Penutupan kerajaan di Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Surat daripada Presiden Obama kepada pekerja kerajaan A.S. yang terkena akibat penutupan tahun 2013

Dalam politik Amerika Syarikat, penutupan kerajaan (bahasa Inggeris: government shutdown) adalah situasi ketika Kongres gagal menyepakati belanjawan yang diperlukan untuk operasi kerajaan. Biasanya kerajaan berhenti menyediakan semua perkhidmatan selain yang "penting" atau "kritikal" sahaja, namun kerana Kongres harus mengesahkan semua perbelanjaan kerajaan, tiada undang-undang yang melindungi mana-mana perkhidmatan kerajaan daripada penutupan. Perkhidmatan persekutuan boleh diteruskan untuk sementara setelah penutupan, termasuk kawalan sempadan, perkhidmatan kesihatan di kemudahan persekutuan, angkatan bersenjata, kawalan lalu lintas udara (ATC), dan sistem penjara. Ia serupa dengan sekat masuk kerja dalam sektor swasta.[1]

Pada era kerajaan Ford dan Carter, terjadi penutupan separa kerajaan sebanyak 6 kali yang hanya memengaruhi jabatan Buruh dan Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan. Penutupan separa ini berlangsung antara 8 hingga 18 hari dan masalah utamanya adalah belanjawan persekutuan untuk pengguguran. Pada era pemerintahan Reagan, terjadi 8 penutupan penuh kerajaan yang berlangsung selama 1 sampai 3 hari dan masalah utamanya adalah defisit belanjawan Amerika Syarikat. Ada juga penutupan serupa selama 4 hari pada masa pemerintahan pertama Bush.

Pada masa pemerintahan Clinton, setelah kubu konservatif menang besar di Kongres dalam Revolusi Republikan 1994, terjadi dua penutupan kerajaan secara penuh selama 5 dan 21 hari. Penutupan yang kedua itu adalah yang terlama sepanjang sejarah. Lagi-lagi masalah utamanya ialah defisit belanjawan.

Penutupan kerajaan persekutuan Amerika Syarikat 2013 sedang berlangsung sejak 1 Oktober 2013. Masalah utama antara Dewan Perwakilan yang dikuasai Parti Republikan dan Senat yang dikuasai Parti Demokrat (didukung Presiden Obama) adalah keinginan Republikan untuk menunda penerapan Akta Perlindungan Pesakit dan Penjagaan Mampu yang diluluskan tahun 2010.[2]

Mekanisme penutupan[sunting | sunting sumber]

Sesuai pemisahan kekuasaan menurut Konstitusi Amerika Serikat, baik Senat dan Dewan Perwakilan Rakyat harus menyetujui anggaran yang disepakati, kemudian ditandatangani Presiden Amerika Serikat. Jika Presiden memveto rancangan anggaran tersebut, rancangannya dikembalikan ke Kongres. Di Kongres, veto tadi dapat dibatalkan dengan dua per tiga suara menolak. Penutupan pemerintahan cenderung terjadi setelah Presiden dan satu atau kedua majelis Kongres tidak mampu menyelesaikan perselisihan alokasi anggaran sebelum siklus anggaran yang ada berakhir.[3]

Penutupan seperti yang dialami Amerika Serikat nyaris mustahil terjadi di negara demokrasi lainnya. Di bawah sistem parlementer yang dianut kebanyakan negara Eropa, cabang eksekutif dan legislatif tidak dipisah. Parlemen menentukan semua pejabat eksekutif yang biasanya disebut "menteri". Di negara demokrasi non-parlementer, cabang eksekutif yang kuat umumnya memiliki kewenangan untuk mempertahankan operasi pemerintahan meskipun anggarannya tidak disetujui. Ini pernah terjadi di Amerika Serikat sampai tahun 1980, ketika pemerintahan Jimmy Carter menafsirkan Antideficiency Act 1884 sebagai pembatasan kekuasaan lembaga federal seandainya tidak ada persetujuan Kongres.[4]

Pengaruh[sunting | sunting sumber]

Penutupan pemerintahan federal mengakibatkan banyak karyawan federal sipil yang menjalani furlough (cuti wajib tanpa gaji). Personel militer dan karyawan-karyawan penting tidak disertakan dalam furlough, namun gajinya bisa jadi tidak dibayarkan sesuai jadwal.[5][6]

