diterbitkan pada 19 Oktober 2013, menampilkan persilangan cereka kecil antara Fairy Tail dan The Seven Deadly Sins oleh Nakaba Suzuki, di mana setiap artis melukis yonkoma (komik empat panel) untuk siri lain.[18] Bab persilangan cereka yang sebenarnya antara kedua-dua mereka berlari dalam terbitan majalah terbitan 4/5 tahun 2014, yang dikeluarkan pada 25 Disember 2013. [19] Satu siri dua jilid dipanggil Fairy Tail S, yang mengumpul cerita pendek oleh Mashima yang pada asalnya diterbitkan dalam pelbagai majalah Jepun selama bertahun-tahun, dikeluarkan pada 16 September 2016.[20][21]

Siri ini dilesenkan untuk pelepasan bahasa Inggeris di Amerika Utara oleh Del Rey Manga.[22] Syarikat melancarkan volum pertama siri pada 25 Mac 2008 dan berterusan sehingga pembebasan volum ke-12 pada bulan September 2010. Selepas Del Rey Manga dimatikan,[23] Kodansha USA memperoleh lesen dan mula menerbitkan jumlah Fairy Tail pada bulan Mei 2011.[24] 61 jilid bahasa Inggeris telah diterbitkan. Kodansha USA mula menerbitkan versi omnibus yang lebih besar dalam siri ini pada bulan November 2015. Disebut Fairy Tail: Master's Edition, setiap keluaran berkaitan dengan lima jilid berukuran biasa.[25] Mereka menerbitkan jumlah pertama Fairy Tail S: Tales dari Fairy Tail pada 24 Oktober 2017.[26]

Manga juga telah dilesenkan di negara-negara berbahasa Inggeris yang lain. Di United Kingdom, jumlahnya diagihkan oleh Perkhidmatan Penerbitan Turnaround.[27] Di Australia dan New Zealand, manga diedarkan oleh Penguin Books Australia. [28]

Lapan siri manga spin-off berdasarkan Fairy Tail telah dikeluarkan. Dua siri pertama Fairy Tail Zero oleh Mashima dan Fairy Tail: Ice Trail oleh Yūsuke Shirato-dilancarkan dengan pelancaran majalah bulanan berjudul Monthly Fairy Tail Magazine pada 17 Julai 2014,[29] dan berakhir dalam isu akhir majalah diterbitkan pada 17 Julai 2015.[30] Siri ketiga, Fairy Tail Blue Mistral oleh Rui Watanabe, berlari dalam majalah manga Shōjo manga Kodansha, Nakayoshi dari 2 Ogos 2014 hingga 1 Disember 2015, [31] sementara yang lain, Fairy Girls oleh Boku, telah dikeluarkan di Magazine Special Kodansha dari 20 November, 2014 hingga 20 Ogos, 2015.[32] Kyōta Shibano mencipta tiga meta-siri bertajuk Fairy Tail Gaiden, yang dilancarkan dalam aplikasi mudah alih Magazine Pocket mingguan percuma Kodansha.[33] Siri ini bermula pada tahun 2015 dengan Twin Dragons Saber Gigi dari 30 Julai hingga 4 November,[34] meneruskan dengan Rhodonite dari 18 November 2015 hingga 30 Mac 2016,[35] dan membuat kesimpulan dengan Lightning Gods pada 2016 dari 4 hingga 4 Mei 14.[36] Pada 25 Julai 2018, manga sekuel berjudul Fairy Tail: 100 Years Quest diterbitkan pada aplikasi Pocket Magazine Kodansha, cerita oleh Mashima dan dilukiskan oleh Atsuo Ueda.[37][38] Satu lagi spin-off, Fairy Tail: Adventure Heroic Happy oleh Kenshirō Sakamoto, dikeluarkan pada 26 Julai pada aplikasi yang sama. Pada 27 Jun 2018, Hiro mengumumkan satu lagi manga spin-off, bertajuk, Fairy Tail City Hero, ditulis dan dilukiskan oleh Ushio Andō.[39]

Fairy Tail Zero, Ice Trail, Blue Mistral, Fairy Girls, semua tiga bahagian Side Stories, dan 100 Years Quest dilesenkan untuk keluaran Bahasa Inggeris oleh Kodansha USA.[40][41][42][43][44][45][46][47]

Anime[sunting | sunting sumber]

Kakitangan Funimation dan pelakon suara anime di New York Comic Con, dari kiri ke kanan: Todd Haberkorn (Natsu), Cherami Leigh (Lucy), Colleen Clinkenbeard (Erza), Newton Pittman (Grey), dan Tyler Walker Pengarah ADR).

