People's Daily

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
People's Daily
人民日报
People's daily 1 Oct 1949.jpg
Halaman depan pada 1 Oktober 1949
(pada hari PRC ditubuhkan)
JenisAkhbar harian
Diasaskan15 Jun 1948; 72 tahun yang lalu (1948-06-15)
Pemihakan politikParti Komunis China
BahasaCina dan lain-lain
Ibu pejabatNo. 2 Jintai Xilu, Daerah Chaoyang, Beijing
NegaraChina
Edaran3 juta[1]
PemilikJawatankuasa Pusat Parti Komunis Cina
PenerbitJawatankuasa Pusat Parti Komunis Cina
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
People's Daily
Cina Ringkas: 人民日报
Cina Tradisional: 人民日報

People's Daily (Cina ringkas: 人民日報, Renmin Ribao) ialah kumpulan akhbar terbesar di China. Kertas ini adalah akhbar rasmi Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China, diterbitkan di seluruh dunia dengan edaran 3 juta. Sebagai tambahan kepada edisi bahasa utama China, ia mempunyai edisi dalam Bahasa Inggeris, Sepanyol, Jepun, Perancis, Rusia, Portugis, Arab, Tibet, Kazakh, Uyghur, Zhuang, Mongolia, dan bahasa minoriti lain di China. Akhbar ini menyediakan maklumat langsung mengenai dasar dan pandangan Parti Komunis.[2]

Senarai presiden[sunting | sunting sumber]

  • Zhang Panshi (张磐石)
  • Hu Qiaomu (胡乔木)
  • Fan Changjiang (范长江)
  • Deng Tuo (邓拓)
  • Wu Lengxi (吴冷西)
  • Chen Boda (陈伯达)
  • Hu Jiwei (胡绩伟)
  • Qin Chuan (秦川)
  • Qian Liren (钱李仁)
  • Gao Di (高狄)
  • Shao Huaze (邵华泽)
  • Bai Keming (白克明)
  • Xu Zhongtian (许中田)
  • Wang Chen (王晨)
  • Zhang Yannong (张研农)
  • Yang (杨振武)
  • Li Baoshan (李宝善)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "About us". People's Daily Online. Dicapai pada 12 July 2017.
  2. ^ “两报一刊社论”两次泄露中共最大机密. huanqiu.com (dalam bahasa Cina). 2011-04-28.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Merrill, John C. and Harold A. Fisher. The world's great dailies: profiles of fifty newspapers (1980) pp 264–72
  • Wu Guoguang. "Command Communication: The Politics of Editorial Formulation in the People's Daily". China Quarterly 137:194–211.
  • 人民日报基本情况 [Basic facts about the People's Daily]. People's Daily (dalam bahasa Cina). 2003-05-14.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]