Peranan Israel dalam perang saudara Syria

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Campaignbox Foreign involvement in the Syrian Civil War

Kedudukan rasmi Israel di Perang Saudara Syria telah menjadi benar-benar keberkecualian. Walau bagaimanapun, Israel telah menjadi terlonat secara politik dan tentera untuk menghalang pengaruh dan pengubuan membesar tentera Iran dan proksinya di seluruh Syria.[1] Kegiatan tentera Israel, secara rasmi dipanggil Operasi Catur,[2] terutamanya telah dihadkan kepada peluru berpandu dan serangan udara menyasarkan kemudahan Iran di Syria serta kemudahan proksinya, terutamanya Hezbollah.[3][4] Serangan ini tidak secara rasmi diakui sebelum tahun 2017. Israel juga telah menjalankan serangan udara di Syria untuk mengganggu pengirimannsenjata ke Hezbollah. Israel juga membekalkan bantuan kemanusiaan kepada mangsa perang saudara dari tahun 2013 hingga September 2018, usaha yang ditingkatkan selepas Jun 2016 dengan pelancaran Operasi Jiran Baik.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan haaretz20180510 tidak disediakan
  2. ^ Gross, Judah Ari. "IDF reveals 'Operation Chess,' its effort to keep Iranian reprisals in check". www.timesofisrael.com. Dicapai pada 22 Januari 2019.
  3. ^ "IDF official said to confirm attack in Syria: 'First strike on Iranian targets'". The Times of Israel. 16 April 2018.
  4. ^ Dilanian, Ken; Kube, Courtney (9 April 2018). "U.S. officials confirm Israel launched pre-dawn airstrike on Syria". NBC News.

Templat:Syrian Civil War