Penswadebungaan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penswadebungaan berlaku apabila ketika debunga dari tumbuhan yang sama tiba di stigma bunga (dalam tumbuhan berbunga) atau di ovul (dalam gimnosperma). Kaedah ini mempunyai dua jenis diri-penyerbukan: dalam autogami, debunga dipindahkan ke stigma dalam bunga yang sama; dalam geitonogami pula, debunga dipindahkan dari anter satu bunga ke stigma bunga lagi dalaman pokok yang sama, tanaman berbunga, atau dari mikrosporangium ke ovul dalam satu gimnosperma (yang berovum satu). Beberapa tumbuhan memiliki mekanisme yang memastikan autogami, seperti bunga yang tidak terbuka (kleistogami), atau stamen yang bergerak sehingga menyentuh stigma.

Kelebihan dan kekurangan[sunting | sunting sumber]

Terdapat kelebihan yang dapat diperolehi daripada persenyawaan sendiri ini. Seandainya genotip tertentu ideal untuk persekitarannya, maka ia dapat membantu menstabilkan sifat ini dalam spesies perumah. Ia juga memudahkan untuk tumbuhan yang hidup di kawasan yang tiada haiwan pendebunga, mahupun untuk spesies yang mempunyai bunga yang bersaiz kecil dan menjarak antara satu sama lain lalu debunga tidak dibazirkan semasa proses pendebungaan ini.

Kekurangan variasi genetik pada tumbuhan induk pula menjadikan anak hasl pendebungaan ini barangkalinya tidak dapat menyesuaikan diri kepda sebarang perubahan alam atau serangan patogen serangan. Penswadebungaan boleh membawa kepada kemurungan pembiakbakaan dalam hasil ungkapan mutasi resesif yang merosakkan[1] atau mengurangkan daya fizikal spesies hasil persenyawaan dengan spesimen yang berdekatan. Spesies yang mempunyai kebolehan pendebungaan sendiri ini mempunyai mekanisme dalaman yang mengelakkan perkara tersebut daripada berlaku; ataupun menjadikan proses tersebut suatu jalan kedua yang alternatif.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The genetics of inbreeding depression". Nat. Rev. Genet. 10 (11): 783–96. 2009. doi:10.1038/nrg2664. PMID 19834483.