A-1 Pictures, Dentsu Entertainment, dan Satelight menghasilkan adaptasi anime manga. Anime, yang juga bertajuk Fairy Tail dan diarahkan oleh Shinji Ishihira, ditayangkan di TV Tokyo pada 12 Oktober 2009.[48] Siri ini berakhir pada 30 Mac, 2013, [1] dengan pengatur-pengatur bermula pada 4 April 2013 di bawah tajuk Fairy Tail Best![49] Empat puluh satu jilid DVD yang mengandungi empat episod setiap satu telah dibebaskan.[50] Rangkaian Asia Tenggara Animax Asia menyiarkan siri tempatan dalam bahasa Inggeris.[51][52] Pada 18 Januari 2011, pengedar anime Inggeris Manga Entertainment mengumumkan di Twitter bahawa syarikat itu akan mengeluarkan siri anime dalam format dwibahasa pada akhir tahun 2011.[53] Pada 21 April 2011, mereka telah mengesahkan bahawa jilid pertama dengan 12 episod akan dikeluarkan pada Februari 2012;[54] bagaimanapun, mereka kemudian mengumumkan bahawa jilid pertama akan dikeluarkan pada 5 Mac 2012.[55] Pada tahun 2011, pengedar anime Amerika Utara Funimation Entertainment mengumumkan bahawa mereka telah memperoleh musim pertama siri yang sedang berlangsung.[56] Siri ini membuat debut televisyen Amerika Utara pada 22 November 2011 di Funimation Channel.[57] Anime juga dilesenkan oleh Madman Entertainment, yang menyiarkan dan menyiarkan siri AnimeLab di Australia dan Selandia Baru Wilayah Melanesia (Fiji, Papua New Guinea, Kepulauan Solomon dan Vanuatu), Wilayah Polynesian (Kepulauan Cook, Niue, Samoa, Tonga, dan Tuvalu).[58] Funimation Entertainment mengumumkan bahawa keluaran kesembilan akan mendapat pelepasan DVD/Blu-ray pada 25 Mac 2014.[59]

Pada 4 Mac 2013, Mashima mengumumkan pada akaun Twitternya bahawa anime itu tidak akan berakhir,[49] dan mengesahkan pada 11 Julai bahawa siri sekuel dapat persetujuan.[60] Siri sekuel telah disahkan secara rasmi di Majalah Weekly Shonen pada 28 Disember 2013 dengan bab edisi khas.[61][62] Sekuel dihasilkan oleh A-1 Pictures dan Bridge, yang menampilkan rekaan watak oleh Shinji Takeuchi; pelakon suara siri asal juga kembali ke projek bersama pengarah Shinji Ishihira dan penulis Masashi Sogo. Laman web rasmi untuk sekuel itu dilancarkan pada 7 Januari 2014.[63][64] Siri ini ditayangkan di TV Tokyo pada 5 April 2014, dan sedang disiarkan oleh Funimation Entertainment.[65][66] Siri kedua berakhir pada 26 Mac 2016.[67] Pada 22 Mac, 2016, Mashima mengumumkan melalui Twitter bahawa satu lagi siri Fairy Tail sedang dibangunkan.[68] Pada 20 Julai 2017, Mashima mengesahkan di Twitter bahawa musim akhir Fairy Tail akan disiarkan pada 2018.[69] Musim akhir Fairy Tail ditayangkan dari 7 Oktober 2018 hingga 29 September 2019.[3][4][70] A-1 Pictures, CloverWorks, dan Bridge disahkan menghasilkan dan menganimasikan musim terakhir,[71][72] yang telah ditetapkan untuk 51 episod.[5]

OVA[sunting | sunting sumber]

Sembilan animasi video asal Fairy Tail telah dihasilkan dan dikeluarkan pada DVD oleh A-1 Pictures dan Satelight, masing-masing dibundel dengan jumlah tangkōbonbon edisi terhad manga. OVA pertama, "Welcome to Fairy Hills!!",[JP 1] merupakan adaptasi manga omake dengan nama yang sama, dan telah dibebaskan dengan Volume 26 pada 15 April 2011. Kedua, "Fairy Academy: Yankee-kun and Yankee-chan",[JP 2] juga merupakan penyesuaian dari nama yang sama, dan dikeluarkan bersama dengan Volume 27 pada 17 Jun 2011.[73] Yang ketiga, "Memory Days"[JP 3] telah dibebaskan bersama dengan Jilid 31 pada 17 Februari 2012,[74] dan menampilkan kisah asli yang ditulis oleh pencipta siri Hiro Mashima.[75] Keempat, "Fairies' Training Camp", berdasarkan pada bab 261 manga, dan dikeluarkan dengan Jilid 35 pada 16 November 2012. Yang kelima, "Exciting Ryuzetsu Land",[JP 4] didasarkan pada bab 298 dari manga dan dikeluarkan dengan Jilid 38 dari manga pada 17 Jun 2013. OVA keenam, berjudul "Fairy Tail x Rave"[JP 5] adalah penyesuaian omake yang sama dan dikeluarkan pada 16 Ogos 2013, dengan Jilid 39 dari manga.[76]

Filem teater[sunting | sunting sumber]

Penyesuaian filem anime Fairy Tail, yang berjudul Fairy Tail the Movie: Phoenix Priestess, dikeluarkan pada 18 Ogos 2012.[77] Ia diarahkan oleh Masaya Fujimori, dan skripnya ditulis oleh penulis anime, Masashi Sogo. Pencipta siri Hiro Mashima terlibat sebagai perancang cerita filem dan pereka untuk watak undangan yang muncul dalam filem itu.[78] Untuk mempromosikan filem ini, Mashima menarik 30-halaman manga prologue "The First Morning"[JP 6], yang dibundel dengan tiket awal untuk filem itu.[79] DVD dibundel dengan pelepasan edisi khas Jilid 36 dari manga pada 13 Februari 2013, dan termasuk penyesuaian animasi "Hajimari no Asa" sebagai tambahan bonus.[80] Filem ini disiarkan di Animax Asia pada 23 Mac 2013.[81] Funimation telah melesenkan hak pengedaran Amerika Utara kepada filem itu.[82] Dub bahasa Inggeris ditayangkan di Nan Desu Kan pada 13 September 2013, dan dikeluarkan pada Blu-ray/DVD pada 10 Disember 2013.[83]

