Peniup daun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Peniup daun, biasanya dikenali sebagai peniup, ialah alat berkebun yang mendorong udara keluar dari muncung untuk memindahkan serpihan seperti daun dan keratan rumput. Peniup daun dikuasakan oleh motor elektrik atau petrol. Model petrol secara tradisinya ialah enjin dua lejang, tetapi enjin empat lejang telah diperkenalkan baru-baru ini untuk menangani sebahagian masalah pencemaran udara. Peniup daun lazimnya adalah unit pegang tangan serba lengkap, atau unit dipasang ransel dengan tongkat pegang tangan. Yang terakhir adalah lebih ergonomik untuk kegunaan berpanjangan. Unit yang lebih besar mungkin terletak pada roda dan juga menggunakan motor untuk pendorongan.[1] Ini kadang-kadang dipanggil "penyiup daun berjalan di belakang" kerana ia mesti ditolak dengan tangan untuk dikendalikan. Sesetengah unit dipanggil blower vacs, juga boleh menyedut daun dan ranting kecil melalui vakum, dan mencincangnya ke dalam beg.

Peniup daun menjadi punca kontroversi kerana kesan buruknya seperti kecederaan pengendali termasuk kehilangan pendengaran, pencemaran udara zarah, pencemaran bunyi, dan kemusnahan habitat ekologi.[2] Lebih 200 lokaliti telah mengehadkan penggunaan peniup daun dan banyak bandar utama termasuk Washington DC[3] sedang melaksanakan larangan sepenuhnya kerana kesan negatif kepada kesihatan pengendali, kemusnahan ekologi, pencemaran, dan gangguan termasuk bunyi bising.[4] 9 Oktober 2021, California meluluskan undang-undang kawalan pencemaran udara AB1346 yang memadamkan enjin luar jalan kecil secara berperingkat, seperti yang terdapat dalam peniup daun, yang akan berkuat kuasa 1 Januari 2024.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Leaf blowers". Consumer Reports. Dicapai pada 29 May 2014.
  2. ^ "Leaf blowers are not only annoying but also bad for you (and the environment)". Dicapai pada 18 Feb 2022.
  3. ^ "Leaf Blower Regulations". Dicapai pada 18 Feb 2022.
  4. ^ "City Council sets April 2023 date for phasing out gas-powered leaf blowers". Dicapai pada 18 Feb 2022.
  5. ^ "California regulators sign off on phaseout of new gas-powered lawn mowers, leaf blowers". Los Angeles Times (dalam bahasa Inggeris). 2021-12-09. Dicapai pada 2022-03-04.