Penghijauan gurun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Imej satelit Sahara, gurun panas terbesar di dunia dan gurun ketiga terbesar selepas Antartika dan Artik.

Penghijauangurun adalah proses penambakan buangan buatan manusia atas sebab ekologi ( biodiversiti ), pertanian dan perhutanan , tetapi juga untuk penambakan sistem air semula jadi dan sistem ekologi lain yang menyokong kehidupan. Istilah "penghijauan padang pasir" dimaksudkan untuk diterapkan ke padang pasir kering dan panas kering dan panas (lihat sistem klasifikasi iklim Köppen ). Ia tidak terpakai kepada kawasan ais atau kawasan permafrost . Penghijauan padang pasir mempunyai potensi untuk membantu menyelesaikan krisis air, tenaga, dan makanan global. Ia berhubung dengan kira-kira 32 juta kilometer persegi tanah.

Kaedah[sunting | sunting sumber]

  • Rumput bergula intensif yang dikendalikan
  • Pengurusan holistik
  • Kaedah landskap untuk mengurangkan penyejatan, hakisan, penggabungan tanah atas, ribut pasir, suhu dan banyak lagi
  • Permakultur secara umum - penuaian air larian air hujan untuk berkembang komuniti tumbuhan polikultur , kompos atau pertanian multitrophic
  • Menanam pokok ( spesies perintis ) dan tumbuhan yang menyukai garam seperti Salicornia dan Halophytes
  • Penjanaan tanah asin, tercemar, atau merosot
  • Pengekalan air banjir dan penyusupan ( kawalan banjir ) [1]
  • Pertanian rumah hijau
  • Ladang air laut seperti yang dilakukan oleh Yayasan Seawater
  • Marikultur darat [2]
  • Pencegahan penggunaan padang rumput dan penggunaan kayu api
  • Latihan penduduk tempatan untuk menjaga penanaman, sistem air dan lain-lain.
  • Menanam pokok dengan embun dan teknologi penuaian hujan seperti Groasis Waterboxx .

Air[sunting | sunting sumber]

Tasik Tuendae, sebuah kolam buatan di Pusat Pengajian Gurun Zzyzx di Gurun Mojave

Penghijauan padang pasir adalah lebih kurang fungsi ketersediaan air. Jika air yang mencukupi untuk pengairan sudah ada, ada yang panas dan sejuk, padang pasir berpasir atau berbatu boleh menjadi hijau. Air boleh disediakan melalui penjimatan, penggunaan semula, penuaian air hujan, penyahgaraman, atau penggunaan langsung air laut untuk tumbuh - tumbuhan penyayang garam . Laluan berbeza ini mempunyai ciri yang unik, iaitu: memulihara air adalah penyelesaian yang murah. Penggunaan semula air yang dirawat dan penutupan kitaran adalah yang paling cekap kerana kitaran tertutup mempunyai bekalan tanpa had dan mampan - pengurusan air hujan adalah penyelesaian yang terpencil dan boleh digunakan untuk kawasan pedalaman [1] - penyahgaraman adalah sangat selamat selagi tenaga utama untuk Operasi kilang penyahgaraman tersedia - Penggunaan langsung air laut untuk pertanian air laut adalah yang paling kuat, hanya terhad oleh keperluan untuk mengepam air dari paras laut.

Jenis penyaharu novel dilakukan dengan Projek Hutan Sahara . Projek ini menggunakan solar untuk penjanaan air tawar. Teknik novel lain adalah pembiakan awan , sama ada dengan cara buatan atau melalui tindakan bakteria pembibitan awan yang hidup di tumbuh-tumbuhan (mis. Pseudomonas syringae ). Satu lagi, "penjanaan air atmosfera" atau udara ke air, menggunakan dehumidification dan digunakan oleh tentera untuk penjanaan air yang boleh diminum. Walau bagaimanapun, teknologi ini menggunakan tenaga sebanyak 200 kali lebih banyak daripada penyahgaraman, menjadikannya tidak sesuai untuk penghijauan gurun berskala besar.

Pengagihan air[sunting | sunting sumber]

Sebaik sahaja air (segar atau laut) telah dicapai dalam sistem berpusat, ia mesti diagihkan. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan terusan yang digali atau dalam beberapa keadaan aqueducts (yang kedua-duanya adalah pilihan yang paling menarik kerana mereka membenarkan banyak air untuk menguap), palung (seperti yang digunakan dalam Projek Keita [3] ), paip tembikar (separuh terbuka atau tertutup) atau bahkan sistem bawah tanah iaitu qanāt .