Rincian pasti seputar fungsi-fungsi pemerintah yang berhenti beroperasi selama penutupan ditentukan oleh Office of Management and Budget.[7] Akan tetapi, beberapa aspek tertentu telah diterapkan di semua penutupan pemerintahan sebelumnya. Salah satunya adalah penutupan taman nasional dan kantor paspor.[8] "Personel darurat" masih dipekerjakan, termasuk militer, penegak hukum federal, dokter dan perawat yang bekerja di rumah sakit federal, dan pengawas lalu lintas utara.[7] Anggota Kongres masih digaji karena gaji mereka tidak dapat diubah kecuali melalui hukum langsung.[9] Pengiriman surat tidak terkena dampaknya karena anggarannya swasta.[10]

Penutupan kerajaan sebelumnya juga memengaruhi pemerintah kotamadya Washington, D.C. melalui penutupan sekolah dan penundaan prasarana umum seperti pengumpulan sampah.[11]

Senarai penutupan kerajaan A.S.[sunting | sunting sumber]

Kerajaan persekutuan[sunting | sunting sumber]

Sejak 1976, kerajaan persekutuan Amerika Syarikat ditutup sebanyak 18 kali:[12][13][14]

Tahun Mulai (eksklusif) Tamat (eksklusif) Jumlah hari Presiden Senat DP Masalah
1976 30 Sep 11 Okt 10 Ford Dem Dem Dengan alasan mengendalikan pengeluaran, Presiden Gerald Ford memveto rancangan belanjawan untuk Jabatan Buruh Amerika Syarikat dan Jabatan Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan Amerika Syarikat. Dampaknya adalah penutupan pemerintahan secara separa. Pada 1 Oktober, Kongres yang dipimpin Demokrat membatalkan veto Ford. Resolusi berantai yang mengakhiri celah anggaran untuk sektor pemerintahan lainnya baru disahkan tanggal 11 Oktober.
1977 30 Sep 13 Okt 12 Carter Dem Dem DPR yang dipimpin Demokrat kukuh melarang Medicaid melayani kes pengguguran, kecuali pada kes ketika nyawa si ibu terancam. Sementara itu, Senat yang dikuasai Demokrat berusaha memperlonggar larangan ini agar belanjawan penggugurannya bisa mencakup kes pemerkosaan atau inses. Celah anggaran terjadi setelah perselisihan soal isu ini antara kedua dewan Kongres mentok pada belanjawan Departemen Tenaga Kerja dan Departemen Kesehatan, Pendidikan, dan Kesejahteraan. Kesannya adalah penutupan pemerintahan secara separa. Perjanjian sementara ditandatangani untuk mengembalikan belanjawan sampai 31 Oktober 1977, sehingga Kongres dapat meluangkan waktu untuk menyelesaikan perselisihannya.
1977 31 Okt 9 Nov 8 Carter Dem Dem Perjanjian belanjawan sementara tidak berlaku lagi. Presiden Jimmy Carter menandatangani perjanjian belanjawan kedua demi meluangkan waktu untuk perundingan.
1977 30 Nov 9 Des 8 Carter Dem Dem Perjanjian belanjawan sementara kedua tidak berlaku lagi. DPR kukuh menentang Senat demi menggagalkan perluasan cakupan Medicaid untuk pengguguran korban pemerkosaan bawah umur. Kesepakatan pun tercapai: Medicaid diizinkan melayani pengguguran akibat pemerkosaan, inses, atau ancaman terhadap kesihatan ibu.
1978 30 Sep 18 Okt 18 Carter Dem Dem Dianggap sia-sia, Presiden Carter memveto RUU apropriasi pekerjaan umum dan RUU pertahanan, termasuk belanjawan untuk kapal induk bertenaga nuklear. Belanjawan untuk Departemen Kesehatan, Pendidikan, dan Kesejahteraan juga ditunda karena ada masalah tambahan seputar cakupan pengguguran Medicaid.
1979 30 Sep 12 Okt 11 Carter Dem Dem Melawan penentangan Senat, DPR mendorong peningkatan gaji sebesar 5.5% untuk anggota kongres dan pegawai negeri kanan. DPR juga berusaha membatasi belanjawan persekutuan untuk pengguguran pada kes ancaman kesihatan ibu saja, sedangkan Senat ingin mempertahankan belanjawan untuk pengguguran pada kes pemerkosaan dan inses.
1981 20 Nov 23 Nov 2 Reagan Rep Dem Presiden Ronald Reagan bersumpah akan memveto rancangan anggaran apapun yang meliputi pemangkasan belanjawan dalam negeri sebesar separuh dari $8.4 juta yang ia ajukan. Meski Senat yang dipimpin Republik menyetujui rancangan sesuai keinginannya, DPR yang dikuasai Demokrat memaksa agar anggaran pertahanan dipotong lebih besar daripada yang diinginkan Reagan dan gaji anggora kongres dan pegawai negeri dinaikkan. Rancangan anggaran yang disepakati lebih sedikit $2 juta daripada usulan Reagan, sehingga Reagan memvetonya dan menutup pemerintahan persekutuan. Rancangan sementara mengembalikan belanjawan tersebut sampai 15 Desember dan memberikan Kongres waktu untuk mengajukan kesepakatan yang boleh bertahan lama.
