Penyimpanan bahan kimia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kabinet bahan kimia mudah terbakar.

Penyimpanan bahan kimia merujuk kepada kaedah-kaedah penyimpanan bahan terkawal atau bahan berbahaya dalam stor-stor kimia serta radas-radas penyimpanan seperti kabinet keselamatan. Tempat simpanan bahan kimia lazim ada di tempat yang memerlukan penggunaan bahan kimia, tidak kira yang berbahaya mahupun tidak. Kaedah penyimpanan yang betul adalah penting demi keselamatan para pengendali bahan. Penyimpanan yang tidak wajar boleh mendatangkan ancaman-ancaman di tempat kerja seperti kebakaran, letupan dan pelepasan gas beracun.[1]

Kabinet-kabinet simpanan bahan kimia lazimnya digunakan untuk menyimpan kuantiti-kuantiti yang kecil di tempat kerja atau makmal bagi kegunaan lazim. Sebagai contoh, kabinet bagi bahan-bahan kimia mudah terbakar diperbuat daripada bahan yang dapat menahan api selama paling kurang 30 minit.[2] Kabinet-kabinet ini diperbuat daripada bahan yang kalis daripada bahaya-bahaya terbitan bahan kimia yang disimpan, dan kadangkala memiliki suatu bekas penghadang untuk menangkap sebarang bocoran.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Safe Storage of Hazardous Chemicals in Stockrooms, Workshops and Laboratories" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-08-29.
  2. ^ "Guidance on Safe Storage of Chemicals in Laboratories" (PDF).