Filem anime kedua diumumkan pada 15 Mei 2015.[84] Pada 31 Disember 2016, tajuk filem rasmi dinamakan sebagai Fairy Tail: Dragon Cry, yang dikeluarkan pada 6 Mei 2017 di Jepun.[85]

Permainan video[sunting | sunting sumber]

Permainan video aksi untuk PlayStation Portable, yang berjudul Fairy Tail: Portable Guild,[JP 7] telah diumumkan pada Tokyo Game Show 2009.[86][87] Permainan ini dibangunkan oleh Konami Examu Games inc. dan dikeluarkan pada 3 Jun 2010. Dua sekuel untuk Guild Portable juga telah dikeluarkan untuk PlayStation Portable—pertama, bersubtajuk Portable Guild 2, dikeluarkan pada 10 Mac 2011; yang kedua, Fairy Tail: Zeref Awakens,[JP 8] telah dikeluarkan pada 22 Mac 2012. Dua permainan pertempuran, Fairy Tail: Fight! Wizard Battle[JP 9] dan Fairy Tail: Attack! Kardia Cathedral[JP 10] telah dibebaskan untuk Nintendo DS masing-masing pada 22 Julai 2010 dan 21 April 2011. [88] Watak Natsu dan Lucy juga muncul dalam permainan video crossover Sunday VS Magazine: Shūketsu! Chōjō Daikessen sebagai watak yang boleh dimainkan.[89] Pada 2016, permainan pelayar yang dibangunkan oleh GameSamba berjudul Fairy Tail: Hero's Journey diumumkan untuk dibuka untuk ujian beta tertutup.[90] Pada 5 September 2019, ia diumumkan bahawa permainan video peranan yang dikembangkan oleh Gust Co Ltd. dan diterbitkan oleh Koei Tecmo akan dikeluarkan untuk PlayStation 4, Nintendo Switch, dan Steam pada 19 Mac 2020 di seluruh dunia;[91] permainan itu kemudian ditunda hingga 25 Jun.[92]

Audio[sunting | sunting sumber]

Muzik untuk anime itu dikompos dan disusun oleh Yasuharu Takanashi. Empat buah CD runut bunyi asli telah dikeluarkan, yang mengandungi muzik dari anime: jilid runut bunyi pertama dikeluarkan pada 6 Januari 2010,[93] jumlah kedua pada 7 Julai 2010,[94] jilid runut bunyi ketiga pada 6 Julai 2011,[95] dan jilid runut bunyi keempat pada 20 Mac 2013.[96] Single lagu watak juga dihasilkan; single pertama, menampilkan Tetsuya Kakihara (Natsu) dan Yuichi Nakamura (Gray) telah dikeluarkan pada 17 Februari,[97] manakala single kedua, menampilkan Aya Hirano (Lucy) dan Rie Kugimiya (Happy), telah dikeluarkan pada 3 Mac 2010.[98] Album lagu watak yang bertajuk "Eternal Fellows," telah dilancarkan pada 27 April 2011. Dua lagu dari album, yang dilakukan oleh pelakon anime Tetsuya Kakihara (Natsu) dan Aya Hirano (Lucy), digunakan untuk kedua-dua OVA sebagai tema pembuka dan penutup. Lagu-lagu lain dalam jilid itu dilakukan oleh Yuichi Nakamura (Grey), Sayaka Ohara (Erza), Satomi Satō (Wendy), Wataru Hatano (Gajeel), dan duet oleh Rie Kugimiya (Happy) dan Yui Horie (Carla).[99]

Program radio internet mula ditayangkan di Stesen Radio HiBiKi pada 11 Februari 2012, yang memaparkan pelakon suara anime, Tetsuya Kakihara (Natsu) dan Mai Nakahara (Juvia) sebagai juruhebah.[100]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Sehingga Februari 2020, manga Fairy Tail mempunyai 72 juta jilid dikumpulkan dalam edaran.[101] Menurut Oricon, Fairy Tail adalah siri manga terlaris terlaris di Jepun pada 2009,[102] keempat terbaik pada tahun 2010 dan 2011,[103][104] kelima terbaik tahun 2012,[105] jatuh ke tangga kesembilan pada tahun 2013 [106] hingga ke-17 pada 2014, [107] dan ke-15 pada 2015. [108] Jilid kelima dari Fairy Tail menduduki tempat ketujuh dalam senarai sepuluh manga teratas, dan siri ini sekali lagi diletakkan ketujuh setelah dibebaskan dari jilid keenam.[109] Deb Aoki dari About.com menyenaraikan Fairy Tail sebagai Manga Shōnen Terbaru Terbaik 2008.[110] Ia juga memenangi Anugerah Manga Kodansha 2009 untuk manga shōnen.[111] Pada Anugerah Industri 2009 untuk Persatuan untuk Promosi Animasi Jepun yang dianjurkan oleh Anime Expo, Fairy Tail dicalonkan sebagai Manga Komedi Terbaik.[112] Jilid 9 siri ini dicalonkan dalam kategori Pemilihan Belia pada Festival Komik Antarabangsa Angoulême 2010.[113]

