Peritonitis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Penyakit radang selaput)
Peritonitis
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Nama lain
Pembedahan abdomen, abdomen akut[1]
Peritonitis dari tuberkulosis
Sebutan
PengkhususanPerubatan kecemasan, pembedahan am
GejalaSakit teruk, bengkak pada abdomen, demam[2][3]
KerumitanRenjatan, sindrom kesesakan respiratori akut[4][5]
Permulaan biasa
Mengejut[1]
JenisPrimer, sekunder[1]
PuncaPerforasi saluran usus, pankreatitis, penyakit radang pelvis, sirosis, apendiks pecah[3]
asites, dialisis peritoneal[4]
Ujian, ujian darah, pengimejan perubatan[6]
RawatanAntibiotik, cecair intravena, ubat sakit, pembedahan[3][4]
KekerapanBiasa[1]
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Peritonitis (Jawi: ڤيريتونيتيس) atau penyakit radang selaput (Jawi: ڤڽاکيت رادڠ سلاڤوت) ialah keradangan peritoneum, lapisan dinding bahagian dalam abdomen dan melindungi organ abdomen.[2] Gejala mungkin termasuk sakit teruk, pembengkakan perut, demam, atau penurunan berat badan.[3] Satu bahagian atau seluruh perut mungkin berasa nyeri.[1] Komplikasi mungkin merangkumi kejutan dan sindrom kesesakan respirasi akut.[4][5]

Penyebabnya merangkumi perforasi saluran usus, pankreatitis, penyakit radang pinggul, ulser perut, sirosis, atau apendiks pecah.[3] Faktor risiko merangkumi asites dan dialisis peritoneal.[4] Diagnosis umumnya berdasarkan pemeriksaan, ujian darah, dan pengimejan perubatan.[6]

Rawatan sering merangkumi antibiotik, cairan intravena, ubat tahan sakit, dan pembedahan.[3][4] Langkah-langkah lain mungkin termasuk tiub nasogastrik atau pemindahan darah. Tanpa rawatan mungkin berlaku kematian dalam beberapa hari. Kira-kira 7.5% orang menghidap apendisitis pada suatu ketika.[1] Kira-kira 20% orang dengan sirosis yang dimasukkan ke hospital mempunyai peritonitis.

Tanda dan gejala[sunting | sunting sumber]

Sakit perut[sunting | sunting sumber]

Manifestasi utama peritonitis adalah sakit perut akut, kenyerian perut, pelindung perut, kekakuan, yang diperburuk dengan menggerakkan peritoneum, misalnya, batuk (batuk paksa boleh digunakan sebagai ujian), melenturkan pinggul seseorang, atau menimbulkan tanda Blumberg (kenyerian lantun, yang bermaksud bahawa menekan tangan di perut menimbulkan rasa sakit yang lebih sedikit daripada melepaskan tangan secara tiba-tiba, yang akan memburukkan lagi rasa sakit, kerana peritoneum kembali ke tempatnya). Kekakuan sangat spesifik untuk mendiagnosis peritonitis (pengkhususan: 76 – 100%, nisbah kebolehjadian positif: 3.6).[7] Kehadiran tanda-tanda ini pada seseorang kadang-kadang disebut sebagai peritonisme.[8] Penyetempatan manifestasi ini bergantung sama ada peritonitis dilokalisasi (contohnya, apendisitis atau divertikulitis sebelum perforasi), atau digeneralisasikan ke seluruh perut. Dalam kedua-dua kes tersebut, ksakitan biasanya bermula sebagai sakit perut umum (dengan penglibatan penyetempatan yang kurang baik penyarafan viseral bagi lapisan peritoneal viseral), dan mungkin akan dilokalkan kemudian (dengan penglibatan penyarafan somatik dari lapisan peritoneal parietal).[petikan diperlukan]Peritonitis adalah contoh abdomen akut.

