Penjemaan Malaysia Airlines

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nota: isi laman ini memuat maklumat mengenai Penjenamaan Malaysia Airlines.

Penjenamaan (Versi Utama)[sunting | sunting sumber]

Dari akhir 1990-an hingga 2007, Malaysia Airlines menggunakan slogan "Melampaui Harapan" untuk menjenamakan dirinya di peringkat antarabangsa.[perlu rujukan] Pada tahun 2008, slogan strategi penjenamaan baru menjadi "Lebih daripada sekadar kod syarikat penerbangan. MH adalah Hospitaliti Malaysia", untuk menekankan keramahan kru kabinnya dan bukannya rangkaian dan kelas kabin syarikat penerbangan.[1]

Sejak 2013, syarikat penerbangan ini menggunakan slogan "Perjalanan dibuat oleh orang yang anda kunjungi". Namun, dengan permulaan Penerbangan 370 dan Penerbangan 17, syarikat penerbangan telah menggunakan sejumlah slogan termasuk "#keepflying" dan "#flyinghigh".[2] Slogan baru, "Keramahan Malaysia Bermula Dengan Kami", dilancarkan pada tahun 2018.[3]

Imej korporat (Versi Utama)[sunting | sunting sumber]

Malaysia Airlines memperkenalkan reka bentuk Sarong Kebaya pada 1 Mac 1986[4] untuk pramugari wanita. Ia direka oleh School of Fashion di Institut Teknologi Mara (Melayu: Institut Teknologi Mara) dan kemudian dikenali sebagai Universiti Teknologi Mara (Melayu: Universiti Teknologi Mara). Bahan batik menggambarkan motif "kelarai", yang merupakan corak tenun buluh. Ia muncul di latar dengan warna seragam dasar yang lembut. Menarik pada motif "kelarai" adalah campuran flora Malaysia, seperti cempaka, melati dan daun bunga raya. Motif Sarawak geometri digunakan untuk kerah baju , tepi lengan dan "sarung". Pada bulan Januari 1993, warna batik diperbaiki untuk melengkapi warna seragam baru. Pramugari lelaki memakai jaket warna kelabu.[5]

logo korporat (Versi Utama)[sunting | sunting sumber]

Malaysia Airlines Boeing 777-200ER, menanggung warna (Livery) lama, mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong

Sejarah syarikat penerbangan bermula pada tahun 1937, ketika Malayan Airways Limited didaftarkan sebagai syarikat. Operasi terbang dimulakan pada tahun 1947, dengan pesawat yang mempunyai simbol harimau bersayap. Logo baru diperkenalkan dengan pembentukan Syarikat Penerbangan Malaysia-Singapura pada tahun 1966[perlu rujukan], yang menampilkan inisial nama syarikat penerbangan, MSA.

Pada tahun 1971, MSA berpecah menjadi dua syarikat penerbangan, masing-masing dengan dasar dan objektifnya sendiri, yang membawa kepada kelahiran syarikat penerbangan bendera Malaysia, Sistem Penerbangan Malaysia (MAS). Nama itu dipilih kerana, dalam bentuk singkatan, MAS (seperti di E MAS) dalam bahasa Melayu bermaksud emas, untuk melambangkan perkhidmatan yang berkualiti. Logo korporat berdasarkan wau bulan (layang-layang bulan) akhirnya diterima pakai pada tahun-tahun berikutnya.

Logo korporat baru yang direka oleh Dato' Johan Ariff dari Johan Design Associates diperkenalkan pada 15 Oktober 1987, yang mengekalkan intipati layang-layang bulan, kini dengan penampilan menyapu dicukur yang dicat dengan warna merah (atas) dan biru (bawah).[6] Bersama dengan logo korporat baru, gaya jenis baru-MALAYSIA, telah dibuat. Ia dicetak miring sejajar dengan logo untuk menonjolkan kelajuan dan arah. Dalam gaya korporat ini, huruf M, A dan S mengandung keratan berwarna merah untuk menandakan inisial nama berkanun syarikat penerbangan, Sistem Penerbangan Malaysia (MAS). Mereka ditambahkan setelah reka bentuk asalnya ditolak oleh mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad.[perlu rujukan] Pengenalan biru ke logo merah asli mempunyai kepentingan nasional. Merah dan biru membelah sama di tengah untuk menunjukkan keseimbangan.

Malaysia Airlines Boeing 737-800 dengan Livery terkini

Bermula tahun 2010, semua pesawat Airbus A330 dan Boeing 737 baru milik Malaysia Airlines menggunakan rangkaian penerbangan standard baru yang menampilkan dua jalur merah dan biru yang muncul dari bahagian bawah pesawat. Wau bulan di ekornya juga segar. Walaupun masih menampilkan tampilan belakang yang dicukur dengan warnanya merah dan biru, ekornya diperpanjang sehingga tampak berkembar. Lebih-lebih lagi, nama syarikat penerbangan di pesawat ditunjukkan sepenuhnya tidak seperti sebelumnya dan sepenuhnya berwarna biru.[7]

Pada tahun 2012, logo korporat wau bulan merah dan biru diperbaharui. Wau bulan baru menghadap dari kiri ke kanan, seperti yang terdapat pada logo 1971 yang asli, dan ekornya telah diperpanjang. Pada mulanya, syarikat penerbangan itu menetap dengan warna biru wau bulan tetapi sejak itu ia mengembalikannya ke bentuk merah dan biru. Tanda kata juga telah dimodernisasi dengan jenis huruf baru dan perkataan "syarikat penerbangan" kini disajikan dengan huruf kecil.[8] Pada tahun yang sama, syarikat penerbangan juga melancarkan livery baru dan eksklusif untuk armada Airbus A380 untuk menonjolkan syarikat penerbangan utama syarikat penerbangan itu. Ia menampilkan wau bulan berwarna biru di ekor dan jalur pita biru di badan pesawat dan mesin, nama syarikat penerbangannya juga berwarna biru.[9]

Penjenamaan (Versi Lainnya)[sunting | sunting sumber]

pada bahagian ini ada memuat maklumat mengenai Penjenamaan Versi Lainnya.

