Perbincangan:Bateri ion litium

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Perbincangan:Bateri litium-ion)

Permintaan pemindahan 12 Oktober 2019[sunting sumber]

Berikut adalah perbincangan permintaan pemindahan yang telah ditutup. Sila jangan ubahkannya. Komen-komen seterusnya hendaklah dibuat di bahagian baru di laman perbincangan. Editor yang ingin melawan keputusan penutup harus mencipta bahagian baru. Tiada pengeditan selanjutnya yang perlu dibuat untuk perbincangan di bahagian ini.

Hasil permintaan pindah: laman dipindahkan. SNN95 Talk to me, beybeh! 12:16, 19 Oktober 2019 (UTC)[balas]


Bateri litium-ionBateri ion litium – Membetulkan Hukum DM tajuk rencana ini. Diterangkan (D) dan Menerangkan (M). "ion" dahulu atau "Litium" dahulu. Fahaman saya berkenaan Hukum DM ni subjek umum didepan dan diikuti oleh subjek yang mengkhususkan lagi subjek umum itu. Contoh: "pokok mangga". "Pokok" adalah D kerana hampir semua tumbuhan di dunia dipanggil "pokok" tapi pokok jenis apa, dalam kes ni, "mangga" jadi M untuk pokok itu.

Usulan ini hasil daripada perbincangan di laman Discord WBM di mana @Anumengelamun: menyatakan seperti berikut:

Ion daripada unsur litium, maka "ion litium". Lalu, "bateri di mana tenaganya terjana daripada tindak balas ion litium" → "bateri ion litium". Kalau "litium ion" diterjemahkan semula, sudah jadi "ionic lithium".

SNN95 Talk to me, beybeh! 18:02, 12 Oktober 2019 (UTC)[balas]

Ada sesiapa setuju? Atau ada yang ingin membantah? Sekiranya tiada bantahan dalam tempoh tiga hari, saya mahu pindahkan. --Anumengelamun (bincang) 03:55, 14 Oktober 2019 (UTC)[balas]


Perbincangan diatas dikekalkan sebagai arkib bagi permintaan pemindahan. Sila jangan ubahkannya. Komen-komen seterusnya atau melawan keputusan penutup hendaklah dibuat di bahagian baru di laman perbincangan. Tiada pengeditan selanjutnya yang perlu dibuat untuk perbincangan di bahagian ini.