1982 30 Sep 2 Okt 1 Reagan Rep Dem Kongres terlambat satu hari untuk menyetujui rancangan belanjawan yang diperlukan.
1982 17 Des 21 Des 3 Reagan Rep Dem DPR yang dipimpin Demokrat dan Senat yang dipimpin Republikan ingin mendanai lapangan pekerjaan, tetapi Presiden Reagan berjanji akan memveto rancangan semacam itu. DPR juga menentang rencana pendanaan peluru berpandu MX. Penutupan berakhir setelah Kongres membatalkan rencana lapangan kerja mereka, namun Reagan dipaksa membatalkan anggaran untuk rudal MX dan Pershing II. Ia juga menyetujui anggaran untuk Legal Services Corporation yang sebenarnya ingin dibubarkan supaya bantuan luar negeri untuk Israel lebih banyak.
1983 10 Nov 14 Nov 3 Reagan Rep Dem DPR yang dikuasai Demokrat menambah belanjawan pendidikan, namun memangkas belanjawan pertahanan dan bantuan luar negeri sehingga muncul perselisihan dengan Presiden Reagan. Akhirnya DPR mengurangi rencana belanjawan pendidikan mereka dan menyetujui pendanaan rudal MX. Belanjawan bantuan luar negeri dan pertahanan tetap dipangkas. Penyewaan ladang minyak dan gas dilarang di cagar alam federal. Pengguguran juga tidak boleh didanai oleh insurans kesihatan pekerja kerajaan.
1984 30 Sep 3 Okt 2 Reagan Rep Dem DPR ingin merancang belanjawan untuk paket pemberantasan kejahatan yang didukung Presiden Reagan dan paket projek pengairan yang tidak didukungnya. Senat juga merancang belanjawan untuk aksi hak-hak sivil untuk menggagalkan Grove City v. Bell. Reagan mengajukan kesepakatan berupa pembatalan paket pemberantasan kejahatannya dan Kongres membatalkan usulan mereka. Kesepakatan tidak tercapai dan perpanjangan belanjawan selama tiga hari disahkan.
1984 3 Okt 5 Okt 1 Reagan Rep Dem Perpanjangan belanjawan tiga hari tidak berlaku lagi sehingga terjadi penutupan. Kongres membuang rencana paket pengairan dan hak sivil, sedangkan Presiden Reagan mempertahankan paket pemberantasan kejahatannya. Belanjawan bantuan untuk Contras Nikaragua juga disahkan.
1986 16 Okt 18 Okt 1 Reagan Rep Dem Perselisihan di sejumlah isu antara DPR yang dikuasai Demokrat dan Presiden Reagan dan Senat yang dikuasai Republikan mengakibatkan penutupan pemerintahan. DPR membatalkan permintaan mereka dengan imbalan mendapatkan satu suara setuju untuk paket kesejahteraannya, serta konsesi penjualan Conrail yang saat itu merupakan BUMN.
1987 18 Des 20 Des 1 Reagan Dem Dem Parti Demokrat, yang saat itu menguasai DPR dan Senat, menentang anggaran untuk pasukan Contras dan menuntut Federal Communications Commission segera memberlakukan "Doktrin Keadilan". Mereka membatalkan "Doktron Keadilan" dengan syarat bantuan Contras tidak bertujuan untuk aksi kekerasan.
1990 5 Okt 9 Okt 4 H.W. Bush Dem Dem Presiden George H. W. Bush berjanji akan memveto resolusi berantai apapun yang tidak disertai paket pengurangan defisit. Bush benar-benar memvetonya. DPR gagal membatalkan vetonya sebelum penutupan terjadi. Kongres lalu mengesahkan resolusi berantai dengan paket pengurangan defisit yang ditandatangani Bush untuk mengakhiri penutupan ini.
1995 13 Nov 19 Nov 5 Clinton Rep Rep Presiden Bill Clinton memveto resolusi berantai yang disahkan Kongres yang dikuasai Republik. Kesepakatan pun tercapai yang memungkinkan penyaluran anggaran sebesar 75 peratus selama 4 minggu. Clinton menyetujui anggaran berimbang dengan jadual tujuh tahun.
1995-1996 15 Des 6 Jan 21 Clinton Rep Rep Parti Republik meminta Presiden Clinton mengajukan anggaran dengan jadual tujuh tahun menggunakan angka yang disediakan Congressional Budget Office alih-alih angka dari Office of Management and Budget pimpinan Clinton, namun Clinton menolak. Akhirnya Kongres dan Clinton sepakat mengesahkan belanjawan penyesuaian.
2013 30 Sep Sedang
berlangsung
10 tahun, 6 bulan dan 20 hari Obama Dem Rep Kerana perselisihan mengenai pemasukan fasal penarikan dana atau penundaan Akta Penjagaan Mampu,[15] kerajaan belum meluluskan belanjawan. Rundingan buntu dan penutupan sedang berlangsung.

