Perangai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perangai adalah gaya perilaku seseorang dan cara khasnya dalam memberi tanggapan. [1] Beberapa individu berperangai aktif, sedangkan yang lain tenang. [1] Penerangan ini menunjukkan adanya variasi perangai . [1]

Saintis yang mempelajari perangai berusaha mencari cara terbaik mengklasifikasikan perangai . [1] Klasifikasi paling terkenal adalah klasifikasi oleh Alexander Chess dan Stella Thomas . [2] Mereka percaya bahawa ada tiga jenis atau jenis perangai : [2]

  • Anak mudah biasanya mempunyai mood positif , cepat membina rutin , dan mudah beradaptasi dengan pengalaman baru .
  • Anak sukar cenderung bertindak balas negatif , cenderung agresif , kurang kawalan diri , dan lembap dalam menerima pengalaman baru .
  • Anak lambat bersikap hangat biasanya bekerja lamban , agak negatif , menunjukkan ketiadaan dalam menyesuaikan diri , dan intensitas mood yang rendah .

Perangai sukar atau perangai yang mencerminkan kurangnya kawalan diri boleh membuat murid kena masalah . [1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e Santrock, J. W. Psikologi Pendidikan, Jakarta : Kencana, 2010, hal. 160-161.
  2. ^ a b Chess , S. ; Thomas , A. Sikapnya Individuality from Childhood to Adolescence , Journal of Child Psychiatry 16 , hal . 218-226 .

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.