Carl Kimlinger dari Rangkaian Anime merasakan Fairy Tail mengikuti standard trop manga shōnen aksi dan mengatakan "campuran humor bodoh, tindakan menghancurkan wajah, dan sap bermata mata sehingga dihitung sebagai mekanikal" selepas mengkaji jilid pertama.[114] Carlo Santos, juga dari Anime News Network, bersetuju dalam kajiannya mengenai jilid tiga; mempunyai pandangan positif terhadap seni, terutamanya adegan aksi, tetapi memetik kekurangan cerita dan perkembangan watak.[115] Pada jilid 12, Santos mencadangkan bahawa bakat sebenar Mashima terletak pada "mengambil aspek paling genetik, yang boleh diramalkan dalam genre dan entah bagaimana masih menenuninya menjadi pengembaraan menggembirakan."[116]

Kimlinger, rakannya Rebecca Silverman, dan AE Sparrow dari IGN merasakan karya seni Mashima mempunyai persamaan yang kuat dengan Eiichiro Oda dalam One Piece.[117] Walaupun Sparrow menggunakan perbandingan sebagai pujian dan mengatakan ia mempunyai ciri-ciri unik yang tersendiri, Kimlinger sanggup mengatakan bahawa ia sukar untuk menghargai kemahiran teknikal Mashima "yang tidak dapat dinafikan."[114][118]

Anime[sunting | sunting sumber]

Anime juga menerima sambutan yang positif dari pengkritik dan penonton. Di Asia Tenggara, Fairy Tail memenangi Animax Asia "Anime of the Year" pada tahun 2010.[119] Pada tahun 2012, siri anime memenangi anugerah "Meilleur Anime Japonais" (anime Jepun terbaik) dan anugerah Perancis terbaik di Anime & Manga Grand Prix ke-19 di Paris, Perancis.[120]

Dalam mengkaji jilid DVD Funimation Entertainment pertama, Carlo Santos dari Anime News Network memuji visual, watak-watak, dan lakonan suara bahasa Inggeris, serta watak-watak sokongan untuk pendekatan komedinya. Walau bagaimanapun, Santos mengkritik kedua-dua muzik latar belakang anime dan animasi CGI.[121] Dalam ulasannya mengenai jilid kedua, Santos juga memuji perkembangan "jalan cerita yang lebih besar," tetapi juga mengkritik animasi yang tidak konsisten dan bahan asal yang tidak terdapat dalam manga.[122] Dalam kajiannya mengenai jilid ketiga, Santos memuji pembaikan cerita dan animasi, dan mengatakan bahawa jilid itu "akhirnya menunjukkan siri [anime] yang hidup hingga potensinya."[123] Dalam tinjauannya mengenai jilid keempat dan keenam, namun Santos memuji corak formula alur cerita, walaupun mengatakan bahawa "kedutan yang tidak dijangka dalam cerita [...] memastikan aksinya menjadi terlalu lekang," tetapi memanggil hasil "dapat diramalkan".[124][125]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ ようこそフェアリーヒルズ!! Yōkoso Fearī Hiruzu
  2. ^ 妖精学園 ヤンキー君とヤンキーちゃん Yōsei Gakuen: Yankī-kun to Yankī-chan
  3. ^ メモリーデイズ Memorī Deizu
  4. ^ ドキドキ・リュウゼツランド Dokidoki Ryuzetsu Rando
  5. ^ フェアリーテイル x レイヴ Fearī Teiru x Reivu
  6. ^ はじまりの朝 Hajimari no Asa
  7. ^ フェアリーテイル ポータブルギルド Fearī Teiru: Pōtaburu Girudo
  8. ^ フェアリーテイル ゼレフ覚醒 Fearī Teiru: Zerefu Kakusei
  9. ^ フェアリーテイル 激闘! 魔道士決戦 Fearī Teiru: Gekitō! Madōshi Kessen
  10. ^ フェアリーテイル 激突! カルディア大聖堂 Fearī Teiru: Gekitotsu! Karudia Daiseidō

