Perasat Heimlich

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perasat Heimlich
Gambar rajah menunjukkan perasat Heimlich pada mangsa

Perasat Heimlich (Sebutan bahasa Jerman: [haimlɪç -], [haimlikh]) adalah kaedah pertolongan cemas yang digunakan untuk merawat penyumbatan saluran udara atas (tercekik) yang disebabkan oleh kemasukan objek asing. Istilah ini dinamakan sempena Dr. Henry Heimlich, seorang pakar bedah toraks dari Amerika Syarikat yang pertama kalinya mengusulkan perasat ini pada tahun 1974.

Perasat ini melibatkan penyelamat berdiri di belakang pesakit dan menggunakan nya tangan untuk mengerahkan tekanan pada bahagian bawah diafragma. Pergerakan ini memampatkan paru-paru serta mengenakan tekanan pada apa-apa objek yang tersangkut dalam trakea agar ia dapat disingkirkan dengan mudah.

Protokol-protokol moden yang diaturkan termasuk daripada Persatuan Jantung Amerika, Palang Merah Amerika dan Majlis Resusitasi Eropah menyarankan beberapa peringkat halangan saluran udara halangan yang direka untuk menambahkan lebih banyak tekanan. Kebanyakan protokol mengesyorkan agar mengalakkan mangsa batuk, diikuti oleh tamparan keras di belakang, dan akhirnya tolakan perut atau dada sebagai langkah terakhir. Beberapa panduan lain juga mengesyorkan melakukan kedua-dua perasat ini dan tamparan belakang secara berselang-seli.[1]

Tanda tercekik[sunting | sunting sumber]

Mangsa tercekik biasanya tidak dapat berkata-kata, dan mungkin tidak dapat membuat banyak suara sama sekali. Tanda tercekik difahami ramai telah ditetapkan dengan seseorang meletakkan kedua-dua tangan pada tekak sendiri untuk menarik perhatian orang lain yang mungkin boleh membantu.[2]

Teknik[sunting | sunting sumber]

Kaedah ini melibatkan penyelamat berdiri di belakang mangsa yang turut berdiri tegak dan menggunakan kedua-dua tangannya untuk memberi tekanan kepada bahagian bawah diafragma, memampatkan paru-paru dan mengenakan tekanan pada apa-apa objek yang terlekat dalam trakea, mudah-mudahan bedasing itu dapat disingkirkan melalui batuk. Sebagai contoh, laman sesawang WebMD mengesyorkan penyelamat meletakkan buku limanya di atas pusat mangsa dan menggenggam buku lima itu dengan tangan yang lain. Lebih banyak daya menekan mungkin perlu dikenakan untuk membantu mangsa yang berbadan lebih besar.[3] Klinik Mayo mencadangkan kedudukan tangan yang sama tetapi juga mengerakkan kedua-dua tangan ke atas seakan pergerakan mengangkat orang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Foreign object inhaled: First aid, Mayo Clinic staff, 1 Nov 2011.
  2. ^ "Choking first aid - adult or child over 1 year - series". MedlinePlus. National Institutes of Health. Dicapai pada 2016-03-11.
  3. ^ Heimlich Maneuver for Adults and Children Older Than 1 Year - Topic Overview, WebMD, April 28, 2010.