Penjajahan Åland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penjajahan Åland
Sebahagian daripada Barisan Timur (Perang Dunia Pertama) dan Perang Saudara Finland
Tarikh15 Februari – September 1918
Lokasi
Pihak yang terlibat
Rusia SFSR
Reds
 Sweden Kuasa Tengah:
Empayar Jerman Jerman
Pertahanan Putih
Komandan dan pemimpin
Republik Sosialis Persekutuan Soviet Rusia Central Committee of the Baltic Fleet
Harry Borg 
Sweden C. A. Ehrensvärd
Sweden G. E. Ros
Empayar Jerman Hugo Meurer
Empayar Jerman August Schenck zu Schweinsberg
Hjalmar von Bonsdorff
Johan Fabritius
Kekuatan
2,000 tentera Russia
150 Reds
700–800 900 tentera Jerman
460 Pertahanan Putih

Penjajahan Åland adalah satu kempen ketenteraan 1918 Perang Dunia I di Kepulauan Åland, Finland. Pulau-pulau diduduki oleh proto-Soviet Union (Soviet Rusia) pertama kali diserang oleh Kerajaan Sweden pada akhir Februari dan kemudian oleh Empayar Jerman pada awal Mac. Konflik ini juga berkaitan dengan Perang Saudara Finland termasuk pertempuran kecil antara Whites Finland dan Reds Finland.

Semasa Jerman mengambil alih Åland pada Mac 1918, tentera Rusia telah ditangkap dan tentera Sweden meninggalkan pulau menjelang akhir Perang Saudara Finland pada bulan Mei. Jerman menduduki Åland sehingga September 1918. Penjajahan ke atas Kepulauan Åland dipertikaikan dan kemudiannya diserahkan kepada Persidangan Keamanan Paris pada tahun 1919 dan Liga Bangsa pada tahun 1920. Konvensyen Åland akhirnya ditandatangani pada tahun 1921 semula bagi mewujudkan Åland sebagai status bebas tentera dan sebahagian daripada Finland.[1]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Åland terletak di Laut Baltik utara antara Sweden dan Finland. Penduduknya adalah warga Sweden, tetapi selepas 1809 Perjanjian Fredrikshamn, pulau-pulau telah diserahkan kepada Empayar Rusia bersama-sama dengan majoriti besar kawasan Finland, menjadi Grand Duchy of Finland, sebahagian autonomi Empayar Rusia. Pada tahun 1856 Perjanjian Paris semasa Perang Crimean telah menetapkan Kepulauan Åland adalah zon bebas tentera. Sewaktu Perang Dunia Pertama meletus pada tahun 1914, Empayar Rusia menukar pulau-pulau menjadi pangkalan kapal selam untuk kegunaan tentera laut British dan Rusia.[2] Pada 25 Julai 1916, AirShip SL9 Jerman menyerang pelabuhan Mariehamn dan mengebom bot ke-5 skuadron kapal selam Rusia dan induk Svjatitel Nikolai, menyebabkan kematian 7 pelayar Rusia.

Kerajaan Rusia juga mula membina kubu , dalam perjanjian dengan sekutu mereka Perancis dan Great Britain, untuk mengelakkan serangan Jerman. Keselamatan Kepulauan Åland telah diperketatkan dengan 10 unit artileri pantai, barisan pasukan-pasukan pertahanan, dok kapal dan dua lapangan terbang. Sweden, bagaimanapun, menganggap prrsediaan struktur-struktur terbabit terlalu ekstrem kerana ia hanya untuk mempertahankan pulau-pulau. Kerajaan tersebut juga bimbang kemungkinan serangan dari Åland, dan melihat negara neutral didesak untuk menyertai Kuasa Perikatan.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pekkarinen, Jussi (19 March 2008). "Åland - To Finland or to Sweden?". Ministry for Foreign Affairs of Finland. Dicapai pada 28 February 2017.
  2. ^ a b Sauramo, Lauri (1937). "Ahvenanmaan sotilaallinen ja sotilaspoliittinen merkitys". Tiede ja ase. 5: 198–202. Dicapai pada 7 January 2017.