Kerajaan daerah[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

A.S.[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Shutdown of the Federal Government: Causes, Processes, and Effects, Congressional Research Service (.PDF) Washington Post
  2. ^ "Operasi kerajaan Amerika Syarikat ditutup". Astro Awani. 1 Oktober 2013. Dicapai pada 3 October 2013.
  3. ^ "US Shutdown". The Guardian.
  4. ^ Zurcher, Anthony (30 September 2013). "US shutdown has other nations confused and concerned". BBC. Dicapai pada 30 September 2013.
  5. ^ Shutdown: 800,000 federal workers in the dark – 2011 Cable News Network
  6. ^ "Government Prepares for Shutdown". The Wall Street Journal'.
  7. ^ a b O'Keefe, Ed (April 2, 2011). "Government shutdown: Frequently asked questions". The Washington Post.
  8. ^ Belopotosky, Danielle (April 8, 2011). "What a Government Shutdown Means for Travelers". The New York Times.
  9. ^ Shear, Michael (April 7, 2011). "Will Members of Congress Get Paid in a Shutdown?". The New York Times.
  10. ^ Kolawole, Emi (April 8, 2011). "Government shutdown 2011: Will I get paid? What will be open? What can I expect?". The Washington Post.
  11. ^ Jouvenal, Justin (April 8, 2011). "Government shutdown could prove smelly for D.C." The Washington Post.
  12. ^ "A Brief History Of Federal Government Shutdowns". Outside The Beltway. 8 April 2011. Dicapai pada 28 September 2013.
  13. ^ Matthews, Dylan (25 September 2013). "Wonkblog: Here is every previous government shutdown, why they happened and how they ended". The Washington Post. Dicapai pada 29 September 2013.
  14. ^ Shutdown #18 Since the Modern Budget Process Was Established in 1974
  15. ^ Curry, Tom (29 September 2013). "Chances of averting government shutdown appear slim". NBC News. Dicapai pada 1 Oktober 2013.
  16. ^ "Budget Mess Hits Cultural Groups,". The Buffalo News. 7 Februari 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-09. Dicapai pada 2013-10-04.
  17. ^ "County Leaders Brace for Closings". The Buffalo News. 21 February 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-09. Dicapai pada 2013-10-04.
  18. ^ "Services Shut Down as County Fails to Pay Up". The Buffalo News. 3 Julai 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-09. Dicapai pada 2013-10-04.
  19. ^ "Minnesota Experiences Unprecedented Government Shutdown Due to a Budget Deadlock". 6 (14 – OMB Watch). 11 Julai 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-06. Dicapai pada 2013-10-04. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  20. ^ "Pa. State Agencies Back in Operation After Budget Deal Struck".
  21. ^ "Central PA Local News –". Pennlive.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-05. Dicapai pada 27 September 2013.
  22. ^ "Time's up: chances of a budget deal slipped away". Star Tribune. 30 Jun 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]