Bergantung pada kaedah pengedaran air, ia kemudiannya boleh diberikan pada kaedah yang berbeza untuk tumbuh-tumbuhan. Penyelesaian yang mahal (digunakan hanya pada paip) adalah pengairan titisan. Kaedah lain adalah penggunaan wadis (pada dasarnya kolam berbentuk V yang digali di bumi) atau dengan menanam pokok-pokok dalam lubang di dalam / di atas paip air itu sendiri. Akar pokok itu kemudian dapat menghisap air terus dari paip air (digunakan dalam qanat, hydroponics,. . . ) Teknik yang sama boleh dilakukan dengan paip separuh terbuka (contohnya digali melalui Projek Keita).

Kesan sampingan[sunting | sunting sumber]

Penggunaan air, bagaimanapun, tidak selalu tanpa masalah. Gurun penghijauan oleh skim pengairan Pihak Berkuasa Helmand dan Arghandab Valley di Afghanistan dengan ketara mengurangkan air yang mengalir dari Sungai Helmand ke Danau Hamun dan ini, bersama-sama dengan kemarau, dianggap sebagai sebab utama kerosakan teruk kepada ekologi Tasik Hamun, banyak yang telah merosot sejak tahun 1999 dari tanah lembap kepentingan antarabangsa ke rumah pangsa garam. [4]

Pokok[sunting | sunting sumber]

Komponen utama penghijauan padang pasir adalah penanaman pokok. Pokok menyimpan air, menaikkan air dari akuifer asas, mengurangkan penyejatan selepas hujan, menarik haiwan (dan dengan itu kesuburan melalui najis), dan mereka boleh menyebabkan lebih banyak hujan jatuh (oleh pengurangan suhu dan kesan lain), jika kawasan yang ditanam cukup besar.

Contoh[sunting | sunting sumber]

Tanah Gurun Thar di India tetap kering selama hampir sepanjang tahun dan terdedah kepada hakisan tanah. Angin berkecepatan tinggi meniup tanah dari padang pasir, menyebarkan beberapa tanah di tanah yang subur, dan menyebabkan bukit-bukit pasir berpindah di padang pasir, yang menguburkan pagar dan menghalang jalan raya dan trek kereta api. Penyelesaian tetap untuk masalah ini mengalir bukit pasir boleh disediakan dengan menanam spesies yang sesuai di bukit-bukit pasir untuk mencegah peralihan dan penanaman yang lebih lama dan pengairan angin . Penyelesaian ini juga memberi perlindungan daripada angin panas atau sejuk dan penyulingan dan pencerobohan pasir. Sistem Terusan Rajasthan di India adalah skim pengairan utama Gurun Thar dan bertujuan untuk menuntut semula dan memeriksa penyebaran padang pasir ke kawasan yang subur.

Pencegahan pergantungan pasir pasir dicapai melalui ladang Acacia tortilis berhampiran bandar Laxmangarh . Terdapat beberapa spesies pokok tempatan yang sesuai untuk penanaman di rantau padang pasir dan ini tumbuh dengan perlahan. Pengenalan spesies pokok eksotik di padang pasir untuk perladangan telah menjadi perlu. Banyak spesies Eucalyptus, Acacia, Cassia dan genera lain dari Israel, Australia, AS, Rusia, Zimbabwe, Chile, Peru, dan Sudan telah dicuba di Gurun Thar. Acacia tortilis telah menjadi spesies paling menjanjikan bagi penghijauan padang pasir. The jojoba adalah satu lagi spesies ekonomi yang menjanjikan yang didapati sesuai untuk ditanam di kawasan-kawasan ini.

Sundrop Farms melancarkan rumah hijau pada tahun 2016 untuk menghasilkan 15,000 tan tomato dengan hanya menggunakan tanah padang pasir dan air desalinated dari Spencer Gulf . [5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Mengepam telaga kering [1] , oleh Nicol-André Berdellé, Mei 2011 Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "May" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ Memikirkan semula Landsekap [2] , oleh Nicol-André Berdellé, Julai 2011
  3. ^ Keita Project Error in Webarchive template: Empty url.
  4. ^ Weier, John (3 Disember 2002), From Wetland to Wasteland; Destruction of the Hamoun Oasis, NASA Earth Observatory, dicapai pada 11 Mei 2012
  5. ^ "First farm to grow veg in a desert using only sun and seawater". New Scientist. 6 Oktober 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Deforestation and desertification