Perang Poland-Sweden (1600–1611)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perang Poland–Sweden (1600–1611) merupakan kesinambungan perjuangan antara Sweden dan Komanwel Poland–Lithuania untuk menguasai Livonia dan Estonia, serta pertikaian takhta Sweden antara Charles IX dari Sweden dan Sigismund III dari Poland .

Asal usul[sunting | sunting sumber]

Konflik antara Komanwel Poland-Lithuania dan Sweden ini berpunca daripada Perang melawan Sigismund . Dalam perang saudara ini (1597–1599), Sigismund III Vasa, yang pernah menjadi raja bagi Komanwel Poland-Lithuania dan Sweden, telah kehilangan takhta di Sweden. Beberapa tentera Komanwel mengambil bahagian dalam konflik itu, dan ia kebanyakannya dianggap sebagai perang saudara Sweden, bukan sebahagian daripada perang Poland-Sweden. Selepas kebuntuan awal, Sigismund telah dikalahkan dalam Pertempuran Stångebro pada tahun 1598. Menjelang 1599 Sigismund telah diturunkan takhta oleh bapa saudaranya, Duke Charles dan terpaksa berundur ke Komanwel. Ini juga menandakan berakhirnya kesatuan peribadi antara Poland dan Sweden ( kesatuan Poland-Sweden ).

Bagaimanapun, Sigismund tidak berputus asa untuk mendapatkan semula takhta Sweden. Sejak itu, kebanyakan polisinya akan berkisar tentang percubaannya untuk menakluki Sweden. Sigismund memulakan rancangannya pada tahun 1599, apabila baginda mengesahkan <i>pacta conventa</i> . Dokumen-dokumen ini, yang ditandatangani apabila baginda dipilih sebagai Raja Poland, berjanji bahawa wilayah Estonia ketika itu akan menjadi sebahagian daripada Komanwel.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Polish wars and conflicts