Imej korporat (Versi Lainnya)[sunting | sunting sumber]

Rekaan Sarong Kebaya ini telah diperkenalkan pada 1 Mac 1986. Seragam ini telah direka oleh Fakulti Fesyen Institut Teknologi Mara, yang kini dikenali sebagai Universiti Teknologi Mara. Corak batik yang digunakan menggambarkan motif kelerai ataupun anyaman buluh. Corak ini menjadi latar belakang dan bersatu dengan warna asas seragam tersebut. Kemudian, beberapa corak flora asli Malaysia seperti cempaka, jasmin, dan daun-daun bunga raya disulam pada motif “kelerai” tersebut. Motif geometri Sarawak digunakan pada kelim-kelim baju, hujung lengan dan kain sarong. Pada 1 Januari 1993, warna batik ini dicantikkan lagi untuk dipadankan dengan warna seragam baru pramugaranya.

Krew Penerbangan Malaysia
Kod Warna untuk pramugari
  • Sarong kebaya dengan bunga kuning untuk Inflight Supervisor.
  • Sarong kebaya dengan bunga merah jambu untuk Chief Stewardesses, Leading Stewardesses, dan Flight Stewardesses.
  • Sarong kebaya dengan bunga magenta untuk pegawai pengurusan di lapangan terbang.
Kod Warna untuk pramugara
  • Warna Ottanio gelap untuk Inflight Supervisor, Chief Stewards, Leading Stewards, dan Flight Stewards.
  • Warna Ottanio terang untuk pegawai pengurusan lelaki di lapangan terbang.

Logo korporat (Versi Lainnya)[sunting | sunting sumber]

Sejarah syarikat penerbangan ini bermula pada 1937 apabila Malayan Airways Limited didaftarkan sebagai sebuah syarikat. Operasi penerbangan bermula pada 1947 menggunakan pesawat membawa simbol Harimau Bersayap. Pada tahun 1963, syarikat penerbangan ini telah dinamakan Malaysian Airways Limited apabila Persekutuan Malaysia ditubuhkan. Dalam masa yang sama, Borneo Airways Limited juga diserap masuk ke dalam Malaysia Airways Limited.

Pada 1965, dengan perpisahan politik Singapura daripada Malaysia, terdapat penglibatan yang berterusan daripada kerajaan Malaysia dan Singapura dalam syarikat penerbangan ini. Pada 1967, syarikat penerbangan ini dinamakan semula sebagai Malaysia-Singapore Airline Limited (MSA) lalu menjadi syarikat penerbangan kebangsaan yang dikongsi oleh kedua-dua negara dengan logo yang baru diperkenalkan. Pada tahun 1971, Malaysia-Singapore Airline Limited telah dipecahkan kepada dua syarikat penerbangan, masing-masing dengan polisi dan objektif yang tersendiri, dan terlahirlah syarikat penerbangan Malaysia iaitu Malaysian Airlines System (MAS) pada 3 April 1971. Nama tersebut dipilih kerana singkatan kepada nama tersebut (MAS) bermaksud emas dalam Bahasa Melayu, yang juga menggambarkan perkhidmatan yang berkualiti.

Logo korporat Malaysia Airlines baru direka oleh Institut Teknologi MARA telah diperkenalkan pada 15 Oktober 1987. Selaras dengan logo korporat baru, taip terbaru juga diperkenalkan - MALAYSIA. Tulisan ini ditulis dalam bentuk italic supaya bersesuaian dengan logo untuk melambangkan arah tujuan serta kelajuan. Abjad-abjad MAS dalam taip terbaru ini diletakkan sedikit warna merah yang menandakan nama asal syarikat tersebut, Malaysia Airlines System (MAS) selepas rekaan asalnya tidak diluluskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Penggunaan warna biru yang ditambah pada warna asal merah mempunyai nilai kebangsaan. Warna merah dan biru ini dibahagikan pada garisan tengah logo untuk melambangkan kesaksamaan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 22 February 2015. Dicapai pada 6 September 2014.CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ "Beautiful Malaysia Airlines #KeepFlying Tribute Song". One Mile At A Time. Dicapai pada 26 February 2015.
  3. ^ "Malaysia Airlines reminds consumers about Malaysian hospitality". Marketing Interactive. Dicapai pada 22 May 2018.
  4. ^ "Golden assets". The Star. 18 December 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 January 2009.
  5. ^ "Airline makes better use of its MH code". The Star. 1 February 2008.
  6. ^ "Johan Design Associates – Industrial & Structural Design". Johan Design Associates. Dicapai pada 20 July 2014.
  7. ^ "Malaysia Airlines considers a new name, brand and livery". World Airline News. 28 July 2014. Dicapai pada 19 March 2017.
  8. ^ "Malaysia Airlines quietly launches new logo". Campaign Asia. 16 April 2012. Dicapai pada 19 March 2017.
  9. ^ "First MAS A380 revealed in special livery". Air Transport World. 9 March 2012. Dicapai pada 18 March 2017.