Perang Muzayyah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pada November 633, seorang panglima tentera Parsi yang berpengalaman luas, Bahman Jadu dilantik oleh Yazdegerd III untuk menyusun semula kekuatan tentera Parsi supaya bergabung dengan saki baki tentera yang terselamat dalam Perang Ullais. Dengan menggerakkan tenteranya di Muzayyah sementara menanti sokongan daripada tentera Parsi yang telah berperang di Ullais, Bahman Jadu membuat garisan pertahanan di situ.

Dalam peperangan ini, Khalid ibn al-Walid membahagikan tenteranya kepada 3 kumpulan yang mana kumpulan pertama diketuai oleh beliau sendiri untuk berhadapan dengan tentera induk Parsi pimpinan Bahman di Muzayyah, kumpulan kedua diketuai oleh Qa'qa ibn Amru untuk berdepan dengan tentera sokongan Parsi di Husaid dan kumpulan ketiga diketuai oleh Abu Laila untuk berdepan dengan tentera bantuan Parsi di Khanafi. Dalam hal ini, Khalid berpendapat untuk memecahkan kekuatan tentera Parsi Sassanid, tentera Islam perlu berhadapan dengan tentera Parsi di tiga tempat yang berlainan dengan menggunakan tentera berkuda.

Hasilnya, tentera Islam dapat menyekat dan mencegah kemaraan tentera Parsi dalam pertempuran berskala kecil di tiga tempat yang berlainan. Taktik ini berjaya menewaskan kesemua tiga kumpulan tentera Parsi Sassanid. Jumlah kekuatan tentera Islam adalah 15,000 orang sementara tentera Parsi seramai 18,000 orang.