Perang Inggeris-Sepanyol (1762-63)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perang Inggeris-Sepanyol (1762–1763)
Sebahagian daripada Perang Tujuh Tahun

Pengepungan Havana, 1762 dengan menyerang daripada Castle Morro, 30 Julai 1762
Tarikh1762–1763
Lokasi
Keputusan Kemenangan British
Perubahan
wilayah
Sepanyol menyerahkan Florida kepada Britain sebagai pertukaran untuk pulangan Havana. Sepanyol menerima Louisiana dari Perancis.
Pihak yang terlibat
United Kingdom Kerajaan Great Britain
Kerajaan Portugal
Sepanyol Sepanyol
Perancis Kerajaan Perancis
Komandan dan pemimpin

United Kingdom Earl of Loudoun
United Kingdom George Townshend
United Kingdom John Burgoyne
United Kingdom Earl of Albemarle
United Kingdom George Pocock
United Kingdom George Augustus Eliott
United Kingdom William Draper
United Kingdom Admiral Samuel Cornish

Count of Lippe

Sepanyol Marquis dari Sarria
Sepanyol Count of Aranda
Sepanyol Archbishop Manuel Rojo

Sepanyol Juan de Prado
Ralat Lua pada baris 58 di Modul:Navbar: Tajuk tidak sah Perang Tujuh Tahun. Ralat Lua pada baris 58 di Modul:Navbar: Tajuk tidak sah Perang Inggeris-Sepanyol (1762-63).

Perang Inggeris-Sepanyol yang telah berlaku di antara Britain dan Sepanyol sebagai sebahagian daripada Perang Tujuh Tahun. Ia berlangsung dari Januari 1762 sehingga Februari 1763 apabila Perjanjian Paris membawanya ke penghujungnya.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Apabila perang telah diisytiharkan antara Perancis dan Great Britain pada tahun 1756, Sepanyol kekal neutral. Raja Ferdinand VI dari Sepanyol dan Perdana Menteri Ricardo Wall dengan berkesan menentang pihak Perancis yang memasuki peperangan di sebelah Perancis. Britain membuat percubaan untuk memujuk Sepanyol untuk menyertai perang kepada mereka, dengan menawarkan Gibraltar sebagai pertukaran untuk membantu dalam mendapatkan semula Bahasa Sepanyol Minorca, tetapi ini telah ditolak oleh Madrid.

Segala-galanya berubah apabila Ferdinand VI meninggal dunia pada 1759 dan digantikan oleh adiknya Charles III dari Sepanyol. Charles lebih bercita-cita tinggi daripada abang sayu beliau. Salah satu objek utama dasar Charles adalah yang hidup dari Sepanyol sebagai kuasa penjajah dan, dengan itu, sebagai satu kuasa yang disegani di Eropah.

Pada 1761 Perancis kelihatan seperti kehilangan perang menentang Great Britain. Tambahan pula, Sepanyol mengalami serangan oleh pelumba Bahasa Inggeris di perairan Sepanyol, dan mendakwa pampasan.

Takut bahawa kemenangan British ke atas Perancis dalam Perang Tujuh Tahun akan mengganggu keseimbangan kuasa penjajah, dia menandatangani Kompat Keluarga dengan Perancis (kedua-dua negara yang diperintah oleh cawangan keluarga Bourbon) pada bulan Ogos 1761.

Ini menjadikan berperang dengan Great Britain pada bulan Januari 1762.

Peperangan[sunting | sunting sumber]

Sepanyol bersetuju dengan Perancis untuk menyerang Portugal yang kekal neutral, tetapi yang merupakan sekutu penting ekonomi Great Britain. Perancis berharap depan baru ini akan menarik diri tentera British, kini ditujukan terhadap Perancis. Pada 9 Mei Sepanyol menyerang Portugal, Pengepungan Almeida, dan dibuat Great Britain menghantar kuasa 8,000 lelaki untuk Portugal, tetapi sedikit lebih adalah dicapai.

British kini boleh menyerang jajahan Sepanyol. British telah mengambil Havana dan Barat Cuba pada bulan Ogos 1762, bersama-sama dengan empat belas kapal garis, sebahagian besar daripada Caribbean armada Sepanyol. Satu setengah bulan kemudian, British mengambil Manila, yang bermakna kehilangan kedua-dua ibu Hindia Timur Sepanyol dan Hindia Barat Sepanyol, tamparan hebat dan rugi dalam prestij untuk Sepanyol.

Serangan oleh Syarikat Hindia Timur Inggeris di Amerika Selatan tidak berjaya, apabila kapal perang itu Lord Clive telah ditenggelam oleh Sepanyol.

Oleh Perjanjian Paris Sepanyol diserahkan Florida dan Minorca dan terpaksa menarik diri daripada Portugal dan Brazil, sebagai pertukaran untuk pengeluaran British dari Cuba.

Sebagai pampasan bagi kerugian sekutu mereka, Perancis menyerahkan Louisiana ke Sepanyol oleh Perjanjian Fontainebleau (1762).