Penyejukan global

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anomali min suhu semasa tempoh dari 1965 hingga 1975 dengan suhu purata dari 1937 hingga 1946. Set data ini tidak didapati pada zaman itu.
Sumber:SkepticalScience

Penyejukan global adalah perkiraan semasa 1970-an tentang penyejukan permukaan dan atmosfera Bumi yang akan memuncak pada tempoh pengglasieran besar-besaran. Hipotesis ini mendapat sedikit sokongan daripada masyarakat saintifik, tetapi mendapat perhatian sementara ketika terdapat sedikit penurunan suhu dari 1940-an hingga awal 1970-an dan akhbar melaporkan bahawa ia tidak memaparkan gambaran keseluruhan bagi penulisan saintifik iklim, dalam erti kata lain, penulisan tentang pemanasan masa akan datang disebabkan pengeluran gas rumah hijau adalah lebih meluas. Pendapat saintifik terkini tentang perubahan iklim ialah Bumi tidak menyejuk tetapi mengalami pemanasan sepanjang abad ke-20.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Summary for Policymakers" (PDF). Climate Change 2007: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Intergovernmental Panel on Climate Change. 2007-02-05. Dicapai pada 2007-02-02.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]