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Fairy Tail Anime's TV Run to End on March 30". Anime News Network. March 2, 2013. Dicapai pada March 23, 2013.
  2. ^ Mengikut Nota Fairy Tail Jilid 2 Del Rey, Catatan Umum, Wizard: Jadi terjemahan ini telah mengambil itu sebagai inspirasi dan menerjemahkan perkataan madôshi sebagai "penyihir". Tetapi makna madôshi adalah serupa dengan kata-kata Jepun tertentu yang telah dipinjam oleh bahasa Inggeris, seperti judo (cara yang lembut) dan kendo (cara pedang). Mado adalah cara sihir, dan madôshi adalah orang-orang yang mengikuti cara sihir. Jadi walaupun perkataan "wizard" digunakan dalam dialog asal, pembaca Jepun mungkin akan berfikir bukan ahli-ahli sihir tradisional Barat seperti Merlin atau Gandalf, tetapi seni mempertahankan diri.
  3. ^ a b "Hiro Mashima: 'Final Season' of Fairy Tail TV Anime to Premiere this Fall". Anime News Network. April 5, 2018. Dicapai pada April 5, 2018.
  4. ^ a b "Final Fairy Tail TV Anime Reveals Visual, October 7 Premiere". Anime News Network. August 21, 2018. Dicapai pada August 21, 2018.
  5. ^ a b Ressler, Karen (December 10, 2018). "Fairy Tail: Final Season Anime Listed With Planned 51 Episodes". Anime News Network. Dicapai pada December 10, 2018.
  6. ^ Loo, Egan (July 27, 2019). "Fairy Tail TV Anime Confirmed to End in 328th Episode". Anime News Network. Dicapai pada July 27, 2019.
  7. ^ Mashima, Hiro (2010). "Translation Notes". Dalam Flanagan, William (penyunting). Fairy Tail 24. Kodansha. m/s. 175. ISBN 978-1-61262-266-8. The Japanese name for this island is Tenrô-jima ("Heaven Wolf Island"), but Tenrô is also the name for the Dog Star of the heavens, Sirius.
  8. ^ Mashima, Hiro (2010). "Black Dragon". Dalam Flanagan, William (penyunting). Fairy Tail 20. Kodansha. m/s. 104. ISBN 978-1-61262-057-2. A Century Quest... You mean a quest...that nobody's been able to complete...in less than a hundred years...?!
  9. ^ Santos, Carlo (2008-08-17). "Interview: Hiro Mashima". Anime News Network. Dicapai pada 2014-03-30.
  10. ^ a b c Aoki, Deb. "Interview: Hiro Mashima". About.com. The New York Times Company. Dicapai pada April 26, 2012.
  11. ^ Hodgkins, Crystalyn (October 14, 2011). "Kodansha Comics Panel with Hiro Mashima". Anime News Network. Dicapai pada March 2, 2017.
  12. ^ Cha, Kai-ming (August 3, 2008). "Everyday Hiro: Fairy Tail's Mashima at Comic-Con". Publishers Weekly. Dicapai pada April 26, 2012.
  13. ^ "創刊時からの作品リスト" (dalam bahasa Jepun). Kodansha. Diarkibkan daripada yang asal pada December 3, 2011. Dicapai pada January 8, 2020.
  14. ^ 真島ヒロ「FAIRY TAIL」11年間休載なしで完結!新作アニメは2018年放送. Natalie (dalam bahasa Jepun). July 26, 2017. Dicapai pada January 8, 2020.
  15. ^ "FAIRY TAIL (1) 真島ヒロ" (dalam bahasa Japanese). Kodansha. Diarkibkan daripada yang asal pada September 17, 2009. Dicapai pada July 7, 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)
  16. ^ "FAIRY TAIL (63) 真島ヒロ" (dalam bahasa Japanese). Kodansha. Dicapai pada August 17, 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  17. ^ "Fairy Tail x Rave Crossover Manga 1-Shot Published". Anime News Network. April 20, 2011. Dicapai pada November 11, 2013.
  18. ^ "鈴木央が「FAIRY TAIL」、真島ヒロが「七つの大罪」を執筆" (dalam bahasa Japanese). Natalie. October 19, 2013. Dicapai pada November 11, 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ "Fairy Tail, The Seven Deadly Sins Get Crossover 1-Shot Manga". Anime News Network. December 6, 2013. Dicapai pada December 6, 2013.
  20. ^ FAIRY TAIL S(1) 真島 ヒロ (dalam bahasa Japanese). Kodansha. Dicapai pada October 28, 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  21. ^ FAIRY TAIL S(2) 真島 ヒロ (dalam bahasa Japanese). Kodansha. Dicapai pada October 28, 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  22. ^ "Del Rey Manga acquires bestselling manga Fairy Tail". activeAnime. July 28, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2007. Dicapai pada October 21, 2011.
  23. ^ "Kodansha USA To Take Over Del Rey Titles". Anime News Network. October 4, 2010. Dicapai pada January 21, 2011.
  24. ^ "Kodansha USA Publisher Take Over of Fairy Tail North American Manga Release". Anime News Network. December 12, 2010. Dicapai pada December 5, 2011.
  25. ^ "Kodansha Comics Schedules "Fairy Tail: Master's Edition" Collection". Crunchyroll. May 17, 2015. Dicapai pada March 14, 2017.
  26. ^ "Fairy Tail S Volume 1 by Hiro Mashima". Random House. Dicapai pada October 28, 2017.
  27. ^ "Fairy Tail 1". Turnaround Publisher Services. Dicapai pada October 26, 2018.