Gejala lain[sunting | sunting sumber]

Komplikasi[sunting | sunting sumber]

Punca[sunting | sunting sumber]

Jangkitan[sunting | sunting sumber]

Bukan jangkitan[sunting | sunting sumber]

Faktor-faktor risiko[sunting | sunting sumber]

  • Sejarah peritonitis sebelumnya
  • Sejarah alkoholisme
  • Penyakit hati
  • Pengumpulan cecair di perut
  • Sistem imun yang lemah
  • Penyakit radang pelvis

Diagnosis[sunting | sunting sumber]

Diagnosis peritonitis didasarkan terutamanya pada manifestasi klinikal yang dijelaskan di atas. Kekakuan (pengecutan otot perut yang tidak disengajakan) adalah penemuan ujian yang paling spesifik untuk mendiagnosis peritonitis (+ nisbah kebolehjadian: 3.9). Sekiranya peritonitis fokal dikesan, kerja lebih lanjut harus dilakukan. Sekiranya peritonitis meresap dikesan, maka perlu dilakukan perundingan pembedahan segera, dan mungkin memerlukan pembedahan tanpa siasatan lebih lanjut. Leukositosis, hipokalemia, hipernatremia, dan asidosis mungkin ada, tetapi ia bukan penemuan khusus. Sinar-X abdomen boleh mendedahkan usus edematous yang melebar, walaupun sinar-X seperti ini sangat berguna untuk mencari pneumoperitoneum, penunjuk perforasi gastrousus. Peranan pemeriksaan ultrabunyi seluruh perut sedang dalam kajian dan kemungkinan akan berkembang pada masa akan datang. Pengiraan tomografi (imbasan CT atau CAT) mungkin berguna dalam membezakan penyebab sakit perut. Sekiranya keraguan munasabah masih ada, lavaj peritoneal atau laparoskopi eksplorasi mungkin dilakukan. Pada individu dengan asites, diagnosis peritonitis dibuat melalui parasentesis (ketukan perut): Lebih daripada 250 sel polimorfonuklear per μL dianggap diagnostik. Di samping itu, nodus Gram hampir selalu negatif, sedangkan kultur cecair peritoneal dapat menentukan mikroorganisma yang bertanggungjawab dan menentukan kepekaannya terhadap agen antimikrob.

Patologi[sunting | sunting sumber]

Dalam keadaan normal, peritoneum kelihatan kelabu dan berkilau; ia menjadi kusam 2–4 jam selepas bermulanya peritonitis, pada mulanya dengan serus langka atau cairan yang sedikit keruh. Kemudian, eksudat menjadi berkrim dan jelas supuratif ; pada orang yang mengalami dehidrasi, ia juga menjadi sangat pekat. Kuantiti eksudat terkumpul berbeza-beza. Mungkin tersebar ke seluruh peritoneum, atau dihilangkan oleh omentum dan visera. Keradangan menunjukkan penyusupan oleh neutrofil dengan eksudasi fibrino-purulen.

Rawatan[sunting | sunting sumber]

Bergantung pada keparahan keadaan seseorang, pengurusan peritonitis mungkin termasuk:

  • Langkah-langkah sokongan umum seperti rehidrasi intravena yang kuat dan pembetulan gangguan elektrolit.
  • Antibiotik biasanya diberikan secara intravena, tetapi mungkin juga dimasukkan secara langsung ke dalam peritoneum. Pilihan empirik antibiotik spektrum luas sering terdiri daripada pelbagai ubat, dan harus disasarkan terhadap agen yang paling mungkin, bergantung kepada penyebab peritonitis (lihat di atas); apabila satu atau lebih agen tumbuh dalam budaya yang diasingkan, terapi akan menjadi sasarannya.
  • Organisma gram positif dan gram negatif mesti dilindungi. Di luar sefalosporin, sefoksitin dan cefotetan dapat digunakan untuk menutupi bakteria gram positif, bakteria gram negatif, dan bakteria anaerob. Beta-lactams dengan perencat beta lactamase juga boleh digunakan, contoh termasuk ampisilin/sulbactam, piperasillin/tazobactam dan tikarsilin/klavulanat.[12] Carbapenems juga menjadi pilihan ketika merawat peritonitis primer kerana semua carbapenems meliputi gram positif, gram negatif, dan anaerob kecuali ertapenem. Satu-satunya fluorokuinolon yang boleh digunakan adalah moxifloxacin kerana ini adalah satu-satunya fluoroquinolone yang merangkumi anaerob. Akhirnya, tigecycline adalah tetrasiklin yang boleh digunakan kerana liputan positif gram dan negatif gram. Terapi empirikal selalunya memerlukan banyak ubat dari pelbagai kelas.
  • Pembedahan (laparotomi) diperlukan untuk melakukan penerokaan penuh dan pembuangan peritoneum, serta untuk memperbaiki sebarang kerosakan anatomi yang mungkin menyebabkan peritonitis.[13] Pengecualiannya adalah peritonitis bakteria spontan, yang tidak selalu mendapat manfaat daripada pembedahan dan boleh dirawat dengan antibiotik.

