Penguin maharaja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penguin Maharaja
Pengelasan saintifik e
Templat taksonomi hilang (baiki): Aptenodytes
Spesies:
Nama binomial
Aptenodytes forsteri
Gray, 1844
Kawasan penguin Maharaja
(koloni pembiakan berwarna hijau)

Penguin Maharaja (Aptenodytes forsteri) ialah yang paling tinggi dan paling berat dari semua spesies penguin yang hidup dan endemik di Antartika. Jantan dan betina ialah sama dengan bulu dan saiz, mencapai 122 cm (48 in) panjang dan berat dari 22 hingga 45 kg (49 hingga 99 lb). Bulu kepala dan belakang berwarna hitam dan tajam ditandakan dari perut putih, payudara kuning pucat dan patch telinga cerah kuning. Seperti semua penguin, ia tidak boleh terbang, dengan badan yang diselaraskan, dan sayap menjadi kaku dan diratakan menjadi sirip untuk habitat laut. Makanannya terdiri daripada ikan, tetapi juga termasuk krustasea seperti kril, dan sefalopod seperti cumi-cumi. Semasa memburu, spesies ini boleh terus tenggelam sekitar 20 minit, menyelam ke kedalaman 535 m (1,755 ka). Ia mempunyai beberapa penyesuaian untuk memudahkan ini, termasuk hemoglobin tidak tersusun berstruktur untuk membolehkan ia berfungsi pada tahap rendah oksigen, tulang pepejal untuk mengurangkan barotrauma, dan keupayaan untuk mengurangkan metabolisme dan menutup fungsi organ tidak penting.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2012). "Aptenodytes forsteri". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2012. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Williams, Tony D. (1995). The Penguins. Oxford, England: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-854667-2.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]