Penjarahan Thebes

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penjarahan Thebes
Tarikh663 SM
Lokasi
Keputusan Segera: kemenangan Assyria, hujung Dinasti ke-25
Dalam satu dekad: penyatuan Mesir di bawah Psamtik I
Jangka panjang: Thebes kekal lemah
Pihak yang terlibat
Empayar Neo-Assyria
Takluk Assyria
Mesir Kushite
Komandan dan pemimpin
Ashurbanipal
Psamtik I
Tantamani

Penjarahan Thebes berlaku pada tahun 663 SM di kota Thebes di tangan Empayar Neo-Assyria di bawah raja Ashurbanipal, kemudian berperang dengan Kushite Dinasti Kedua Puluh Lima Mesir di bawah Tantamani. Selepas perjuangan yang sungguh lama untuk menguasai Levant yang telah bermula pada tahun 705 SM, orang Kushite secara beransur-ansur hilang kawalan ke atas Mesir Hilir dan, pada tahun 665 SM, wilayah mereka mengecil kepada Mesir Hulu dan Nubia. Dibantu oleh orang-orang yang tidak dapat dipercayai dari Assyria di rantau Delta Nil, Tantamani secara ringkas kembali ke Memphis pada tahun 663 SM, sambil membunuh Necho I dari Sais.[1]

Semasa mengetahui peristiwa-peristiwa ini, Ashurbanipal dibantu oleh anak lelaki Necho, Psamtik I dan tentera upahannya, kembali ke Mesir dengan tentera yang besar dan secara menyeluruh mengalahkan kaum Kushite berhampiran Memphis. Tentera itu kemudian meneruskan perjalanan ke selatan ke Thebes, yang dengan mudah tewas apabila Tantamani melarikan diri ke Nubia Hilir. Bandar ini dijarah sepenuhnya, penduduknya diusir dan banyak harta rampasan dibawa ke Assyria, termasuk dua obelisk besar.

Penjarahan Thebes merupakan peristiwa penting dalam sejarah kota dan Mesir kuno pada umumnya. Ia secara berkesan menandakan berakhirnya Dinasti ke-25 Mesir ketika Tantamani kehilangan kedudukannya di Mesir. Kaum Kushite secara kekal diusir dalam satu dekad kejatuhan Thebes kerana tiada pengganti Tantamani yang pernah dapat menguasai wilayah utara Elephantine. Lama kelamaan, Thebes secara aman menyerahkan dirinya kurang dari 6 tahun selepas penjarahan itu kepada sebuah armada besar yang dikirim oleh Psamtik untuk mengawal Mesir Hulu ketika beliau membebaskan dirinya dari takluk golongan Assyria. Maka, penjarahan itu membenarkan kebangkitan Dinasti Kedua Puluh Enam, berakhirnya Tempoh Perantaraan Ketiga dan permulaan Tempoh Akhir. Penjarahan itu seolah-olah telah menjadi sebutan orang ramai di Timur Dekat Kuno, hingga disebutkan dalam Kitab Nahum sebagai contoh kehancuran dan kengerian yang dapat menimpa sesebuah kota.

Pada akhirnya, Psamtik I adalah orang yang mendapatkan paling banyak manfaat daripada penjarahan Thebes.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Sumber[sunting | sunting sumber]

Eide, Tormod; Hægg, Tomas; Pierce, Richard Holton; Török, Laszlo (1994). Fontes historiae Nubiorum. Textual Sources for the History of the Middle Nile Region Between the Eighth Century BC and the Sixth Century AD. Vol 1. From the Eighth to the Mid-Fifth Century BC. Sydnesplass 9, N-5007 Bergen: University of Bergen, Department of Classics. ISBN 82-991411-6-8.CS1 maint: location (link) CS1 maint: ref=harv (link)
Herodotus. "Euterpe". An Account of Egypt. Diterjemahkan oleh G. C. Macaulay (ed. Project Gutenberg EBook).
Kahn, Dan'el (2006). "The Assyrian Invasions of Egypt (673-663 B.C.) and the Final Expulsion of the Kushites". Studien zur Altägyptischen Kultur. 34. JSTOR 25157757.CS1 maint: ref=harv (link)
Kendall, Timothy; Ahmed Mohamed, El-Hassan (2016). "A Visitor's Guide to The Jebel Barkal Temples" (PDF). The NCAM Jebel Barkal Mission. Khartoum: Sudan. Nubian Archeological Development Organization (Qatar-Sudan).CS1 maint: ref=harv (link)
Török, László (1997). The Kingdom of Kush. Handbook of the Napatan-Meroitic Civilization. Handbuch der Orientalistik. Abteilung 1. Nahe und Mittlere Osten. Leiden: E.J. Brill. ISBN 9789004104488.CS1 maint: ref=harv (link)
Roux, Georges (1992). Ancient Iraq (ed. Third). London: Penguin book. ISBN 978-0-140-12523-8.CS1 maint: ref=harv (link)