  28. ^ "Fairy Tail 1". Penguin Books Australia. Dicapai pada October 26, 2018.
  29. ^ "Monthly Fairy Tail Magazine to Launch With Fairy Tail Zero Manga". Anime News Network. March 30, 2014. Dicapai pada August 10, 2014.
  30. ^ "Fairy Tail Zero, Fairy Tail: Ice Trail Spinoff Manga to End in July". Anime News Network. June 18, 2015. Dicapai pada August 2, 2015.
  31. ^ "Fairy Tail: Blue Mistral Shōjo Spinoff Manga Ends". Anime News Network. November 30, 2015. Dicapai pada November 30, 2015.
  32. ^ "Fairy Tail Gets 2 New Manga Spinoffs, Including a Shōjo One". Anime News Network. June 28, 2014. Dicapai pada August 10, 2014.
  33. ^ "Kodansha Launches 'Magazine Pocket' Manga App With New Fairy Tail, Ace of Diamond Spinoffs". Anime News Network. August 2, 2015. Dicapai pada August 2, 2015.
  34. ^ "Fairy Tail Gaiden: Kengami no Sōryū Spinoff Manga Ends". Anime News Network. November 14, 2015. Dicapai pada November 14, 2015.
  35. ^ "Fairy Tail's Laxus Dreyar Spinoff Manga Launches". Anime News Network. May 4, 2016. Dicapai pada May 4, 2016.
  36. ^ "Fairy Tail Gaiden: Raigō Issen Spinoff Manga is Last in Fairy Tail Gaiden Series". Anime News Network. September 9, 2016. Dicapai pada October 6, 2016.
  37. ^ Sherman, Jennifer (July 4, 2018). "Atsuo Ueda Launches Fairy Tail Sequel Manga on July 25". Anime News Network. Dicapai pada August 3, 2018.
  38. ^ Ressler, Karen (July 25, 2018). "Fairy Tail's Happy Spinoff Manga Launches". Anime News Network. Dicapai pada July 25, 2018.
  39. ^ Sherman, Jennifer (June 27, 2018). "Hiro Mashima Reveals Fairy Tail City Hero Spinoff Manga". Anime News Network. Dicapai pada June 27, 2018.
  40. ^ "Kodansha Comics Adds Hiro Mashima's Fairy Tail Zero Prequel Manga". Anime News Network. November 15, 2015. Dicapai pada November 15, 2015.
  41. ^ "Kodansha Comics Adds Fairy Tail Ice Trail, Noragami: Stray Stories Manga". Anime News Network. August 29, 2015. Dicapai pada November 8, 2015.
  42. ^ "Kodansha USA Adds Tsubasa: WoRLD CHRoNiCLE, Fairy Tail: Blue Mistral, L DK, Inuyashiki Manga". Anime News Network. October 12, 2015. Dicapai pada November 8, 2015.
  43. ^ "Kodansha USA Licenses Maria the Virgin Witch Exhibition, Appleseed α, Fairy Tail Spinoff Manga". Anime News Network. January 14, 2015. Dicapai pada November 8, 2015.
  44. ^ "Kodansha Comics Adds Interviews with Monster Girls, Fairy Tail: Twin Dragons of Sabertooth, Nekogahara Manga". Anime News Network. March 25, 2016. Dicapai pada March 25, 2016.
  45. ^ "Kodansha Comics Adds Frau Faust, Fairy Tail: Rhodonite, Kigurumi Defense Squad, Aho Girl, Hōseki no Kuni, More Manga". Anime News Network. October 6, 2016. Dicapai pada October 6, 2016.
  46. ^ "Kodansha USA Adds The Seven Deadly Sins: Seven Days, Love in Focus, Witch Hat Atelier Manga". Anime News Network. July 7, 2018. Dicapai pada July 7, 2018.
  47. ^ Sherman, Jennifer (March 13, 2019). "Kodansha Comics, Vertical Add Bakemonogatari, Cells at Work! Code Black, Granblue Fantasy Manga". Anime News Network. Dicapai pada December 4, 2019.
  48. ^ "Fairy Tail Manga Gets TV Anime Green-Lit for Fall (Updated)". Anime News Network. June 26, 2009. Dicapai pada June 30, 2009.
  49. ^ a b "Fairy Tail Creator Mashima: Anime Is Not Over Yet". Anime News Network. March 6, 2013. Dicapai pada March 17, 2013.
  50. ^ "あにてれ:FAIRY TAIL" (dalam bahasa Japanese). TV Tokyo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 11, 2012. Dicapai pada July 30, 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  51. ^ "Fairy Tail Animax Airdate List". Animax India. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2012. Dicapai pada September 30, 2010.
  52. ^ "Fairy Tail Season 2". Asia Animax. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2012. Dicapai pada February 10, 2012.
  53. ^ "Manga UK Adds Fairy Tail, Shikabane Hime: Aka". Anime News Network. January 18, 2011. Dicapai pada July 30, 2012.
  54. ^ "Manga UK confirms date for the release of the first volume of Fairy Tail".
  55. ^ "Manga Releases Fairy Tail in March 2012". Anime News Network. September 6, 2011. Dicapai pada November 5, 2017.
  56. ^ "Funimation Adds Fairy Tail, Live-Action Treasure Hunter". Anime News Network. April 22, 2011.
  57. ^ Funimation Channel [@FUNiChan] (November 22, 2011). "Preview Fairy Tail in a special TV debut on 24/7channel @ 8pm et tonight. DVD/Blu-ray on sale now @..." (Twit). Dicapai pada May 7, 2015 – melalui Twitter.
  58. ^ "AnimeLab Simulcast Line-Up For Summer 2015". AnimeLab. Dicapai pada April 14, 2016.
