Penny Black

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penny Black
Negara pengeluar United Kingdom of
Great Britain dan Ireland
Lokasi pengeluaran London
Tarikh dikeluarkan 1840
Nature of rarity Setem pos berperekat pertama di dunia
Anggaran kewujudan Tidak diketahui
Nilai muka 1-Penny
Anggaran nilai £3- 4,000 (mint)

Penny Black adalah setem pos berperekat pertama dunia yang digunakan di dalam sebuah sistem pos awam. Ia dikeluarkan oleh United Kingdom Great Britain dan Ireland pada 1 Mei, 1840, untuk digunakan bermula pada 6 Mei pada tahun itu. Hanya pejabat pos di London menerima keluaran rasmi setem baru ini, manakala pejabat pos lain di seluruh negara masih menerima bayaran pos dalam bentuk tunai. Pejabat pos lain seperti di Bath, mula menawarkan setem ini secara tidak rasmi bermula selepas 2 Mei.


Reka bentuk Setem Penny Black

Potret Victoria diukir oleh Charles Heath dan anaknya Frederick, berdasarkan sketsa yang disediakan oleh Henry Corbould. Lakaran Corbould adalah berdasarkan kepada kepala Queen Victoria pada tahun 1834 yang dilukis oleh William Wyon, yang digunakan pada pingat untuk memperingati lawatan Queen ke bandar London pada tahun 1837. Potret Victoria digunakan secara berterusan pada setem British sehingga kematiannya pada tahun 1901, ketika itu Queen berusia 81 tahun. Setem United Kingdom adalah satu-satunya setem pos di dunia yang tidak menunjukkan negara asal tetapi menggunakan imej kepala raja yang melambangkan United Kingdom.

Pada mulanya, Hill menyatakan bahawa setem hendaklah berukuran 3/4 inci persegi, tetapi mengubah dimensi ke 3/4 inci lebar dengan tinggi 7/8 (lebih kurang 19 x 22 mm) untuk menampung tulisan di bahagian bawah. Perkataan "POSTAGE" di bahagian atas reka bentuk membezakannya daripada setem lain, yang telah lama digunakan di UK; "SATU PENNY." di bahagian bawah menunjukkan jumlah yang perlu dibayar untuk penghantaran pos yang dicap. Latar belakang potret terdiri daripada ukiran halus.

Kedua-dua sudut atas memegang salib Malta dengan cakera solar berseri di pusat mereka; huruf sudut bawah menunjukkan kedudukan setem di dalam lembaran cetakan, dari "A A" di sebelah kiri atas hingga "T L" di bahagian bawah kanan. Lembaran, dicetak oleh Perkins Bacon, terdiri daripada 240 setem dalam 20 baris 12 tiang. Satu helaian penuh kos 240 pence atau satu paun; satu baris 12 setem menanggung kos shilling. Seperti namanya, cap dicetak dalam dakwat hitam. Setem dua sen dicetak dengan biru dan meliputi kadar dua huruf yang dikeluarkan pada 8 Mei 1840.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Golden, Catherine J. (2009). Posting It: The Victorian Revolution in Letter Writing. [University Press of Florida]. ISBN 978-0-8130-3379-2. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]