Prognosis[sunting | sunting sumber]

Sekiranya dirawat dengan betul, kes-kes tipikal peritonitis boleh diperbaiki melalui pembedahan (contohnya, ulser peptik berlubang, apendisitis, dan divertikulitis) mempunyai kadar kematian sekitar <10% pada orang yang sihat. Angka kematian meningkat kepada kira-kira 40% pada orang tua, atau pada mereka yang mempunyai penyakit yang mendasari yang signifikan, serta kes yang berlaku lewat (setelah 48 jam).

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Istilah "peritonitis" berasal dari Yunani, περιτόναιον peritonaion "peritoneum, membran abdomen" dan -itis "radang".[14]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f Ferri, Fred F. (2017). Ferri's Clinical Advisor 2018 E-Book: 5 Books in 1 (dalam bahasa Inggeris). Elsevier Health Sciences. m/s. 979–980. ISBN 9780323529570.
  2. ^ a b "Peritonitis - National Library of Medicine". PubMed Health. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-24. Dicapai pada 22 December 2017.
  3. ^ a b c d e f "Peritonitis". NHS. 28 September 2017. Dicapai pada 31 December 2017.
  4. ^ a b c d e f "Acute Abdominal Pain". Merck Manuals Professional Edition. Dicapai pada 31 December 2017.
  5. ^ a b "Acute Abdominal Pain". Merck Manuals Consumer Version. Dicapai pada 31 December 2017.
  6. ^ a b "Encyclopaedia : Peritonitis". NHS Direct Wales. 25 April 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-31. Dicapai pada 31 December 2017.
  7. ^ McGee, Steven R. (2018). "Abdominal Pain and Tenderness". Evidence-based physical diagnosis (ed. 4th). Philadelphia, PA: Elsevier. ISBN 9780323508711. OCLC 959371826.
  8. ^ "Biology Online's definition of peritonism". Dicapai pada 2008-08-14.
  9. ^ "Peritonitis - Symptoms and causes". Mayo Clinic. Dicapai pada July 2, 2016.
  10. ^ "Uncommon causes of peritonitis in patients undergoing peritoneal dialysis". Archives of Internal Medicine. 141 (1): 61–64. 1981. doi:10.1001/archinte.141.1.61. PMID 7004371.
  11. ^ Ljubin-Sternak, Suncanica; Mestrovic, Tomislav (2014). "Review: Clamydia trachonmatis and Genital Mycoplasmias: Pathogens with an Impact on Human Reproductive Health". Journal of Pathogens. 2014 (183167): 183167. doi:10.1155/2014/183167. PMC 4295611. PMID 25614838.
  12. ^ Holten, Keith B.; Onusko, Edward M. (August 1, 2000). "Appropriate Prescribing of Oral Beta-Lactam Antibiotics". American Family Physician. 62 (3): 611–620. PMID 10950216.
  13. ^ "Peritonitis: Emergencies: Merck Manual Home Edition". Dicapai pada 2007-11-25.
  14. ^ peritonitis - Online Etymology Dictionary

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]