  59. ^ "FUNimation Showcases 'Fairy Tail' Part 9 Anime DVD/BD Release". The Fandom Post. January 22, 2014. Dicapai pada January 22, 2020.
  60. ^ "Fairy Tail TV Anime Project Relaunched". Anime News Network. July 11, 2013. Dicapai pada July 11, 2013.
  61. ^ ""Fairy Tail" Anime Scheduled for Spring Return". Crunchyroll. December 28, 2013. Dicapai pada December 28, 2013.
  62. ^ "Fairy Tail Anime Returns in April - News". Anime News Network. Dicapai pada December 28, 2013.
  63. ^ "Site for New "Fairy Tail" Anime Launches". Crunchyroll. January 7, 2014. Dicapai pada January 7, 2014.
  64. ^ "'Fairy Tail' Launches New Anime Site, Twitter Feed". The Fandom Post. January 7, 2014. Dicapai pada January 9, 2020.
  65. ^ "New Fairy Tail TV Anime Slated for April 5". Anime News Network. February 28, 2014. Dicapai pada March 8, 2014.
  66. ^ "FUNimation Announces New "Fairy Tail" Simulcast". Crunchyroll. April 3, 2014. Dicapai pada April 9, 2014.
  67. ^ "Fairy Tail To Premiere Final Anime Season In 2018". comicbook/anime. July 20, 2017. Dicapai pada July 20, 2017.
  68. ^ "真島ヒロ on Twitter".
  69. ^ "Fairy Tail TV Anime Gets 'Final Season' in 2018". Anime News Network. July 20, 2017. Dicapai pada July 20, 2017.
  70. ^ "2018 'Fairy Tail' Season 3 Release Date Confirmed: Season 8 Anime Is 'Final' Says Manga Creator Hiro Mashima". Inquisitr. April 5, 2018. Dicapai pada April 5, 2018.
  71. ^ Chris Beveridge (April 11, 2018). "Final 'Fairy Tail' Anime Season Detailed". Fandom Post. Dicapai pada April 11, 2018.
  72. ^ "CloverWorks Anime Studio Separates From A-1 Pictures, Remains Subsidiary of Aniplex". AnimeNewsNetwork. October 1, 2018. Dicapai pada October 1, 2018.
  73. ^ "Fairy Tail Manga's 27th Volume to Bundle 2nd Anime DVD". Anime News Network. February 17, 2011.
  74. ^ "特装版「FAIRY TAIL」公式サイト". Kodansha. Dicapai pada January 20, 2012.
  75. ^ "Fairy Tail Manga Volume 31 to Bundle 3rd New Anime DVD". Anime News Network. September 14, 2011.
  76. ^ "Fairy Tail Film's Prologue Manga Gets Anime Also". Anime News Network. April 15, 2013. Dicapai pada July 11, 2013.
  77. ^ "Fairy Tail Adventure Manga Gets Film Next August". Anime News Network. October 12, 2011.
  78. ^ "Fairy Tail Film's Staff Listed". Anime News Network. November 17, 2011.
  79. ^ "Fairy Tail Film's Promo Video Highlights Bonus Manga". Anime News Network. August 9, 2012. Dicapai pada June 23, 2013.
  80. ^ "Fairy Tail Film's Prologue Manga Gets Anime Also". Anime News Network. October 26, 2012. Dicapai pada June 23, 2013.
  81. ^ "Fairy Tail new season, movie set to premiere on ANIMAX this March". March 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2013. Dicapai pada June 23, 2013.
  82. ^ "Funi Adds Seikishi Yamato R, One Piece Strong World, Fairy Tail Film, Akira". Anime News Network. Dicapai pada July 30, 2012.
  83. ^ "Fairy Tail the Movie Trailer Previews English Dub". Anime News Network. September 14, 2013. Dicapai pada September 15, 2013.
  84. ^ "Fairy Tail Manga Gets 2nd Anime Film". Anime News Network. May 15, 2015. Dicapai pada May 22, 2015.
  85. ^ "Fairy Tail Manga Is Already in 'Last Arc,' 60 Million Copies in Print". Anime News Network. February 21, 2017. Dicapai pada February 23, 2017.
  86. ^ "Tokyo Game Show 2009 Konami Special Site". Konami. Diarkibkan daripada yang asal pada November 26, 2009. Dicapai pada October 21, 2011.
  87. ^ Yip, Spencer (April 8, 2010). "Only Two Months Until Fairy Tail: Portable Guild". Siliconera. Dicapai pada April 9, 2010.
  88. ^ "あにてれ:FAIRY TAIL" (dalam bahasa Japanese). TV Tokyo. Diarkibkan daripada yang asal pada October 10, 2011. Dicapai pada October 18, 2011.CS1 maint: unrecognized language (link)
  89. ^ "サンデー VS マガジン 集結! 頂上大決戦:Sunday VS Magazine: Shūketsu! Chōjō Daikessen" (dalam bahasa Japanese). Konami. Dicapai pada January 22, 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  90. ^ "'Fairy Tail: Hero's Journey' beta sign-up now open". Anime News Network. 2016-09-29. Dicapai pada 2018-03-08.
  91. ^ "Fairy Tail game launches March 19, 2020". Gematsu. November 30, 2019.
  92. ^ Sherman, Jennifer (February 6, 2020). "Fairy Tail RPG Delayed to June 25 in Japan, N. America, Europe". Anime News Network. Dicapai pada February 7, 2020.
  93. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol.1". Dicapai pada July 18, 2010.
  94. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol.2". Dicapai pada July 18, 2010.
  95. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol. 3". Dicapai pada July 6, 2011.
