Penilaian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penilaian ialah penentuan sistematik terhadap merit, nilai dan kepentingan subjek, menggunakan kriteria yang dikawal oleh satu tetapan pemiawaian. Ia boleh membantu organisasi, program, reka bentuk, projek atau sebarang intervensi atau inisiatif lain untuk menilai sebarang matlamat, konsep/cadangan yang boleh direalisasikan, atau sebarang alternatif, untuk membantu dalam membuat keputusan; atau untuk memastikan tahap pencapaian atau nilai berkenaan dengan matlamat dan objektif serta keputusan tindakan sedemikian yang telah diselesaikan.[1] Tujuan utama penilaian, selain untuk mendapatkan pandangan tentang inisiatif terdahulu atau sedia ada, adalah untuk membolehkan refleksi dan membantu dalam mengenal pasti perubahan masa hadapan.[2] Penilaian sering digunakan untuk mencirikan dan menilai subjek yang diminati dalam pelbagai jenis perusahaan manusia, termasuk seni, keadilan jenayah, yayasan, pertubuhan bukan untung, kerajaan, penjagaan kesihatan dan perkhidmatan manusia yang lain. Ia merupakan jangka panjang dan dilakukan pada penghujung tempoh masa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Staff (1995–2012). "2. What Is Evaluation?". International Center for Alcohol Policies - Analysis. Balance. Partnership. International Center for Alcohol Policies. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-04. Dicapai pada 13 May 2012.
  2. ^ Sarah del Tufo (13 March 2002). "WHAT is evaluation?". Evaluation Trust. The Evaluation Trust. Dicapai pada 13 May 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]