Perbadanan Angkasa Negara Roscosmos

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perbadanan Angkasa Negara Roscosmos
Государственная Корпорация "Роскосмос"
Maklumat agensi
Ditubuhkan pada22 Februari 1992, 28 tahun yang lalu
JenisAgensi angkasa
Ibu pejabatSchepkina 42, Moscow,  Rusia
PentadbirDmitry Rogozin
Tapak pelancaran utamaKosmodrom Baikonur
Kosmodrom Vostochny
PemilikKerajaan Persekutuan Rusia
Pekerja170,500
Bajet tahunan 176 juta ruble (2020)[1] ($2.77 billion)
Laman sesawanghttps://www.roscosmos.ru/

Perbadanan Angkasa Negara Roscosmos, yang biasanya dikenali sebagai Roscosmos (Bahasa Rusia: Роскосмос), adalah sebuah syarikat negeri Persekutuan Rusia yang bertanggungjawab untuk penerbangan angkasa, program kosmonautik, dan penyelidikan aeroangkasa.

Berasal dari program angkasa Soviet yang ditubuhkan pada tahun 1950-an, Roscosmos muncul setelah pembubaran Kesatuan Soviet pada tahun 1991. Pada mulanya ia bermula sebagai Badan Angkasa Rusia, yang ditubuhkan pada 25 Februari 1992 dan disusun semula di 1999 dan 2004, masing-masing sebagai Badan Penerbangan dan Angkasa Rusia dan Agensi Angkasa Persekutuan (Roscosmos). Pada tahun 2015, Agensi Angkasa Persekutuan (Roscosmos) digabungkan dengan United Rocket dan Space Corporation, sebuah syarikat kerajaan, untuk menasionalisasi semula industri angkasa Rusia, yang membawa kepada Roscosmos dalam bentuknya sekarang.

Roscosmos beribu pejabat di Moscow, dengan Pusat Kawalan Misi utamanya di bandar Korolyov yang berdekatan, dan Pusat Latihan Kosmonot Yuri Gagarin yang terletak di Star City di Wilayah Oblast Moscow. Kemudahan pelancarannya meliputi Baikonur Cosmodrome di Kazakhstan, lapangan terbang angkasa pertama dan terbesar di dunia, dan Kosmodrom Vostochny , yang sedang dibina di Timur Jauh Rusia di Wilayah Amur. Pengarahnya sejak Mei 2018 adalah Dmitry Rogozin.

Sebagai penerus utama program angkasa Soviet, warisan Roscosmos merangkumi satelit pertama di dunia, penerbangan angkasa pertama manusia, dan stesen angkasa pertama. Kegiatannya sekarang termasuk Stesen Angkasa Antarabangsa, di mana ia adalah rakan kongsi utama. Pada 22 Februari 2019, Roscosmos mengumumkan pembinaan ibu pejabat barunya di Moscow, Pusat Angkasa Negara.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "В Роскосмосе сравнили свой бюджет и NASA". 11 February 2020. Dicapai pada 17 February 2020.