  96. ^ "Fairy Tail Original Soundtrack Vol.4". Dicapai pada March 23, 2013.
  97. ^ "Fairy Tail Character Song Collection Vol.1 Natsu & Gray". Dicapai pada July 18, 2010.
  98. ^ "Fairy Tail Character Song Collection Vol.2 Lucy & Happy". Dicapai pada July 18, 2010.
  99. ^ "Fairy Tail Character Song Album". Dicapai pada January 30, 2011.
  100. ^ "番組紹介:FAIRY TAIL Webラジオ『魔導士ギルド放送局 やりすぎソーサラー!』" (dalam bahasa Japanese). hibiki-radio.jp/. Dicapai pada January 24, 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  101. ^ 迷ったら読者を取れ――漫画家・真島ヒロを「仕事の鬼」に変えたクリエイティブの原点. Livedoor News (dalam bahasa Jepun). February 28, 2020. Dicapai pada February 28, 2020.
  102. ^ "2009's Top-Selling Manga in Japan, by Series". Anime News Network. December 4, 2009. Dicapai pada November 30, 2015.
  103. ^ "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2010". Anime News Network. November 30, 2010. Dicapai pada November 30, 2015.
  104. ^ "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2011". Anime News Network. November 30, 2011. Dicapai pada November 30, 2015.
  105. ^ "10 Top-Selling Manga in Japan by Series: 2012". Anime News Network. December 2, 2012. Dicapai pada November 30, 2015.
  106. ^ "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2013". Anime News Network. December 1, 2013. Dicapai pada November 30, 2015.
  107. ^ "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2014". Anime News Network. November 30, 2014. Dicapai pada November 30, 2015.
  108. ^ "Top-Selling Manga in Japan by Series: 2015". Anime News Network. November 29, 2015. Dicapai pada November 30, 2015.
  109. ^ "Tohan's top 10 manga rankings". Diarkibkan daripada yang asal pada July 2, 2007. Dicapai pada July 25, 2007.
  110. ^ Aoki, Deb. "2008 Best New Manga". About.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2013. Dicapai pada August 20, 2009.
  111. ^ "33rd Annual Kodansha Manga Awards Announced". Anime News Network. Dicapai pada May 15, 2009.
  112. ^ "Anime Expo 2009 Rides on a High for its Second Day in Los Angeles". Society for the Promotion of Japanese Animation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-07.
  113. ^ "Manga Nominated for Awards at Angouleme Comic Fest". Anime News Network. December 8, 2009. Dicapai pada November 30, 2015.
  114. ^ a b Kimlinger, Carl (May 28, 2008). "Fairy Tail GN 1 - Review". Anime News Network. Dicapai pada November 30, 2015.
  115. ^ Santos, Carlo (July 20, 2008). "Fairy Tail GN 3 - Review". Anime News Network. Dicapai pada November 30, 2015.
  116. ^ Santos, Carlo (October 2, 2010). "Fairy Tail GN 12 - Review". Anime News Network. Dicapai pada November 30, 2015.
  117. ^ Silverman, Rebecca (July 3, 2011). "Fairy Tail GN 13 - Review". Anime News Network. Dicapai pada November 30, 2015.
  118. ^ Sparrow, A.E. (May 27, 2008). "Fairy Tail: Vol. 1 and 2 Review". IGN. Dicapai pada November 30, 2015.
  119. ^ Animax Asia (December 12, 2010). "The moment you've been waiting for. The Animax Anime of the Year as voted by you is...(drumroll)... Fairy Tail! We will be sharing a special thank-you video by Natsu voice actor Kakihara Tetsuya on Animax website and TV really soon. Fans of Fairy Tail can also catch the rerun on Animax early next year". Facebook. Dicapai pada May 7, 2015.
  120. ^ "ANIME NEWS: 'Fairy Tail' takes top award at Paris grand Prix". Asahi Shimbun. May 5, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-02.
  121. ^ Santos, Carlo (December 13, 2011). "Fairy Tail Blu-Ray + DVD 1 Review". Anime News Network. Dicapai pada December 13, 2011.
  122. ^ Santos, Carlo (January 2, 2012). "Fairy Tail Blu-Ray + DVD 2 Review". Anime News Network. Dicapai pada January 4, 2012.
  123. ^ Santos, Carlo (February 15, 2012). "Fairy Tail Blu-Ray + DVD 3 Review". Anime News Network. Dicapai pada March 15, 2012.
  124. ^ Santos, Carlo (August 4, 2012). "Fairy Tail Blu-Ray + DVD 4 Review". Anime News Network. Dicapai pada September 27, 2013.
  125. ^ Santos, Carlo (September 23, 2012). "Fairy Tail Blu-Ray + DVD 6 Review". Anime News Network. Dicapai pada September 27, 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

[[Kategori:Manga shōnen]] [[Kategori:Satelight]] [[Kategori:Sihir dalam cereka]] [[Kategori:Manga Kodansha]] [[Kategori:Anime dan manga fantasi]] [[Kategori:Siri anime berdasarkan manga]] [[Kategori:Anime dan manga pengembaraan]] [[Kategori:A-1 Pictures]] [[Kategori:Fairy Tail]] [[Kategori:Rencana yang mengandungi teks bahasa Jepun]] [[Kategori:Laman-laman dengan terjemahan-terjemahan yang belum disemak]]